Tørretumbler vand reelle test og erfaringer.

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 2449

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MikkelFogP (Inaktiv) - 26/05-2015 12:19 26/05-2015 12:19
Indlægget er rettet 26/05-2015 12:20 26/05-2015 12:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der har fra tid til anden været diskuteret om man kan benytte vandet fra en kondens tørretumbler til akvariet.

Der er ofte mange argumenter for og imod primært mistanke om sæberester og andre uønskede kemikalier.
Men det er mig bekendt aldrig blevet objektivt undersøgt om man kan eller ej. *uhh*

Så derfor starter jeg denne tråd op.

Jeg ønsker at få afklaret forskellige ting:

Der er enighed om at duft fra skyllemiddel og parfume kommer med over i tumbler vandet (Det er jo også tilsat for nettop at efterlade rester dvs. duft i tøjet).
Men hvis man så dropper skyllemiddel og benytter vaskepulver uden parfume (Neutral) hvad bliver der så tilbage? *uhh*

Er der nogen der ved hvordan man måler/tester det?

Kan man regne med at hvis det smager "rent" at det så er rent? :P

Er der nogen der "videnskabeligt" har testet vandet på levende organismer? ;(

Kan "akvasafe" vandklargørings produkter neutralisere eventuelle skadelige stoffer?

Man kan syntes at man bare skal lade være med at bruge vandet for en sikkerheds skyld men det afklarer jo ingenting.
Jeg vil vide det! :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 26/05-2015 13:00 26/05-2015 13:00
hvorfor i alverden ville du bruge sådan noget vand i dit akvarie

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator heidi48 (Inaktiv) - 26/05-2015 15:54 26/05-2015 15:54
Jeg tror ikke der er så mange, der tester deres vand fra tørretumbleren.

Udover det med rester fra sæbe og skyldemiddel, er der en anden ting, du skal tage hensyn til.

Det er vand, der står og lumrer ved en lun temperatur, det er de allerbedste vækstbetingelser for både svampesporer og bakterier, så det vand kan meget let blive inficeret med noget, du ikke vil ønske kommer i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger greve - 26/05-2015 15:55 26/05-2015 15:55
Hej.
Der er sæberester og skyllemiddel i vandet ( stadig sæberester hvis du dropper skyllemiddel) belægningen sidder på fugt følere mm. Jeg lever af rep på hårdehvide varer, så vil mene det er en dårlig ide og desuden er det da begrænset hvormeget vand du kan hente her??
Så hvad skulle det være godt for???
Mvh René

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger gallus - 26/05-2015 18:22 26/05-2015 18:22
Har det lidt som Thomas.... Hvad er dog årsagen til overhovedet at undersøge og teste sådan noget vand.. Hvis ikke der er sæbe og skyllemiddel rester, er det sikkert alle mulige andre underlige ting i det vand...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 26/05-2015 20:56 26/05-2015 20:56
Du skal bruge lige dele husholdnings sprit og vand for at holde bakterirer nede og du kan sagtens tage vandet direkte fra WC'et *santa*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 27/05-2015 08:29 27/05-2015 08:29
Du skal bruge en ledningsevne måler til at teste vandet. Den kan købes i de fleste velassorterede butikker, for ca. 250-400 kr.

Teoretisk set skulle vandet jo være destilleret ved fordampning og kondensering, så alt hvad der findes i det, kommer fra tørretumbleren.

D.v.s. at hvis ledningsevnemåleren viser andet end 0, er der rester af sæbe/skyllemiddel/belægninger i tørretumbleren i vandet, og det kan ikke bruges.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Eagleauster (Inaktiv) - 27/05-2015 09:29 27/05-2015 09:29
Hvis det handler om at spare penge, er jeg sikker på, der er mere at hente ved at skifte tørretumbleren ud med en tørresnor.

Er det et spørgsmål om miljøbevidsthed: jf. ovennævnte forslag om tørresnor. :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup - 27/05-2015 09:41 27/05-2015 09:41
nu har mikkel desværre valgt at forholde sig helt tavs siden han startede denne tråd,
så selve ideen ? hvorfor ? er aldrig kommet frem, og vi tillader os derfor at gætte os frem.
jeg har et par gæt mere ?
mindre kalk ?
i teorien er der jo intet kalk i vand der er fordampet og fortættet igen.
det samme gælder regnvand.
begge er godt nok gratis, men desværre fyldt med alt muligt tvivlsomt,
så jeg ville slet ikke bruge noget af dette da helt rene og sunde hanevand (godt nok fyldt med kalk)
er så billigt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger MikkelFogP (Inaktiv) - 27/05-2015 12:38 27/05-2015 12:38
Hej Alle,

Tak for diverse svar.
#3 Bakterier havde jeg ikke overvejet...
#4 Tak for info om dine erfaringer med "indmaden" i maskinerne.
#7 Fin idé

Først årsagen til spørgsmålet. Mit vandhane vand er hårdt (KH=18) og jeg ville gerne have noget blødere vand så hvis jeg blot kunne blande tumbler vandet med vandhanevandet så var problemet jo løst. (Nemt og gratis)

Efterfølgende har jeg erfaret at omvendt osmose kan erhverves for under 1000,- så det er jo meget mere sikkert og slet ikke så dyrt over tid med mit forventede forbrug.

