Sommerfugle Cichlider

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 1653

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 15:46 08/11-2015 15:46
Indlægget er rettet 08/11-2015 16:21 08/11-2015 16:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hejsa.

da jeg for nyligt købte et lille 96L akvarie og fik puttet nogen maller og lidt forskellige fisk der i, faldt jeg over disse sommerfugle cichlider og synes de var meget flotte og da de ikke blev så store passede de jo fint til mit akvarie. Jeg spurgte så fiskehandleren om de ville kunne gå med de andre fisk jeg havde og om de krævede noget særligt og det sagde han nej til så han solgte mig 5stk :)

har så siddet og læst lidt frem og tilbage om sommerfugle cichlider at de godt kan finde på at æde andre fisk hvis de kan gabe over den så vil høre om det er rigtigt ? og har så fundet ud af at de godt kan lide og have sand i deres akvariet samt en masse skygge og gemme steder i akvariet så mit spørgsmål er hvad er de mest optimale forhold for sommerfugle cichlider da jeg gerne så de havde det så godt som muligt og lige PT har jeg grus i bunden af akvariet så vil høre hvad jeg gør der om jeg skal skiftet det ud eller o jeg kan køre med halv sand i den ene ende og grus i den anden side?.

er rimelig ny så der vil nok være nogen dumme spørgsmål og spørgsmål i har hørt før men tænkte det var det rette sted og spørge her inde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator scn - 08/11-2015 17:10 08/11-2015 17:10
Velkommen til.

Generelt vil de fleste fisk have lyst til at spise små fisk/rejer. Så dine sommerfugle vil sikkert snuppe eks. guppy unger og rejer, hvis de får chancen. Dog kan du hjælpe kommende unger på vej, ved at give dem godt med gemmesteder.

Det er fristende at skifte bundlaget ud, evt. i den ene halvdel. Det vil jeg dog mene er en rigtig dårlig ide (at skifte halvdelen), det bliver blandet sammen stille og roligt, og vil se meget kunstigt ud.

Du kan læse og fisken her:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13471
Bemærk det der står om vandkvaliteten, det står der næsten altid når man kigger på nettet om sommerfuglecichliden, så husk gode vandskifte.

Jeg vil ikke mene at det er kritisk at have fint sand til den. Giv dem nogle flade sten, hvis de får lyst til at lægge æg. Med 5 stk. vil jeg mene det vigtigste er at prøve at dele akvariet lidt op med planter/rødder, så den største han ikke hele tiden ser de andre og vil vise hvem der bestemmer.

Du kan med fordel opdatere din profil, så vi kan se hvilke andre fisk du har i akvariet. Det gør det lidt lettere at sige om der er risiko for dine andre fisk.

Et billede af akvariet er altid en god ting, så kan der komme lidt råd/vejledning til planter og anden dekoration.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 18:54 08/11-2015 18:54
tak for svaret altså mit akvarie er ikke indrette til sommerfugle cichlider endnu men vil da gerne have råd fra andre hvad jeg kan gøre anderledes da jeg også har andre fisk i mit akvarie men her er et par billeder af mit akvarie :)

så kom endelig med råd og vejledning hvis det er :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator scn - 08/11-2015 19:46 08/11-2015 19:46
Jeg vil mene du bør putte mange flere planter i (10 stk eller deromkring, høje i baggrunden, og nogle lavere længere fremme i akvariet), så der er flere gemmesteder, det gør at fiskene bliver mere rolige, og de vil vise farver. Lige nu ser dine sommerfuglecichlider meget skræmte ud (de er helt blege)

Din "sten" til højre ville jeg flytte så langt tilbage som muligt, enten som nu på skrå foran pumpen, eller helt op af bagvæggen.
Den kunstige rod/hule ville jeg også flytte tilbage, ikke hen i hjørnet, men blot tilbage i forhold til hvor den står nu.
Jo længere tilbage du får de to, jo mindre tydeligt bliver det at de er kunstige, hvis du får planter eller eks. trærødder foran, så de bliver lidt dækket.

