Mythbuster : Scalare og Neon sammen ?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2905

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Superbruger jacob - 07/11-2015 22:56 07/11-2015 22:56
For skabe lidt mere liv på siden, og få nogle tråde med et spændende indhold, prøver jeg med en mythbuster for akvarister. Jeg tænker at lade hvert emne løbe en måneds tid. Jeg håber der kommer nogle gode svar. Jeg synes man skal bidrage med personlige erfaringer, ikke noget man har hørt/læst osv...

Første emne er scalare og Neon sammen :

Er det en myte at de kan gå sammen, når man sætter dem sammen mens de er små ?
Nogle argumenterer for at scalare derfor ikke vil se neonfisken som føde. Kan det være rigtigt ? Og hvorfor ?

Kom gerne med erfaringer med de forskellige scalare arter og de forskellige neon arter

Håber på en spændende og konstruktiv debat !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/11-2015 23:11 07/11-2015 23:11
jeg har det sidste år holdt Skalare og Rød Neon sammen, helt uden nogen som helst problemer.
jeg kender godt advarsel og oplevelser fra andre, samt har hørt og læst mange steder at Skalare kan spise neon.
Men det er bare aldrig sket for mig, under normale forehold.
Tror det kan hænge sammen med at jeg fik alle mine skalare fra halv store
ikke helt voksne, og så det tidspunkt var akvariet fyldt med neon i alle størrelser,
så min teori går på at de ikke ser dem som bytte, pga at de er vokset op med dem.

Unormale forehold:
jeg har prøvet at have sygdom i mine neon, og hvis de udviser sygdoms tegn, på måden de svømmer,
ja så vil skalarene se det, rotte sig sammen, jage og æde den syge ! (uanset dens størrelse)
MEN de lære ikke at kalde neon for mad af sådan en omgang,
jeg har prøvet at supplere op med nye små neon,
disse tager de ikke, selv om de let kunne passe i munden på dem, så længe de ser raske ud.

PS: nu er mine skalare ikke den største type der findes. Hvide/sorte Marmor eller også kaldet Koi farve varianten.
mine neon er både micro små og kæmpe store.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/11-2015 23:15 07/11-2015 23:15

Her et billede af en meget tam Skalare og en super hånd tam gurami
man kan også se mine neon, og de er heller ikke bange for mig, eller den fine Skalare.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kristian Paaske - 07/11-2015 23:20 07/11-2015 23:20
Jeg har samme erfaring som Thomas med, at scalare fint kan gå sammen med neon hvis de vokser op samme. Men hvad lige så interessant er, at hvis man vænner sine scalare til at tage levende foder så som insekter, orme, larver, fiskeunger, levende rejer, etc etc. så begynder de faktisk at tage alt, hvad de kan gabe over igen :) Det betyder også at scalerne begynder at gå på jagt blandt småfiskene herunder også neon.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/11-2015 23:31 07/11-2015 23:31
Jeg har haft mange kunder igennem årene der har mistet neonfisk til scalarer. Scalarer kan gabe over mere en man lige regner med, så fuldvoksne neonfisk er stadig i risiko for at blive ædt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 07/11-2015 23:46 07/11-2015 23:46
Jep de kan gabe over en del, jeg har desværre mistet et par små apistogramma hunner på den regning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Svend Erik - 08/11-2015 09:06 08/11-2015 09:06
Jeg har også oplevet at når de vokser op sammen så går det fint. Men har også oplevet 50 rød neon blev til 6 i løbet af 5 dage. Og det var kun store scalareunger

Der kan måske også være forskel på hvilken variant scalare de går sammen med, jeg har haft samme variant som Thomas og de bliver vist ikke så store som andre varianter, Jeg har nogle nu som er købt som Peru (vokser stadig) og de er noget større end de koifarvede jeg havde

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/11-2015 09:55 08/11-2015 09:55
Nu vi har scalare folk samlet, hvor store bliver scalare?

Hvis vi tager de store altum og kultur scalare feks?

