Bujurquina vittata..

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika
Visninger : 3642

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger bimmer - 22/08-2007 14:30 22/08-2007 14:30
hej.. jeg har lige erhvervet mig et par af disse spændende fisk og ville hører om der er nogen der har erfaring med dem.. med henhold til opdræt og ellers relevante detaljer.

mvh Svenne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger lindum (Inaktiv) - 22/08-2007 16:44 22/08-2007 16:44
ved der er en her fra siden som bor i bjerringbro der har /har haft dem.. og lavet unger på dem men navnet kan jeg ikke huske.. måske Anders ??
mvh
steen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Tobran - 22/08-2007 17:12 22/08-2007 17:12
Den er larvophil mundruger. Den lægger sine æg på et blad, som den kan svømme afsted med hvis den får behov for, at stikke af. Når æggene klækker tager den larverne i munden, og opfører sig som mundruger. Det er en fisk der tager sine unger i munden, når der er fare på færde, også selv om ungerne er blevet fritsvømmende.
Den stiller ikke de store krav til vandværdierne, men bløt vand vil selvfølgelig være at foretrække.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Anders - 22/08-2007 19:09 22/08-2007 19:09
Hos mig yngler de jævnligt i postevand. GH ca 16 PH 7,0. En gang imellem lægger de æggene på et lille stykke træ, de flytter rundt med. De kan også godt finde på at lægge æggene på noget de ikke kan flytte med. Når de så har tygget larverne ud af æggene, tager begge forældre del i mundrugningen.
Anbefales herfra. Der er nogle billeder af Bujurquina vittata i min profil mener jeg.
Anders.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger bimmer - 22/08-2007 19:15 22/08-2007 19:15
tusind tak for svarerne.. jeg har bare ikke kunnet finde info om den..jeg har jo lige fået dem og kendte ikke rigtigt til dem.

mvh Svenne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Tobran - 22/08-2007 22:21 22/08-2007 22:21
Her er et link til en artikel som har været bragt i det nordiske CiklidBladet for nogle år siden:
Eksternt link http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9901&lop...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger bimmer - 23/08-2007 10:48 23/08-2007 10:48
tusind tak Tobran..det var kanon.. man kan altid regne med dig.. du er det leksikon jeg ikke har i samlingen..

mvh Svenne
Eksternt link www.trekantensakvarieforening.dk

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
kamel import dk (Slettet) - 24/08-2007 07:57 24/08-2007 07:57
Lægger du ikke et billede op af din nyerhvervelse?

Anne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger bimmer - 24/08-2007 13:56 24/08-2007 13:56
jo gerne Anne..men jeg harlige fået et digikamera for første gang i livet og prøver løs med at fotograferer.. og det er ikke så pænt endnu.. øvelse gør mester.. desuden så tror jeg jeg skylder en hulens masse billeder efterhånden,på mange forumer.
Bujurquinaerne er ikke de eneste jeg gående..der er mange forskellige syd og mellem amerikanerer og maller og labyrinter og ungefødende,som jeg har lovet at tage billeder af,så når jeg kan finde ud af kameraet får jeg dælme travlt hehehe.

mvh Svenne
Eksternt link www.trekantensakvarieforening.dk

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Fam.Krebs - 02/09-2007 22:21 02/09-2007 22:21
Jeg tillader mig at stjæle og genoptage din tråd, har dd. erhvervet mig et avlspar af denne flotte fisk - men kan ikke finde nogen ordentlig artsbeskrivelse på nettet .. ..

Glæder mig til de er faldet til - har hørt, der er mange gode timer foran akvariet med dem i :D :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger bimmer - 03/09-2007 19:30 03/09-2007 19:30
du må stjæle løs så meget du vil... jeg har lige erhvervet mig en 720L som skal være ren sydamerika... der kommer 10 scalare manacapuru og geophagus steindacneri 1.2 og Bujurquina vittata 1.1 og Red cheek1.1 og 10 fuldvoksne Farlowella acus og 8 sturisoma aureum og en stime Hemigrammus spec på ca 8-10 cm og LDA25 pitbull pleco 6 stk.... så er der fisk i akvariet.
angående arts beskrivelse er der nogen hvis du søger under Aequidens vittata,det er det gamle slægtsnavn..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Fam.Krebs - 03/09-2007 19:39 03/09-2007 19:39
Det prøver jeg så lige - tusind tak ..

