Er der forskel på rejer og hvad anbefales...

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 895

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bække - 30/07-2015 22:42 30/07-2015 22:42
Hej

Da rejer er en helt ny verden for mig, vil jeg gerne have nogle råd.

Kan alle reje-typer gå sammen ` ( bekæmper de hinanden ?)

Jeg har sværddragere og neonfisk i forvejen - er der nogle udfordringer her ?

Hvilke rejer er bedst mod alger ?

mvh/Peter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger malibali (Inaktiv) - 31/07-2015 10:42 31/07-2015 10:42
Hei.
Nu er jeg ikke rejeekspert, men jeg vil da give dine spørgsmål et go.

Alle dværgrejer (de alm. i handlen ca. op til 5cm) er alle fredelige og bekriger ikke hinanden. NÅR det så er sagt, er det ikke ensbetydende med, at de kan gå sammen, da de stiller forskellige krav til vandet og en del kan krydse med hinanden, så det skal du gøre op med dig selv, om du vil risikere. Omvendt, så er det ikke sikkert, at du overhovedet vil se dine rejer, da de gemmer sig for dine fisk og oddsne for at få rejebørn er meget små. Om en sværddrager kan finde på at nakke voksne rejer ved jeg så ikke.
En ting du skal være meget opmærksom på, er at alle rejer stiller krav om lavt indhold af nitrat i vandet, meget lavere end fisk, så det bør du tjekker før du sætter rejer i baljen under alle omstændigheder.

Amanorejen (som IKKE yngler i akvariet) er efter sigende den bedste til at spise alger. Herefter kommer RCS, som er lidt dårligere og mindre, men også billigere, så algebekæmpelse pr. kr er nok bedre her. Desuden yngler de villigt, hvis vandet er rent og børnene kan gemme sig.

Så må jeg næsten spørge, hvis du døjer med alger, hvorfor så ikke gøre noget ved problemet i stedet for at symptombehandle?

Husk desuden, at rejer kræver MEGET mere omhyggelig tilvænning i forbindelse med flytningen - ellers mister du dem før næste dag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Hugo - 31/07-2015 11:20 31/07-2015 11:20
Sværddragere elsker rejer og neon vil tage rejeyngel

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
oleh1 (Slettet) - 31/07-2015 19:35 31/07-2015 19:35
Indlægget er rettet 31/07-2015 19:40 31/07-2015 19:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Bække...

Nu er jeg slet ikke fiske Expert på nogen måde. men efter min mening vil rejer altid blive spist i små mængder men der vil altid være overlevende, bare du har planter. Jeg har haft et 54L akvarie i et år nu. og rejerne og mine Helena snegle er de eneste dyr der ikke er blevet udryddet på et tidspunkt. og jeg har haft platy,molly,sværddragere,guppy,endlers og jeg har haft neon i 3 uger nu og jeg har stadig masser af Rcs. så sværddrager og neonfisk har ikke på noget tidspunkt været et problem for mig.

her er diagram jeg fandt for nogle dage siden angående hvilke rejer der kan gå sammen.

håber det hjalp lidt.

Mvh Ole

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Bække - 31/07-2015 21:30 31/07-2015 21:30
Hej

Mange tak for nyttig information.

Tror jeg vil øge med nogle gule rcs

Jeg har nogle trådalger som jeg ikke kan udrydde. Har prøvet med ekstra cirkulation , men uden resultat. Håber rejerne kan gøre lidt gavn.

Syntes dog også at de 2 amino rejer bidrager lidt til underholdningen

Mvh Peter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger beerejer (Inaktiv) - 31/07-2015 23:38 31/07-2015 23:38
rcs rejer hjælper ikke på trådalger prøv med Amano rejer Caridina multidentata (japonica) de kan

Annoncører
Annoncører