Jeg spørger fordi jeg har et barmdoms minde om en grå scalare der var KÆMPE stor. 50-60 cm. Høj Måske?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/11-2015 10:37 08/11-2015 10:37
#9.
Det giver god mening at sultne fisk bliver mere indstillet på at æde det der byder sig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger jacob - 08/11-2015 11:35 08/11-2015 11:35
Jeg har aldrig haft scalare og kun rød neon ganske få gange, så har ingen personlige erfaringer. Men undrer mig tit over påstanden "når de vokser op sammen, så vil de røde neon ikke blive ædt" vil mene det er noget sludder...hvis en scalare er sulten, så æder den sgu nok gerne en lille fisk. Tænker ikke den vil lade være, pga de er vokset op sammen....så derfor er jeg enig med # 9 og 10

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Svend Erik - 08/11-2015 14:55 08/11-2015 14:55
ken kætbak skrev :

Jeg spørger fordi jeg har et barmdoms minde om en grå scalare der var KÆMPE stor. 50-60 cm. Høj Måske?

Altum har jeg ingen ide om størrele på, Mine første Rio Manacapuru 25-27 cm når de gjorde sig til med finner, men elegant, har den de kalder peru ser ud til at blive stor og grov. Rio Nanay virker til at den er lidt mindre og elegant også, en af kulturscalarerne den koifarvede er vist en af de små, til gengæld hurtig kønsmoden (7 mdr) Mine Rio M op mod 2 år før de første æg blev lagt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger jon hare - 08/11-2015 15:23 08/11-2015 15:23

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/11-2015 15:28 08/11-2015 15:28
#13 tak skæbne.

Den der æder jo også platy og molly :P

Tak for svar :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Svend Erik - 08/11-2015 22:13 08/11-2015 22:13
Sataoperca skrev :
Svend Erik skrev :
ken kætbak skrev :

Altum har jeg ingen ide om størrele på,

Nu har du en ide (y)

Billedet er lånt fra offentlig facebookside.

Tak Så er det ikke dem der spiser, de bliver vist selv ædt, ser ud til at 2 på panden og så er der serveret

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger nyberg - 09/11-2015 14:37 09/11-2015 14:37
Jeg havde engang et fuldvoksent par scalarer til at gå sammen med 10 røde neonfisk. Det gik godt lige indtil den dag jeg ville supplere bestanden op med 10 mere. Så gik der ædegilde i det og det sluttede først, da der var 3-4 neonfisk tilbage.

Jeg har før "vænnet" halvvoksne scalarer til røde neon ved at mørklægge akvariet totalt, da fiskene blev lukket ud. Inden da forsøgte scalarerne at æde fiskene i posen.

Min teori er, at stressede og forskræmte neonfisk trigger scalarenes jagtinstinkt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 09/11-2015 14:52 09/11-2015 14:52
Indlægget er rettet 09/11-2015 14:55 09/11-2015 14:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Godt nok sjovt du siger det..
når jeg har suppleret op med nye neon, har jeg netop set at skalare jagter posens indhold, og når jeg klipper hul,
så lige ned med en hånd og skræmme skalare væk, hvor efter neon drøner ned til de gamle neon, og alt er fint igen.
går man ikke dette, vil de lige prøve at jage en ny enlig neon, og se om de kan fange den,
Men en Skalare er ingen match på både hurtighed og agilitet mod en rask neon, så de kan jo ikke fange dem :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/11-2015 11:20 10/11-2015 11:20

