Tårnsnegle - For og imod ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 2065

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger maejo - 28/10-2015 19:59 28/10-2015 19:59
Overvejer om jeg vil have tårnsnegle i mit akvarium eller ej.
Har et ældre akvarium, der for ca ½ år siden pludselig blev meget fuldt af tårnsnegle.
De er ret pæne - de fleste gråhvide - og vender rundt i bunden - men når hele bunden krabler af dem, så er det næsten for meget.

Det nye akvarium har rådasand 0,8 - 1,2 i bunden - trænger det til tårnsnegle for ikke at lave giftgas-lommer?

Hvad er din erfaring med tårnsnegle - er du glad for dem eller ked af dem, og hvorfor?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger jacob - 28/10-2015 20:08 28/10-2015 20:08

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ninkaen (Inaktiv) - 29/10-2015 17:26 29/10-2015 17:26
Jeg har altid været glad for mine tårnsnegle, og putter dem altid selv i akvariet. Jeg tænker, lige som du, at det er godt for båndlaget, at de flytter lidt rundt på det. Desuden giver det lidt ekstra liv og naturlighed til akvariet.
Jeg har aldrig oplevet at der blev et problem med mængden. Og hvis jeg endelig begynder at frygte det, knuser jeg de små jeg ser når de en gang imellem kravler på ruden, det har været rigeligt for mig til at holde mængden lidt nede i ny og næ. Og fiskerne bliver glade for den ekstra snack en knust snegl giver.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger maejo - 29/10-2015 21:25 29/10-2015 21:25
#2 og #3 - tak for hjælpen. Så vil jeg nok tage et par stykker med over i det nye akvarium, så bunden kan blive endevendt. Håber så de ikke formerer sig fuldstændig vildt. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 01/11-2015 13:21 01/11-2015 13:21
Træt af dem, for i princippet ødelægger de bundforholdene ... planterne foretrækker der er anaerobe forhold i bunden hvorved de selv kan styre de oxidringsprocesser der skal til for at de kan optage især mikronæringsstoffer....
Risikoen for at der finder bundvendig sted, kan elimineres med en bundlagsgødning som denne Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Bundlagsvending svovlbrinter kan også optræde i selv temmelig groft grus....
Tårnsneglene føder levende unger og i lystimerne graver de sig ned i bundlaget... prøv efter lyset har været slukket 30 min. eller lignende om aftenen at tænde det igen, det vil give et langt bedre billede af hvor "overrendt" dit akvarium er af snegle og vær forberedt på at få en overraskelse...
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 01/11-2015 14:26 01/11-2015 14:26
@Jørn: Hvor meget de "lufter" bundlaget afhænger det ikke af, hvor meget bundlag der er i akvariet? I mit har jeg mellem 8 og 12 cm bundlag i akvariet og det ser ud som om, at sneglene kun kommer i de øverste 3-4 cm.
Jeg har en gruppe unge altummer så jeg fodre ret flittigt. Selvom jeg skifter vand 2-3 gange/uge så passer det mig fint, at de små snegle spiser alle mine foderrester.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 01/11-2015 16:29 01/11-2015 16:29
Jeg ved faktisk ikke om der er en grænse for hvor dybt de går i bundlaget ... jeg tror jeg har noget lignende af tykkelse ... Men de kan selv i akvarie med meget bundlag og hvor det er bygget kuperet op, jævne sådan en bund temmelig hurtigt, der går ikke meget mere end et par døgn, så har man faktisk en flad bund... vil man være det foruden, så skal akvariet i bunden bygges op i terrasser ... men ja, de fortærer formentlig den foderdel der falder øverst i gruset....
Men det er minimalt hvad der falder ned i bundlaget hvis man f.eks. har Råda eller tilsvarende str. på bundlag og dermed vil foderet blive i toppen af bundlaget og der er det oplagt f.eks. at have pansermaller til at rydte op og de kan også lave så meget postyr at de hvirvler en del op der så tages af filtret... resten skulle bakterierne meget gerne tage sig af...
Idag har jeg ikke snegle i akvariet ud over dem der er kommet uønsket og det er hovedsagelig ved at bytte planter eller tilsvarende fra andre akvarister...
Generelt forsøger jeg at undgå snegle, da jeg ikke kan se at de bidrager med noget positivt... de æder en smugle alger ...
Det passer så ikke helt kommer jeg i tanke om for jeg har købt et par stk. af porcelænsneglen for at vurdere hvor meget sådan et par stk. kan hjælpe med... De æder en del støvalger men penselalge rør de ikke overhovedet, så de er vist mest egnet til at bidrage med at holde ruderne rene, men med 2 i et 325 er det ikke nok til at de kan klare alle fladerne....
Zebrasnegle vil jeg ikke have i mine akvarier, de er gode til penselalger, men de er også gode til at ligge æg, der sidder som perler på en snor og de er nærmest ikke til at fjerne da de bliver lagt tilfældigt under deres færden og er nærmest lysende hvide og meget synlige i akvariet... og er nærmest helt umulige at få væk hvis de har lagt æggene ud og ind mellem f.eks. Redmoore rødder...

Det er ca. 8 år siden jeg afskaffede alle tårnsnegle og jeg savner dem bestemt ikke og planterne har aldrig groet bedre ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 01/11-2015 19:28 01/11-2015 19:28
Indlægget er rettet 01/11-2015 19:31 01/11-2015 19:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tårnsnegle kan hvis de har de rigtige forhold, blive til en utrolig pestilens. '

Her opdagede vi slet ikke at der var voksne Malaj-snegle i akvariet før det pludselig eksploderede med små snegleunger i tusindevis. Der var så mange at man dårligt kunne se ind gennem ruderne, og planter og bundlag var helt levende af dem .