Hvordan går det med dine, hvordan er de mht temperament? - faldt bare over dem i butikken og købte dem :r

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger bimmer - 04/09-2007 18:37 04/09-2007 18:37
hej. temperament er helt nede på meget stille.. der går 2 hanner sammen med en hun og der er ingen slagsmål overhovedet.. der er en større stime Hemigrammus spec VF sammen med dem og de er helt rolige ved dem sammen med en stime Farlowella acus og LDA25 pitbull pleco.. som fortalt er de meget rolige.. dejlige cichlider.. det er Rasmus Hurup´s Bujuer jeg har overtaget og han fortalte mig også at de er fantastisk rolige..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Fam.Krebs - 04/09-2007 18:49 04/09-2007 18:49
Jeg overvejede om jeg skulle sætte noget til dem (gubby eller lign) til at tage den værste nervøsitet når jeg kommer ..
De kommer i et 250 tank (har bestilt et) om 14 dage ..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Luna (Inaktiv) - 05/09-2007 09:15 05/09-2007 09:15
Glæder mig meget til at se dine nyerhvervelser.
Har jo selv fået lyst til at prøve dem nu. ;)
Lyder som om, de har en meget interessant adfærd.... Tror de vil klæde mit 530 liters. :00|

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Fam.Krebs - 05/09-2007 13:39 05/09-2007 13:39
#15 hvisker lige at jeg syns der var nogen på akvarie west' hjemmeside *fløjt fløjt* :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger bimmer - 05/09-2007 17:14 05/09-2007 17:14
#16 så er der kun en ting at sige :Luna bor på ØEN Luna bor på ØEN hehehe... hva Hellepige hva laver du her inde hehehe.. og ja West er herhjemme på fastlandet.. fedt ikke.. imorgen Torsdag,lander min nye 720L.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Luna (Inaktiv) - 05/09-2007 20:33 05/09-2007 20:33
#16 Hehehe... Takker for det. :)

#17 Hahaha.... Ja, ´man kan sagtens være højt på strå, når man har fiskene og et fedt akvarie.... Tillykke med det. ;) :e
Er spændt på at se det opbygget med alle de lækre fisk.

Hvad jeg laver herinde? Jamen dværgcichlider/Amerikanske cichlider er da cichlider.... Er de ikk? ;)
Og så følger jeg jo med i de tråde, hvor det handler om de cichlider. Selvom det måske er det samme spørgsmål som på AS, så er svarene mange gange forskellige eller det ender op i noget helt andet. Der er altid noget nyt at lære.