som altid når der er gode emner oppe og vende på vores ellers super gode forum
bør man lige huske at google lidt rundt i verden, og se hvad der ellers findes af info om emnet.
3. hit for hvad skalare spiser, omhandler jo neon fisk :-)
så det er helt sikkert noget der optager eller bekymre mange.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger jacob - 10/11-2015 12:26 10/11-2015 12:26
Nu er det jo ikke alt som står på Google, eller her på siden som er sandt....meningen med denne tråd er netop at høre folks erfaringer...der er næppe nogen endegyldig sandhed ! Personligt har jeg altid undret mig over påstanden om at "når bare de vokser op sammen, så ser scalare ikke rød neon som føde" har som sagt aldrig holdt scalare, så kan ikke bidrage med noget selv. Iøvrigt så kunne man jo sikkert ligeså godt have valgt en hvilken som helst anden lille fisk sammen med scalare. Men sammensætningen er jo klassisk (og i min optik dødkedelig...)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/11-2015 13:06 10/11-2015 13:06
Kan der ligge noget i instikter vs. Tillært adfærd?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 10/11-2015 13:26 10/11-2015 13:26
Scalarer lever af småfisk, krebsdyr, insekter og orme, så neonfisk er bare en del af deres naturlige føde. Tillært er det ikke, og heller ikke helt instinkter, nok nærmere bare deres naturlige adfærd.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 10/11-2015 13:38 10/11-2015 13:38
netop carsten, flage fodder er unaturligt, de spider det kun fordi de har lært at det kan spises,
det ser altid sjovt ud når jeg skal lære nye skalare op til at spise det, de spytter det ud, fy føj det smager nok ikke godt,
efter et par dage går det an, og efter nogle md, er de elde vilde med det, men så kan man lige prøve at gå tilbage til det dyrbare artemia, jubii så kokser de helt ud af glæde over at få noget extra guf :-)
så det får de også hos mig en gang i mellem, også selv om de er blevet alt for store til det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger nyberg - 10/11-2015 17:50 10/11-2015 17:50
#20 Påstanden er vel bare baseret ud fra folks erfaringer?

#21 Jeg tror alligevel, at det gør en forskel om scalarer lejlighedsvis støder på neonfisk og andre småfisk kontra de er eksponeret for dem 24 timer i døgnet. Det sidste kan virke til at være med til at lægge en umiddelbar dæmper på deres jagtinstinkt over for småfiskene. Men som jeg har erfaret og beskrevet længere oppe, kan denne dæmper altså fjernes igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Superbruger jacob - 10/11-2015 18:02 10/11-2015 18:02
Jeg tror nærmere på at der fodres kraftigt/tit og derfor dæmper det sikkert scalarens jagtinstinkt. Det kan selvfølgelig være svært at bevise. Med mindre nogen gad holde op med fodre i et par uger ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger KimJ - 10/11-2015 23:17 10/11-2015 23:17
Nu er fakta tråden her, vist blevet til en teoritråd i stedet.

Det eneste faktum man kan udlede her, er at kombinationen af scalare og neon (her formoder jeg der er tale om rød neon, og ikke den almindelige neon, som under alle omstændigheder ikke bør holdes sammen med scalare, hvis man går op i at holde sine fisk ved deres optimale temperatur) er et chancespil. Erfaringerne viser jo, at det kan gå godt, og det kan gå mindre godt.

Det er dermed bare et spørgsmål, om man ønsker kombinationen nok, til at man vil tage chancen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger westermann (Inaktiv) - 10/11-2015 23:18 10/11-2015 23:18
Indlægget er rettet 10/11-2015 23:21 10/11-2015 23:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så enkelt er det desværre ikke. Fisk er udstyret med et naturligt instinkt, der byder dem at spise hver gang der er mulighed for det. Instinktet skyldes at foderemnerne i naturen ikke optræder i lige så rigt omfang som i akvariet.
Af samme årsag spiser fisk også hver gang der fodres (i visse tilfælde til de dør), da de ikke har samme mæthedsfornemmelsen som vi kender fra os selv.
Jeg har i øvrigt selv haft scalarer og neonfisk sammen - helt uden problemer. Derimod blev 60 stykker L144 high-finn albino unger ædt af scalarerne i løbet af en nat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Superbruger jacob - 10/11-2015 23:25 10/11-2015 23:25
#27 Jeg har med vilje ikke skrevet at tråden specifikt skulle handle om Rød neon. Selvom det naturligvis er den mest oplagte art i denne her sammenhæng.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
2720Vanloese (Slettet) - 11/11-2015 00:47 11/11-2015 00:47
Jeg har nogle store tykke sorte neon. Men dem kan en fuldvoksen scalare vel også snuppe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/11-2015 06:33 11/11-2015 06:33
Kan det være at de scalare der vokser op med neon, som små lærer at man simpelthen bare ikke kan æde de der neon?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger fisken@87 (Inaktiv) - 11/11-2015 06:54 11/11-2015 06:54
Altså jeg har til holdt små fisk sammen med store
Rovfisk. Pt har jeg små Colombia teten med rød
Ulvefisk og lima spademalle. Og de røre dem ikke.
Jeg tror generalt at hvis man holder fisk godt
Fodret og i ok størrelse akvrie så skere der ikke noget.
Men men skal jo også tænke på og det er VF eller opdrat. VF vil jo have et jagt instinkt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/11-2015 07:57 11/11-2015 07:57
Jeg tror personligt at store rovfisk generelt ikk er interesseret i små bytte fisk..
Mine rovfisk er ihvertfald ikke interesseret i småt yngel, men æder dem først når de når en størrelse omkring 4cm..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Hjp (Inaktiv) - 11/11-2015 08:34 11/11-2015 08:34
Jeg er nu ret sikker på, at blot fordi man har fisk i akvarier, så mindskes deres jagtinstinkt ikke. Det ligger simpelthen i deres natur at de skal jage for at få føde, om det så er mindre fisk eller flagefoder.