Vi måtte på jagt efter 20 Anatome-helena og de fik ryddet akvariet i løbet af nogle mdr.

Der var så mange tomme sneglehuse at bundlaget nærmest lignede koralgrus.

Jeg behøver vel ikke sige at jeg ikke kan fordrage tårnsnegle ? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger AnneH (Inaktiv) - 01/11-2015 20:56 01/11-2015 20:56
USB_akvariegødning skrev :
Træt af dem, for i princippet ødelægger de bundforholdene ... planterne foretrækker der er anaerobe forhold i bunden hvorved de selv kan styre de oxidringsprocesser der skal til for at de kan optage især mikronæringsstoffer....
Risikoen for at der finder bundvendig sted, kan elimineres med en bundlagsgødning som denne Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Jeg har lige omlagt mit 160L fordi mit kanon-bundlag var rådnet og havde lavet gaslommer. Fatter ikke, hvordan det er gået til, men det stank helt vildt, da jeg tog det op. Har tidligere puttet et par tårnsnegle i mine bundlag, men har ladet være ved omlægningen. Der skal dog nok dukke nogle op alligevel fra filteret eller planterne med tiden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger fishyfishy (Inaktiv) - 02/11-2015 09:03 02/11-2015 09:03
jeg har sådan lidt "blandede følelser" for mine, jeg har nemlig præcis rådasand 0,8-1,2 mm og de jævner det godt og grundigt så det med at have højere bundlagt bagerst... glem det makker det er de ikke med på :)
men jeg synes ikke de tager overhånd, og jeg gjorde det at jeg sikrede mig imod det og købte smerlinger
4 kuhliål kan godt holde bestanden væsentligt nede i mit 128L ofte kan jeg kun se 3 snegle i akvariet, jeg ved der er flere men det er ikke mange for de udryder dagligt og så er begge dyr jo nataktive så det er nok en klar fordel

jeg ved at mine ikke kommer så langt ned i bundlaget for jeg ligger ikke så meget og jeg har (dog ikke meget) usb bundlagsgødning under og jeg kan ikke se noget af det ligge over sandet som det jo ville gøre hvis jeg havde mange snegle og de gravede meget

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger SATR - 02/11-2015 09:16 02/11-2015 09:16
Jeg fik nogle snegle med ufrivilligt, da jeg købte planter til vores nye akvarium. *blink*

Jeg har set 5 snegle, der åbenbart er lymnaea truncatula. Og så har jeg spottet 1 enkelt tårnsnegl.

Den enlige tårnsnegl - skal der være mere end 2 for at den formerer sig eller vil der komme flere af dem?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 03/11-2015 00:58 03/11-2015 00:58
AnneH
Bundlaget nedbrydes og under nedbrydningen dannes der Metan-gas også kaldet biogas/sumpgas, det er der ikke noget unaturligt i... bakterierne i bundlaget omdanner det meste af metan'en til co2, som planterne tager sig kærligt af... så der er tale om der dannes kulbrinter og ikke svovlbrinter, som dannes i relation til en mulig bundvending...
Begge dele afgiver "duft", men kulbrinterne lugter mere som "prut" hvor svovlbrinterne lugter som rådne æg...
Så du skulle ikke have lagt det om Anne, men ladet det køre videre
Mit eget kører på 9'ende år uden problemer og der er sjældent lugt, kun lige hvis jeg kommer til at lukke op for en "lomme" ved f.eks. plantning...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AnneH (Inaktiv) - 03/11-2015 19:29 03/11-2015 19:29
USB_akvariegødning skrev :
AnneH
Bundlaget nedbrydes og under nedbrydningen dannes der Metan-gas også kaldet biogas/sumpgas, det er der ikke noget unaturligt i... bakterierne i bundlaget omdanner det meste af metan'en til co2, som planterne tager sig kærligt af... så der er tale om der dannes kulbrinter og ikke svovlbrinter, som dannes i relation til en mulig bundvending...
Begge dele afgiver "duft", men kulbrinterne lugter mere som "prut" hvor svovlbrinterne lugter som rådne æg...
Så du skulle ikke have lagt det om Anne, men ladet det køre videre
Mit eget kører på 9'ende år uden problemer og der er sjældent lugt, kun lige hvis jeg kommer til at lukke op for en "lomme" ved f.eks. plantning...

Hm... det lugtede i hvert fald råddent, og som jeg husker det, var det vist mest en blanding af både prut og rådne æg. Der kom også en del stinkbobler op ved det ugentlige vandskifte. Det skulle alligevel omlægges, da jeg var utilfreds med indretningen (cirkulationen var for dårlig, og der var meget andet galt).

Måske får jeg lyst til at lave sådan et bundlag igen, men ikke lige i det akvarium lige nu. Kan hænde, at det sker, når jeg engang bliver tosset nok til at omlægge hjørneakvariet (300L). Imidlertid skal det retfærdigvis siges, at bundlaget kører helt fænomenalt i smerlingevariet (360L) og guppypytten. Der er bare lige nogle andre steder, hvor jeg ikke blev ved med at være gode venner med det efter 2 år :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger maejo - 03/11-2015 22:47 03/11-2015 22:47
Tjae - mht. sneglene, så ved jeg hverken ud eller ind. Her er jo synspunkter både for og imod.
Så nu hælder jeg mest til ikke at få dem - i hvert fald ikke med vilje lige nu. :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Guppy Manden (Inaktiv) - 04/11-2015 14:47 04/11-2015 14:47
Jeg bruger tornsnegle som foder til mine pragsmallinger. De holder bestanden nede

Annoncører
Annoncører