Mvh. Helle

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger maistro (Inaktiv) - 13/09-2009 18:53 13/09-2009 18:53
Bujurquina vittata er bare den lækreste fisk og meget rolig. Har sendt et billede herop så man kan se et flot par.Fiskene lagde æg ca. 1 uge efter jeg fik dem, men de spiste dem efter 2 dage, måske fordi der er for uroligt i akvariet tror jeg. De har ikke siden lagt æg. Spekulerer på om der er for meget gang i akvariet. Kan anbefale at de går sammen med Cleithracara maronii og Archocentrus sajica og / eller Mikrogeophagus altispinosus samt Thorichtys elliote.
Michael.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 13/09-2009 21:36 13/09-2009 21:36
maistro skrev :
Kan anbefale at de går sammen med Cleithracara maronii og Archocentrus sajica og / eller Mikrogeophagus altispinosus samt Thorichtys elliote.
Det var da en meget dårlig anbefaling. Med så mange fisk, kan jeg godt forstå at de har spist deres æg, og ikke siden lagt flere.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger maistro (Inaktiv) - 13/09-2009 22:09 13/09-2009 22:09
20# Kan så kun spørge dig om hvor mange fisk jeg har i mit akvarie, det ser jo ud til du ved det, uden at have set det. Mine Bujurquina vittata går i et andet akvarie hvor der temlig sikkert er for mange fisk, men mener alligevel at hvis man har et akvarie på 250 liter kan man sagtens have 1 par Bujurquina vittata og 1 par Cleithracara maronii samt 1 par Mikrogeophagus altispinosus og 1 par Thorichtys elliote gående sammen. Bare min mening om det.
Michael.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 14/09-2009 00:42 14/09-2009 00:42
Jeg skal vel ikke oplyse dih hvor mange fisk du har, det ved du bedst selv. Det jeg kommenterer på er, at du laver en anbefaling, som jeg syntes er helt hen i vejret.
Jeg var dog inde i din profil hvor du har oprettet dine akvarier, og det ser endnu værre ud end din anbefaling i #19, for der har du også andre fisk nævnt, og du har til og med nævnt at du har et 54 liters akvarium med Bujurquina vittata. Det er forhåbentlig et midlertidig opholdssted, som kun er en nødløsning på et par dage. Efter min mening bør Bujurquina vittata ikke holdes i akvarier på under 250 liter.
Jeg går ud fra at din anbefaling går på at sætte Bujurquina vittata, Cleithracara maronii, Archocentrus sajica, Mikrogeophagus altispinosus og Thorichtys elliote sammen i et akvarium på 325 liter, da 325 liter er det største du har i din profil. Dertil kan jeg kun sige at Cleithracara maronii og Mikrogeophagus altispinosus efter min mening slet ikke hører sammen i selskab med de andre tre, som jeg vil betegne som mere grove fisk. Og hvis du vil have noget seriøst ud af det, så skal du fjerne endnu en art, således at du kun har to par (4 fisk) i din 325'er.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger maistro (Inaktiv) - 14/09-2009 17:33 14/09-2009 17:33
Angående min anbefaling, så er det vel op til mig, hvad jeg jeg vil have i mine akvarier og hvilken sammensætning af fisk jeg finder fornuftig. Du kan så have din holdning og syntes at den er forkert, fint nok, men så vil jeg da lige sige, at jeg syntes du skyder dig selv i foden, når du anbefaler at jeg max må have 1 par Bujurquina vittata og yderligere 1 andet par i et 325 liters akvarie. Hvis du er akvarieforhandler og har så få fisk gående i dine akvarier, må du godt nok have en kæmpe butik ,med enormt mange store akvarier. Kan kun sige, at det er ikke det syn der møder mig, nå jeg er i akvarie butikker. Derudover har jeg et problem som du slipper for, i og med du er forhandler. Du har mange akvarier til dine fisk jeg har 3. Hvis jeg skal købe fisk og håbe på at jeg får et par, skal jeg gerne købe flere end 2 ,for at være sikker på at få et par, ellers skal heldet da virkeligt tilsmile mig. Som oftest køber man flere ca. 5-6 stykker og sælger resten og det er netop den proces jeg er i gang med, - hvilket du har set via min profil. Syntes også lige du skulle læse mit indlæg igen. Du kan jo se at det ikke er ændret siden det er skrevet. Der står i indlæget - og / eller.Nok om det. Håber da ikke jeg ødelagde din nattesøvn. ;)
Hilsen til alle akvarister og Akvarie West for denne lille menings udveksling.
Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Patrick (Inaktiv) - 14/09-2009 18:20 14/09-2009 18:20
Et aspekt jeg synes du glemmer når du snakker "hjemme-akvarier" kontra "salgsakvrier" er at ofte er der ingen dekoration i et salgsakvarie og revirer er derfor svære at lave og opretholde plus man ofte har flere fisk for at lave et "kaos-lignende" akvarie.