Men der er gået lidt sport i at finde ud af svaret... :P Egentlig mest i hvordan man rent faktisk finder ud af om vandet er rent nok. Det kunne jo være alle mulige andre vandprøver man gerne ville vide noget om.

Jeg har indtil videre fået følgende forslag:
1, Bruge en ledningsevne måler til at teste vandet. (Tak #7)
2, Teste på mindre dyr som dafnier. Kan de overleve i kondensvandet, så kan akvariefiskene det nok også.
3, Smage og lugte til vandet. *doh*
4, Tørkoge en prøve og se hvad der bliver tilbage.
5, Sende en vandprøve til et laboratorie der tester vand.

Jeg har også sendt spørgsmålet til Teknologisk Institut og GEUS. Og har indtil videre fået følgende svar fra TI:
Det er ikke noget vi har erfaringer med, men umiddelbart skulle man synes at vandet bør være forholdsvist rent, hvis opsamlingsskuffen i tumbleren holdes ren. Dog vil der stadig være sæbe-rester mm i vandet.
Til vanding af blomster mm er det bestemt brugbart, men om det ligefrem kan bruges til drikkevand ved jeg ikke.

De henviser derefter til Eksternt link http://www.eurofins.dk/dk/milj0/vores-ydelser/drikkevand-rent-van...

Så jeg må hjem og smage på vandet og se hvad jeg ellers kan afprøve. *uhh*

Det endelige svar bliver med stor sandsynlighed at man godt kan bruge vandet hvis: Man vasker uden sæbe, benytter en ren tumbler og koger vandet for at undgå bakterier m.m.

Så hvis blot et af disse tre faktorer ikke er overholdt vil der være en risiko for at vandet er ubrugeligt og den risiko skal man jo ikke udsætte sine fisk for...

Hvis Eurofins mener de kan teste for de problemetiske elementer vil jeg sende en prøve til dem. Ellers er jeg blevet lidt klogere men ikke mindre nysgerrig...

Tak for hjælpen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Hank - 27/05-2015 13:48 27/05-2015 13:48
Jeg har gennem flere år brugt vandet fra den affugter jeg har stående i min kælder. Jeg blander der i forholdet 3:1 med hane vand (3 dele affugter vand og 1 del hane vand)
Mit vand i mine reje akvarier er neutral. Tænker der er det samme med vand fra en tumbler.
Men prøv dig frem .. og fortæl hvordan det spænder af.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 27/05-2015 14:29 27/05-2015 14:29
>Mit vandhane vand er hårdt (KH=18)

også mit..

>og jeg ville gerne have noget blødere

HVORFOR ?
har du fisk der ikke kan tåle det ?
eller er du bare træt af kalk på diverse sager ?

Hvis du fjerner kalk, fjerner du også nærringsholdige mineraler som dine planter lever af,
dvs du skal tilsætte dobbelt mængde gødning, hvad koster det ?
forudsat at du holder planter ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator scn - 27/05-2015 17:48 27/05-2015 17:48
Hvor mange tusinde vil du bruge på at stille nysgerrigheden?

Men det er jo heller ikke gammelt vaskevand. du får ind igennem væggene

Generelt er teorien om helt ren fugt jo fin, men jeg tror at de fleste der har set hvordan metalkonstruktioner har det tæt på vestkysten, ikke regner fugt som fri for salte og andet.

Man kunne jo lave en test: tag en gryde, fyld saltvand på og lad den koge tør for fuld skrald. Det er helt sikkert at du har mistet salt når du vejer resten.

En ting er teorien, en anden er praksis. Hvor mange liter vand kan du indvinde på den måde?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup - 27/05-2015 18:18 27/05-2015 18:18
netop og så har man brugt for 5 kr EL på at tørre sit tøj,
og scoret for 0.01 kr vand som er forudrenet, og derfor ubrugeligt,
hæng bare tøjet op, og brug alt det fine vand du kan fra hanen, meget bedre business

Annoncører
Annoncører