Er fisk mætte, så hvorfor bruge unødvendig energi på at jage andre mindre fisk. Den terori tror jeg mere på. Så fodrer man varieret og godt, burde det kunne gå. Læg mærke til ordet burde.

Mit svar er blot generelt, har aldrig haft scarlare og kan derved heller ikke give viden om denne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Kristian Paaske - 11/11-2015 10:27 11/11-2015 10:27
Jeg tænker også, at det er tale om et præferencevalg. Hvis jeg fodre med levendefoder så gider mine scalare ikke røre flagfoder samtidigt. Som jeg skrev i #4 så er min erfaring, at scalare kan udvikle en affinitet for små fisk. Så lige som så mange andre fisk ikke vil spise tørfoder hvis der er levende myggelarver, så kan scalarerne vel også vægre sig ved tørfoder når der er småfisk i farvandet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Hjp (Inaktiv) - 11/11-2015 14:08 11/11-2015 14:08

Den køber jeg ikke, at så kan scalarnene vel også vægre sig ved tørfoder når der er småfisk i farvandet. Hvem siger, at tørfoder for en fisk ikke er godt nok, hvorfor så bruge energi på at fange noget der skal jages og man måske kun fanger byttet, når nu flagefoderet nærmest dumper ind i munden.

For en vildfisk i naturen drejer alt sig om energi og jeg tror den også er gældende i et akvarie. Har en fisk ikke behov for at jage føde, når den dumper ind i munden på en, hvorfor så bruge unødvendig krudt på at jage, hvis der ikke er garanti for føde hvergang den gør det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Kristian Paaske - 11/11-2015 16:18 11/11-2015 16:18
Det er sandelig helt ok :) Der er jo også tale om skrivebordsspekulationer og ikke verificerbare kendsgerninger. Jeg lever selv efter mottoet "In god we trust all others must bring data".
Men at fiskene skulle vælge kost efter energiindhold har jeg svært ved at gengende.
Jeg giver mine altummer myggelarver og krebsdyr ofte, og når jeg hælder et glasfuld tanglopper, myggelarver, dafnier eller andet levende i akvariet så "jager" mine fisk til alt er spist.
Den form for iver har jeg svært ved at genkende når jeg eksempelvis giver dem cichlidesticks. Mine fisk spiser cichlidesticks, men de går ikke helt amok. Jeg har sågar tidligere haft noget flagfoder som mine altummer ikke gad spise.
Uden jeg har undersøgt det så vil jeg gætte på at energitætheden i tørfoder skulle være langt højere end i eksempelvis myggelarver.
Ifølge teorien om, at fiskene kalkulere bevægelse og foder efter at energimaksimere så burde mine scalare jo blot lade myggelarverne svømme og så holde sig til cichlidesticksene... Sådan ser det ikke ud i mit akvarie :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger nyberg - 11/11-2015 17:21 11/11-2015 17:21
Jeg har personlig erfaret, at en uges faste ikke får scalarer til jagte neonfisk. Om det vil ske efter 14 dage, skal jeg lade være usagt, men jeg har min tvivl. Indsættelse af nye og flere neonfisk kan udløse ædegildet og det er ligegyldigt om scalarene er velfodrede.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Hjp (Inaktiv) - 11/11-2015 20:10 11/11-2015 20:10
Du misforstår mig lidt Kristian ;)