Derudover, så sælger West slet ikke ret mange fisk længere, så han har pladsen til at gøre som han skriver i #24

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger maistro (Inaktiv) - 14/09-2009 19:24 14/09-2009 19:24
24# Kan ikke helt se ,hvad det har med vores lille debat / meningsudveksling at gøre. Tror at hvis mange akvarister kun måtte holde 4 fisk i et akvarie på 325 L, altså fisk på str. med Bujurquina vittata eller blå acara - det vil sige 1 discus par hvis de er fuldt udvoksede, så tror jeg sgu at mange ikke gad akvarie hobbyen.Har ikke disse kæmpe moduler i mine akvarier ,men godt med gemmesteder til fiskene. Det tæller vel også. Hvilken fiskebestand i et akvarie er den rigtige ? Og hvor mange fisk i 325 L ? Det var det som det startede med.
Mvh.Amerikanerglad :P
Michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Patrick (Inaktiv) - 14/09-2009 20:04 14/09-2009 20:04
Jeg svarer bare på nogle af de ting du siger i #23

Det er jo ikke altid fiskene størrelse der er det vigtigste, men måske endnu mere deres temperament.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger maistro (Inaktiv) - 14/09-2009 22:07 14/09-2009 22:07
#26 det eneste du skrev var. Citat "Jeg svarer bare på nogle af de ting du siger i #23" . Ja du skrev at der er forskel på almindeligt dødelige akvarister og akvarieforhandlere. De må komme alle de fisk i deres akvarier som det passer dem, for fiskene kan ikke opretholde deres revir. Og skulle et kaos lignende akvarie være bedre end det forslag jeg kom med ?.Tror vi stopper nu inden jeg begynder at skrive med stort.
Choose whatever you want, its your choise.
Michael.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Patrick (Inaktiv) - 14/09-2009 22:17 14/09-2009 22:17
En anden forskel er jo at fiskene i forhandlerens akvarie gerne skulle sælges, og derfor ikke gå der i så lang tid, hvorimod den i dit private akvarie forhåbentlig skal gå mange år i fremtiden.

Forstår ikke hvorfor du ...."jeg begynder at skrive med stort." det er der da slet ingen grund til, vi skrive jo stille og roligt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger maistro (Inaktiv) - 14/09-2009 22:38 14/09-2009 22:38
# 28 Bare giv din mening til kende, istedet for at bevæge dig derud hvor du ikke kan bunde. Kan forstå på dig ,at det er rigtigt hvad jeg skrev, at akvariehandlere kan stoppe alle de fisk i akvarierne som deres samvittighed tillader. Og dine argumenter mener jeg ikke er de bedste. Du har endnu ikke svaret på det spørgsmål , det hele startede med. Kun været rygklapper, hvis du spørger mig. Det var hermed slutningen på vores forgæves lille samtale.
michael

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Patrick (Inaktiv) - 14/09-2009 22:58 14/09-2009 22:58
Jeg har bestemt ikke bevæget mig ud nogen stedet hvor jeg ikke kan bunde.

Hvis du lige selv vender tilbage til dit indlæg #19 så er det jo dig der kommer med et problem om at dine fisk ikke længere ligger æg, du nævner endda selv at der nok er for meget gang i akvariet.

"... måske fordi der er for uroligt i akvariet tror jeg. De har ikke siden lagt æg. Spekulerer på om der er for meget gang i akvariet. ..."

Da Tonny så netop nævner det samme, at der er for meget gang i dit akvarie og de beboere du har valgt måske ikke lige er de bedste, så går du i forsvars position og går helt væk fra de tanker du reelt selv havde i dit oprindelige indlæg, så ved ikke lige hvor det er du mener jeg ikke kan bunde længere.