Det ser ud som om du pimpe er ganske kraftig, og blæser en masse bobler ud. Det er ikke nødvendigt med alle de bobler, der skal blot være lidt bevægelse i overfladen, så får fiskene alt den ilt de har brug for. Man kan ofte justere hvor meget blæs der er på pumpen, jeg vil mene at du sagtens kan skrue lidt ned for den.

De andre fisk du har, der ser det ud til at være lidt en blandet landhandel. Jeg kan se en enkelt neon, og er det en tigerbarbe (billede nr. 3) Det er begge to stimefisk, og bør holdes i større grupper. Tigerbarber har ry for at være nogle små krapyler, som napper i andre fisks finner, så hold øje med om det sker.

Der er en eller anden fisk, som kunne være en pansermalle på det første billede, til venstre for "træroden". Pansermaller er herlige fredelige fisk, men deres føletråde bliver slidt af bundlag med skarpe kanter, så hvis det er en pansermalle, så bør du overveje at komme af med den, eller skifte bundlaget (de går også typisk i stimer, så hvis det er, og du er glade for den, så køb nogle flere af dem)

Så generelt: Flere planter/skjulesteder, evt. naturlige rødder (de kan med fordel koges først, så de ikke afgiver alt for meget farve til vandet)
Jeg ville overveje at reducere antallet af forskellige fisk, og så holde flere af de samme stimefisk.
(nok ikke lige det man har lyst til at høre når man lige har købt fisk...)

Hvis du ikke allerede kender styr på dyr, så var det en fin butik, da jeg rendte rundt der oppe for +10 år siden Eksternt link http://www.styr-paa-dyr.dk (og er det sikkert stadig)

Dine scalare vil bliver for store til akvariet, så på et tidspunkt må du anskaffe dig et større akvarium (ikke skille dig af med dem, men bruge det som undskyldning for et meget større akvarium :D )

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 19:55 08/11-2015 19:55
haha jeg takker for rådet ;) ja ved godt jeg har lidt for mange fisk i lige nu har 5 tiger barbie 5 fosfor barbie kan god se de jagter meget hinanden ved ikke om de lejer eller om de sætter hinanden på plads ? :) har 5 panser maller men da de er så små valgt jeg at få 5 til de bliver noget større :) har kun 3 neon fisk der er nogen stykker der er døde derfor er der ikke så mange har 4 andre gule og røde fisk kan sku ikke huske hvad de hedder ;) har to scalare og ja ved godt de bliver for store til mit akvarie på et tidspunkt og var også planen og komme af med dem igen når den tid kommer men har en del fisk der i da min kæreste var med så hun ville jo have en masse forskellige men har planer om og rydde lidt ud i dem snart også kun fokusere på nogen enkelte arter så som sommerfugle cichliderne kan man få andre arter der kun bliver de 5 til 7cm ?? :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 20:06 08/11-2015 20:06
har kigget mange steder efter nogen trærødder men har ikke kunne finde nogen så kan man godt selv bar tage noget fra naturen af hvis man bar vasker det eller skal det være nogen man køber i en fiske butik ?? :) og hvad med bagrund kan se man kan få sådan nogen baggrunde der ligner klippevægge er det en god ting ? har en kammerrat der mente jeg bare selv skulle lave en baggrund af noget flamingo så kunne jeg selv lave baggrunde som jeg havde lyst til men er bare ikke sikker når akvariet kun er 96 liter ? :) også har jeg nok 20kg grus i mit akvarie så det tager nok 7-8cm af bunden ved ikke o det er for meget da det var det fiske handler sagde jeg skulle have i ? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator scn - 08/11-2015 20:48 08/11-2015 20:48
Jeg tror ikke de leger, de sætter nok nærmere hinanden på plads.