Jeg snakker ikke om energi indholdet i selve føden, men hvor meget fisken skal bruge af energi for at skaffe føde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 11/11-2015 21:57 11/11-2015 21:57
mine skalare er ikke specielt vilde med cichlidesticks, selv om jeg nuldre dem til mindre stykker..
prøv tetra color pro eller tetra pro algae, så skal du se løjer af æde glæde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Svend Erik - 11/11-2015 22:28 11/11-2015 22:28

Mine spiser med glæde Discusgranulat, de store gider ikke at svæmme efter dafnier, de tager de myggelarver der er med.

Mine unger bliver hovedsageligt fodret med levende når det kan skaffes

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Superbruger jacob - 12/11-2015 10:22 12/11-2015 10:22
Fin og spændende debat ! Synes der har været mange gode indlæg. Selvom vi næppe kommer til nogen konklusion, så har det udviklet sig til en af de mest spændende tråde meget længe. Jeg tænker at der kommer flere mythbuster tråde i fremtiden. Hvis nogen har nogle forslag til emner, må man gerne sende en pb. Jeg har selv et par emner på lager. Jeg synes ikke emnerne skal være alt for snævre, så flest muligt kan deltage. Omvendt må det også gerne være emner med "kød" så det kan blive en konstruktiv og faglig debat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger kejak - 12/11-2015 20:11 12/11-2015 20:11
Fisk lærer hurtigt hvor maden dumpes ned, så søger de derhen hurtigt. Fodres de kraftigt/meget, er chancen meget mindre for at de gider bruge energi på at jage en mindre fisk, som den normalt ville/kunne spise i naturen.
Jeg har hørt om begge eksempler fra venner, altså både at de æder neonfisk og at de ikke gør, men hvert akvarie var jo også holdt forskelligt med hensyn til både fodring og beplantning.
Har kun haft scalarer og neon på den helt forkerte måde, da jeg var 9-10 år havde jeg en rigtig 85L start balje/første akvarie med alle de forkerte fisk *rødmer* sammen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger nyberg - 21/11-2015 21:36 21/11-2015 21:36
I går købte jeg 10 røde neonfisk, som jeg introducerede til min flok af Manacapuru-scalarer, hvoraf de to er fuldvoksne. I akvariet har jeg desuden et fuldvoksent par Geophagus sp. "Tapajos orange head" samt 6 G. winemilleri på 12-15 cm.

Neonfiskene blev lukket ud ved 23-tiden, hvor al lys var slukket. I skrivende stund er flokken fuldtallig og ingen af de store fisk har vist interesse for neonfiskene overhovedet. Størrelsen på neonfiskene er i den lille ende af skalaen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger nyberg - 21/11-2015 23:44 21/11-2015 23:44
#46 Måske, men det er ikke min erfaring fra tidligere at en ferie er udslagsgivende. Jeg tror, at de er lige sultne 4 timer som en uge efter seneste måltid.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Hjp (Inaktiv) - 22/11-2015 09:35 22/11-2015 09:35
Nope.... ;) en fisk kan godt være mæt. På det område er de ikke forskellige fra os mennesker.

Eks. Hvis du fodrer godt og måske endda lidt for meget, så har en fisk også en mæthedsfølelse. Lidt lige som os, når vi har spist en god frokost, og der kommer en knægt, der absolut vil spille fodbold med dig. Bøvs siger vi, fis du af med dig igen, for farmand her skal lige sunde sig. Er en fisk mæt, så gider den ikke bruge unødvendig energi på at fise rundt på boldbanen efter mindre fisk.