Jeg kom med mit syn på hvorfor der går flere fisk i forhanlernes akvarier end det måske er hensigtmæssigt hvis det var et privat hvor fiskene gerne skulle gå længere.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger maistro (Inaktiv) - 15/09-2009 17:05 15/09-2009 17:05
#30 hvis du kikker på min profil og klikker på 325L amerikanere kan du se hvad mine Bujurquina vittata glr med pt. Skal at med 1 par blå Accara når jeg er sikker på deres køn. Ligeledes skal jeg af med 2 Nicaraguense når og hvis jeg har 1 par ud af de 4 som går i akvariet. Ligeledes skal jeg af med 3 Multispinosa hunner som er i overskud for vil ikke have 1 han og 3 hunner. Derfor sagde jeg at der måske var for meget gang i akvariet. Og når de fisk er væk bliver der ganske givet roligere. Men jeg kom med en anbefaling om hvilke fisk jeg ville anbefale sammen med Bujurquina vittata i et 250L akvarie og skrev " Kan anbefale at de går sammen med Cleithracara maronii og Archocentrus sajica og / eller Mikrogeophagus altispinosus samt Thorichtys elliote." og den sammensætning blev bare skudt ned og okay hans mening men jeg holder fast i min anbefaling.
;) :P
Michael

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Ronster (Inaktiv) - 24/09-2010 09:13 24/09-2010 09:13
Tilladermig lige at åbne denne tråd igen.. Har nemlig overtaget 4 Vittata fra maistro og har lige et par rettelser til beskrivelsen af dem. Har et veltilplantet akvarie med massere af skjulesteder. Skulle desværre væk tre dage efter, at jeg havde fået dem, såjeg bad min kæreste passe akariet. De var lidt sky det døgn jeg nåede at se dem, men så ud til at trives.

Tre dage senere kommer jeg hjem og sætter mig foran akvariet sammen med kæresten og pludselig går det op for mig, at der mangler nogle fisk. Hun havde godt nok nævnt, at de var lidt sky og ikke spiste så meget, hverken flagefoder eller frostfodder.

Der manglede 20 rødnæser, to skakbræt cichlider og to blødende hjerte tetra, så intet under de ikke gad spise det andet *rødmer*

Så ja de virker ganske fredelige, men tag ikke fejl af dem. Da vi slukkede lyset til akvariet, så forvandt de sidste par rødnæser.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger maistro (Inaktiv) - 24/09-2010 15:37 24/09-2010 15:37
Vil så lige tilføje, at jeg aldrig har haft selskabsfisk sammen med Bujurquina vittata. Sammen med andre cichlider er de meget fredelige.
Michael.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger foxi (Inaktiv) - 26/10-2011 20:16 26/10-2011 20:16
Hej, jeg har lige købt mig 6 Bujurquina Vittata :)
Hvor store skal de ca. være for at de begynder at yngle? Dem jeg har købt er stadig rimelig små.
Jeg har dem til at gå med en stime på godt 20 røde neon, kan det blive et problem når de bliver store tror i?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger maistro (Inaktiv) - 24/04-2013 17:53 24/04-2013 17:53
Ja fik lige 6 små unger på ca. 2 cm, så nu skal der fodres igennem, så de kan få nogle flere cm på længden.
Det er bare en fisk jeg til syneladende ikke kan undvære.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger SAC - 26/04-2013 14:46 26/04-2013 14:46
Michael: Selvfølgelig kan du ikke undvære en Bujurquina-art, når du har så god en smag i fisk..."SS"

Nu håber jeg ikke, at ham der skrev tilbage i 2010 har fået ødelagt disse dejlige fisks ry. Det ER fredelige fisk - af cichlider at være. Forstået på den måde, at de selvfølgelig forsvarer æg og unger, men når de har jaget eventuelle konkurrenter væk, så er det også det. Noget helt andet er, at de fleste cichlider, jeg kender, vil betragte alt, hvad de kan gabe over, som mad. De skelner ikke om det er en dafnie, et stykke flagefoder eller en rødnæse. Så hvis man sætter dem ned i et akvarie med fisk, der kan betragtes som mad, så beder man om problemer. Og så vil det være decideret unfair at true med at rette i beskrivelsen. Så skulle man hellere kigge indad og indrømme, at man har begået en fejl.

Jeg har selv Bujurquina sp. Bolivia gående. Den minder noget om B. vittata. Jeg haft en del Burquina-arter gennem tiderne. Den flotteste var nok B. oelemariensis.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger SAC - 26/04-2013 14:46 26/04-2013 14:46
Indlægget er rettet 26/04-2013 14:47 26/04-2013 14:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Annoncører
Annoncører