Udkast til dyrehandlerbekendtgørelsen

Postet under : Siden - Informationer
Visninger : 2121

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Udvikler Sponsor Kviller - 12/08-2015 18:16 12/08-2015 18:16
Så er der kommet ny høring i dyrehanderlbekendgørelsen. Denne gang er den langt bedre, efter min opfattelse. Det hjalp en del, at der kom fokus på det. Jeg vil endnu en gang takke for alle de underskrifter, der kom i vores indsamling ved tidligere høring.

Se detaljerne her:

Eksternt link https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/57633

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger hofer - 12/08-2015 22:03 12/08-2015 22:03
Det lyder interessant Kviller - kan du ikke prøve kort at ridse op, hvad det er, der er på spil?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 13/08-2015 09:29 13/08-2015 09:29
Jeg ved ikke hvor meget der er ændret i det. Der findes stadig flere af de komiske ting jeg tidligere har påpeget:
§16 Elektriske installationer skal være afskærmet eller placeret således at dyrene ikke kan komme i kontakt med dem.
§19 Et udvalgt dyr skal kunne fanges, uden at de øvrige dyr udsættes for unødig stress.
§21 Holdes dyr i udendørs anlæg (jeg tænker på havedam eller kar til guldfisk og koi), skal dyrene have adgang til læskure eller bygninger, hvor alle dyr samtidig kan søge hvile. I udendørs anlæg der er placeret direkte på jorden, skal jordbunden være drænet, så den ikke bliver mudret i hele sin udstrækning under normale vejrforhold.

Jeg kender en dyrelæge som ikke overholder dette:
§24 Dyr må ikke placeres eller forevises i et udstillingsvindue.

Dette modstrider vist med forbuddet mod at sælge "medicin" til fisk:
§25 Virksomheden skal træffe relevante foranstaltninger for at behandle dyrene ved udbrud af sygdomme efter tilsynsførendes dyrelæges anvisninger.

Dette punkt overtrædes vist af de fleste forretninger:
§28 Ved salg af dyr skal sælger senest på tidspunktet for aftalens indgåelse udlevere en af Fødevarerstyrelsen godkendt skriftlig pasningsvejledning til køberen om forsvarlig pasning og pleje af dyret. Godkendte pasningsvejledninger findes på Eksternt link www.fvst.dk

Jeg mangler stadig, at se den endelige definition af hvad "erhvervsmæssig handel med dyr" er. Hvis det som i oplægget er erhvervsmæssig handel med dyr, hvis en akvarist får to eller var det tre opdræt af samme art indenfor et år. Så skal alle akvarister leve op til den lovtekst der linkes til i #1.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 16/08-2015 11:20 16/08-2015 11:20

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Udvikler Sponsor Kviller - 17/08-2015 18:55 17/08-2015 18:55
Den jeg mener, der er den største ændring, er at det nu er en blacklist i stedet for en whitelist.. Så der nu er en forbudsliste over hvilke dyr man ikke må have, hvor det tidligere var lagt ud til, at det var en tilladelsesliste. På den måde, ville man jo ikke kunne have nye arter og vi ville være nødsaget til at vente, indtil de var blevet "godkendt" og det kan jo godt tage tid.

Annoncører
Annoncører