Fisk der er mættet eller overfodret bliver sådan lidt apatisk/sløv. Skriver jeg ikke dine/jeres er ;) men bruger man noget godt foder og varieret, så minimerer man altså den trang til at gide jage sin føde, og så er den altså ikke længere. Vi er ovre i det, der hedder, hvorfor bruge unødvendig energi, hvis der ikke er behov for det.

Hvor lang tid der skal gå, om man tager på ferie i en uge eller to ved jeg ikke, men en ting er helt sikkert, når en fisk ikke er mæt mere, så vil den jage det den kan gabe over. Hvorfor, simpelthen for at overleve. I teorien, så kan man godt have mættet sine fisk så meget, at en uges ferie er ligegyldigt.

Mht. dokumentation og videnskab, så findes der masser af læsestof på nettet. Man måler ph i tarmene. Jeg er doven, så google det selv *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger KimJ - 22/11-2015 12:02 22/11-2015 12:02
Der er andre hensyn at tage, ned lige at undgå at scalarerne æder mindre fisk, når man vælger foderplan; Fisk som altid er mætte, ender typisk op med også at være temmelig grimme p.g.a. fedme. Hos scalarer manifesterer det sig typisk ved at fiskene har uforholdsmæssig stor krop i forhold til finnerne, og med tiden også får en tydelig pandepukkel.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 22/11-2015 13:36 22/11-2015 13:36
Indlægget er rettet 22/11-2015 13:40 22/11-2015 13:40 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#50 jeg trode det med pande pukkel var noget med arten ?
for mine får ikke denne "grimme" pukkel, og de går ikke og sulter.

i øvrigt kan skalare efter min overbevisning godt lære at leve med noget de ellers ville jage.
Jeg har testet dette mange gange ved at prøve at tilføre små skalare unger til mit store akvarie med alle de voksne,
hvis ungerne er for små, bliver de jaget og endda spist !
så har jeg taget ungerne op, nogle dage senere prøvet med nogle få der er markant større, samme sker,
de bliver jaget på en ret ond måde i 2 dage, denne gang ingen der blev spist,
hvor efter de får lov til at være i fred på 3. dagen og alt var godt, så prøvede jeg at tilføre 5 mere samme størrelse,
de var med det samme accepteret, ingen blev jaget, aha !! alle de store har nu en helt anden adfærd overfor nye,
pga at der er nogle i samme størrelse allerede. for at bevise min oplevelsede hentede jeg 20 mere af denne størrelse dagen efter,
disse blev lukket ind i flokken igen uden det mindste problem, så nu går de alle 30 små, sammen med store,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Hjp (Inaktiv) - 22/11-2015 13:38 22/11-2015 13:38
Enig Kim.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Kong Triton - 19/05-2020 11:19 19/05-2020 11:19

Gammel tråd, I know, men kan se, at du stadig er aktiv herinde, Nyberg, og emnet er stadig lige så interessant, som da Jacob startede det. Jeg planlægger samme kombination som dig, med G. Tapajos, scalare og rød neon. Hvor længe gik det godt ved dig? Endte de røde neon som foder eller lod scalarene og Geophagus’ne fortsat dem være? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger madsjeppe01 - 19/05-2020 13:30 19/05-2020 13:30
Jeg har prøvet samme kombination af fisk. Altum spiste neon, men jordspiserne gad dem ikke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger Svend Erik - 19/05-2020 14:23 19/05-2020 14:23
50 rød neon (Bliver de større end alm neon) 12 Rio M scalare svømmet rundt sammen i ca 3½ mdr og tror der er 50 stadigvæk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger aammat - 19/05-2020 19:33 19/05-2020 19:33
@svend erik, det ser lidt forkert ud med neon under scalare, synes neon plejer at svømme øverst.. :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Kong Triton - 19/05-2020 23:46 19/05-2020 23:46