Du skal endelige ikke skille dig af med nogle af pansermallerne, de er flade for at være i flok, så det er helt fint med 5 af dem.

Desværre kan neonfisk godt være lidt sarte. Ofte er det nogle af de første fisk man køber, for dem kender man, de er flotte (og billige), men de er ikke de perfekte fisk ti let nystartet akvarium.

Jeg vil mene at dine sommerfuglecichlider er "hovedattraktionen" i akvariet. Det bliver svært at finde fisk i samme størrelse som vil kunne gå med dem i 96 L. Du skal ikke være bange for at de vil spise enhver stimefisk du putter ned til dem. Jeg vil mene at eks. Kileplet rasbora: som du kan få alle steder vil gå fint med dem. Nævner dem, fordi jeg syntes de er så flotte (y)

Ang. trærødder, så vil jeg godt garantere at hvis du går i en "rigtig" akvariebutik, så har de et fint udvalg (det jeg vil kalde for kattemads-butikker har ikke nødvendigvis trærødder) (ved det, det er meget hårdt sat op)

At finde trærødder i naturen kræver lidt viden. Der er noget med at du skal holde dig fra rødder der er rådne, di skal holde dig fra gran/fyr, og så er det vist en fordel af finde nogle der allerede har ligget i vand (sø/å eller lign.). Hvios den ikke allerede har ligget i vand, så vil den flyde det første stykke tid, der bruger folk ofte sten til at tynge den ned, evt. binde den fast til sten for at have lidt styr på det.

Man kan godt selv lave en baggrund (alfix fliseklæb for de fattige). Jeg har selv prøvet det tidligere, men mine kunstneristiske evner er ikke til det, så jeg betaler mig fra det ved eks. Back to Nature slimline. At sætte en baggrund i akvariet, er noget man gør inden der kommer vand i, den skal limes fast. Evt. kan man bruge TEC7 som kan lime under vand. Det er dog ikke smart til en baggrund, da du skal holde baggrunden fast mens limen hærder, ellers ligger baggrunden i løbet af 5 sek. i overfladen
TEC/: http://www.akvariebutikken.dk/product/tec7-50-ml-sort-1486/

Hvor tykt et lag grus er lidt en smags sag. Der skal jo være nok til at du kan sætte dine planter, men der skal også være plads til fiskene :P
Hvis du syntes der er rigeligt, så fjern lidt, 4-5 cm burde være nok. Evt. kan du skabe lidt dybde ved at have det tyndt ved forruden, og så lade det skråne op mod bagruden. Forhandlerne har en ganske god ide til hvilken størrelse pose der skal købes, de vil ikke stå og sige 17,6kg, de runder op til nærmeste størrelse pose, hvilket vel er helt fint, for det er træls at stå en lørdag aften og fylde grus i, blot for at se at man mangler en masse.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 21:05 08/11-2015 21:05
ja okay tak for rådet :) regner med jeg laver min egen baggrund da jeg tænker det vil være noget feder og se på men ja det andet problem bliver at skal lime det fast nu når jeg har fiskene i akvariet kan man tage vandet fra akvariet og smide over i en sort balje også side pumpen og det der i også de går der i ? til den er limet fast ? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator scn - 08/11-2015 21:12 08/11-2015 21:12
Det kan man sagtens, man skal bare huske fugepistolen, ellers må man gøre det på den ikke-så-smarte-måde som vist til sidst. Det var dagens projekt, men kunne ikke finde fugepistolen :-(

Baljer med fisk:

Der var baggrund, men ville også have back to nature slimline i bunden:

Uden fugepistol bliver det noget gris:

Jeg regner med at fiskene kommer i et frisk akvarium på tirsdag.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 21:16 08/11-2015 21:16
haha bare du fik sat den i er det vel det vigtigste ;) går igang i morgen med og lave min baggrund så skal nok tage billeder løbende så i kan se det færdige resultat når jeg er færdig engang :) men hvad vil du sige jeg skulle have i akvariet hvis jeg skulle satse lidt mere på mine sommerfugle cichlider har jo 5 tiger barbier 5 fosfor barbier 5 maller 3 neon fisk 2 ballon molly 4 andre små fisk jeg ikke kan huske hvad hedder 2 scalare også 5 sommerfugle cichlider som jeg så ikke helt kan se om er hanner eller hunner :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator scn - 08/11-2015 21:23 08/11-2015 21:23
Husk lige at dette er min helt personlige holdning, og jeg har af en elle :D r anden grund aldrig forstået at folk gider have tiger og fosfor barber...
Jeg vil sige væk med tiger og fosfor barberne :D

Helt klart behold mallerne, de er så søde når de tøffer rundt. Du har vel ikke posen fra gruset, eller kan huske salgsnavnet?

Hvis du kan tage et par billeder af de andre små fisk, så smidt billede op, så skal der nok være nogle der kan hjælpe med at navngive dem. Det kunne jo være det var dem du skulle købe flere af, hvis det også er stimefisk (det er meget muligt at det er stimefisk)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger HECHR (Inaktiv) - 08/11-2015 21:32 08/11-2015 21:32
Det er altid en super god tommelfingerregel at læse om sine fisk, INDEN man køber dem.
Dit akvarium er på ingen måde indrettet til hverken Skalarer eller Sommerfuglecichlider og det må være først på din "to do liste" at sørge for de rette betingelser, til de fisk du nu har anskaffet dig.
Var det mig - hvad det godt nok slet ikke er - så røg barberne videre, sammen med skalarerne.
Der blev tanket op på neon, til 10-20 stk. Og så ville jeg hæve temperaturen til 27-28 grader og stoppe planter og rødder i det akvarium, så de sommerfuglecichlider har en mulighed for at skjule sig og være i skygge.
Som det er nu, så er det til at få ondt i maven af og dine cichlider trives ikke.
Sommerfuglecichliden er en fin og lettere sart cichlide, som kræver at man sætter sig bare en lille smule ind i hvad man laver.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 21:46 08/11-2015 21:46
ja men som sagt havde jeg spurgt fiskeforhandleren om der var noget særligt jeg skule tage højde for hvis jeg skulle have dem og det nævnte han ikke noget om så ja er da min egen fejl derfor jeg også er ved og rette op på fejlen så hurtigt jeg kan så de kan trives igen :) men jeg takker for alle de råd i kan give som sagt er jeg ny og kan se at der er en masse man skal sætte sig ind i og man skal jo starte et sted :) kan ellers godt lide min scalare det var ellers de enste to fisk jeg ville beholde samt nogen neon fisk hvis jeg skulle have min sommerfugle cichlider ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger HECHR (Inaktiv) - 08/11-2015 21:48 08/11-2015 21:48
Nå nu kan jeg se det ligner du har Altispinosus og ikke Ramirezi, som jeg troede.
Altispinosus er en smule mere robust på alle parametre og det er kun godt.
Jeg vil dog fastholde at Skalarerne og barberne bør flytte og du vil få meget mere ud af dine fisk, hvis du begrænser dig til få arter og tilgodeser deres betingelser. Med hensyn til bagbeklædning, så har jeg selv altid bare brugt sort karton, eller sorte affaldssække tapet sammen. Det har virket fint her. Det er under alle omstændigheder bedre end ingenting.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Christian24 (Inaktiv) - 08/11-2015 21:56 08/11-2015 21:56
ja men tror jeg går igang i morgen med og lave en ud af flamingo sammen med en kammerat som har lavet en før så jeg får lidt hjælp også tænker jeg jeg rydder lidt ud af de andre fisk men hvor mange sommerfugle cichlider kan jeg have har jo 5 nu men ved overhovede ikke hvad der er hunner og hanner og ved ikke om det er nemmere og se når de engang får den rigtige farve tilbage da i siger de er lidt blege lige nu ? :)

Annoncører
Annoncører