Sugemaller og formering

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 1210

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Signe Lund (Inaktiv) - 19/03-2015 09:26 19/03-2015 09:26
Sugemaller

Jeg har et skoleprojekt om maller og vil gerne have dem til at formere sig.

Hvilke sugemaller der formere sig hurtig og nem?
Hvordan deres forhold skal være i forhold til når de skal formere sig?
Hvordan ser man om det er en hun eller han?

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe med gode råd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger MSV - 19/03-2015 11:15 19/03-2015 11:15

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 19/03-2015 11:33 19/03-2015 11:33
Indlægget er rettet 19/03-2015 11:34 19/03-2015 11:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Spændende projekt, held og lykke med det. :)

Går ud fra det er ancistrus maller du har, de er nemme at få til at formere sig, men når de først er kommet i gang, stopper de ikke igen lige med det samme, du skal være opmærksom på at de får mange unger, et helt ungt par får måske kun 50, men et stort voksent par kan få flere hundrede, så tænkt over, hvad du vil gøre med ungerne, når dit projekt er færdigt.

Hannen er nem at kende, den får skæg omkring munden, hunnen kan også få lidt, men der er tydelig forskel.
Hvis du skal have dem til at yngle skal der være en hule, hannen kan være i.
I forhold til de fleste andre dyr, er det mallefar, der tager sig af ungerne, hunnen er kun inde i hulen får at lægge æggene, herefter befrugter hannen dem og passer dem til de er store nok til at forlade hulen - han ligger og vifter med finnerne, så der hele tiden kommer friskt vand til æggene.

Når du skal have dem igang, kan de som regel startes ved at lave et stort vandskift og herefter fylde op med vand, der er køligere end det, der var i akvariet.

Mallefar ligge og passer på æggene i en uges tid, herefter klækker de, de første dage ligner de bare et æg med hale på, men efterhånden bevæger de små unger sig ud på eventyr. De kan sagtens blive sammen med forældrene, maller spiser ikke deres unger, men er forældrene sammen begynder de oftest på et nyt kuld kort efter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chri01f4 (Inaktiv) - 19/03-2015 13:13 19/03-2015 13:13
Heidi nu bliver jeg nysgerrig :D
hvor store skal de ca. Være før de kan formere sig?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger MSV - 19/03-2015 16:55 19/03-2015 16:55
Jeg har set nogle yngle, som kun var. ca. 5 cm. Men det varierer en del. Mine gik først igang med at yngle, da hannen var ca. 10 cm og hunnen 12 cm. Men så var deres første kuld også på ca. 70-80 stykker.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup - 19/03-2015 17:52 19/03-2015 17:52
jeg vil bare lige skrive at de kan være svære at starte op, hvis de ikke går i fred og ro for sig selv,
men korrekt, er de først i gang, køre det bare der ud af, ligemeget hvad der ellers sker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sira666 - 20/03-2015 00:16 20/03-2015 00:16
hvis man vil have dem til at yngle kan det også være en fordel at fodre med lidt fed mad... fx frostfoder(helst rejer eller hvide/sorte myggelarver)

hannen og hunnen skal også have en personlighed der matcher hinanden... en forsigtig han og en "utålmodig" hun passer fx dårligt sammen... og en aggressiv han vil have svært ved at lokke en forsigtig hun hen til hulen...
har selv haft set det med en "rolig" han der prøvede at lokke en af mine hunner hen til hulen men mens han var ude for at lede efter en hun sneg min "utålmodige" hun sig ind og da han fik øje på det smed han alle æggene ud... han passede dog fint sammen med min mere forsigtige hun men da den han døde og jeg skaffede mig af med den "utålmodige" hun fik jeg en han der var lidt mere aggressiv...
desværre skræmmer han næsten hele tiden min "forsigtige" hun væk i forsøget på at få hende ind i hulen... når han er ved at have hende lokket hen til hulen laver han ofte en for hurtig bevægelse som skræmmer hende væk...
2 maller hvis personlighed ikke passer sammen kan godt få yngel sammen men det vil tage længere tid end hvis personligheden matcher...

Annoncører
Annoncører