Super. Jeg skal heller ikke have altum, men “almindelige” scalare, dog i en vildtform af en slags, afhængigt af, hvad jeg kan finde. Vil allerhelst have rio Nanay, men nu må jeg se, hvad jeg kan finde. Og jf. denne tråd, er der mange, der har gode erfaringer med røde neon og scalare sammen. Og nu også G. Tapajos. Så jeg tager chancen, da de røde neon allerede er i akvariet og godt store, inden scalare og G. Tapajos først kommer til senere, formentlig som ungfisk, når jeg finder de rette ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger Svend Erik - 20/05-2020 00:06 20/05-2020 00:06
aammat skrev :
@svend erik, det ser lidt forkert ud med neon under scalare, synes neon plejer at svømme øverst.. :o

De bestemmer selv, det sker også alle scalare i den ene ende, neon i den anden :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger brib - 06/06-2020 08:33 06/06-2020 08:33
Svend Erik skrev :
50 rød neon (Bliver de større end alm neon) 12 Rio M scalare svømmet rundt sammen i ca 3½ mdr og tror der er 50 stadigvæk

Ja til om Rød neon "axelrodi" bliver større end innisis.

Om Scalarer æder neon ?? - Min erfaring med 55 år på bagen som akvarist, er at svaret er ja .

Scalarer æder alt hvad de kan gabe over . Specielt den store Altum kan æde en halvvoksen sværdrager med sin enorme trompetmund .

Ved et af mine besøg hos Karl-Henrik Arendt , Så jeg hvordan ca 30 fuldfede guppyer forsvandt på meget kort tid .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Svend Erik - 06/06-2020 11:42 06/06-2020 11:42
brib skrev :
Svend Erik skrev :

Ja til om Rød neon "axelrodi" bliver større end innisis.

Om Scalarer æder neon ?? - Min erfaring med 55 år på bagen som akvarist, er at svaret er ja .

Scalarer æder alt hvad de kan gabe over . Specielt den store Altum kan æde en halvvoksen sværdrager med sin enorme trompetmund .

Ved et af mine besøg hos Karl-Henrik Arendt , Så jeg hvordan ca 30 fuldfede guppyer forsvandt på meget kort tid .

Ingen tvivl, har prøvet 50 blev til 6 på 4-5 dage, men nu var de røde voksne før de kom ned til de halvstore scalare

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger nyberg - 12/06-2020 14:36 12/06-2020 14:36
#53 Ja, jeg er stadig aktiv, men det er lang tid siden, at jeg har været herinde.

Jeg har ikke længere rød neon, scalarer eller Geophagus sp. "Tapajos Orange Heads". Til gengæld har jeg både fuldvoksne Geophagus sveni, G. altifrons "Rio Araguari" og indtil for få uger siden også Retroculus xinguensis gående sammen med 50-60 sorte neontetra. Dette burde slet ikke kunne lade sig gøre. Ikke desdo mindre er fiskene bedøvende ligeglade med andre fisk i enhver størelse. Jeg var på et tidspunkt ved at drukne i den blåhalede ungføder, Ataeniobius toweri, fordi ingen af fiskene så meget som rørte deres unger. Ikke engang om så ungen svømmede lige forbi munden en af jorspiserne, var det nok til at få fisken til at slå til. Og heller ikke 10 dages sommerferie uden fodring kunne decimere bestanden. R. xinguensis er, trods dens store mund, ved at kløjs i noget, der er mere end 1-2 mm stort.

Jeg har hørt om andre, der har oplevet lignende med de to Geophagus-arter, at de umiddelbart ikke er piscivore. Men jeg har også hørt om folk, hvor deres g. altifrons er røget på selv pansermaller. G. altifrons er vidt udbredt i amazonas og derfor kan der sagtens være lokale forskelle i fødepræferencer, ligesom de kan variere i farvenuance, størrelse og yngleadfærd. Det samme kunne være nærliggende at tro om scalarer.

Mht. sorte neon og scalarer oplevede jeg den spøjse ting, at de ignorerede fiskene om dagen. Men når lyset blev slukket om aftenen, blev scalarerne trigget af de hvide striber, som gav genskin. Scalarerne var på det tidspunkt små og ville ikke kunne æde en sort neon, men de bed alligevel efter de hvide striber, som de måske opfattede som et mindre bytte. De kunne ikke fange fiskene, men jeg solgte alligevel scalarerne i løbet af et par dage.

Annoncører
Annoncører