Selvforskyldte kvaler...

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 914

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger maejo - 12/12-2015 21:24 12/12-2015 21:24
Ja, så har man et akvarie. Det kører godt. For 2 år siden var der noget sygdom, men siden er det gået godt. Det ser pænt ud, næsten ingen alger. De fisk der dør, dør mest af alderdom. Spandpumpen virker fint, og bliver højst renset 1 gang om året. Vand skiftes hver 2. eller 3. uge. Planterne står pænt. Kort sagt - alt er godt, og fiskene trives.
Så ser man noget der er lidt større og lidt nyere. Så begynder man at drømme :o Det gamle akvarie kører stadig fint, men pludselig er der et brugt til salg, som lige er det man drømmer om!
Så køber man det - og baggrund - og bygger op - og hiver filtersnask over fra det gamle - og lader køre en uge - og flytter fisk og rødder og planter osv.
Det ser vældig pænt ud - og fiskene ser ud til at have det rart - så dør der lige nogle af dem - så holder det op igen, og resten trives rigtig godt. Og SÅ kommer algerne! Og de fylder det hele! Det ser gyseligt ud - men guppyerne græsser på "klippevæggen" - og det ser faktisk ret hyggeligt ud.
Men - hvorfor blev man ikke ved med at være tilfreds med det man havde? som kørte godt?
Hvorfor skal man ud i alger - og en pumpe der ikke er lydløs - og andre - forudsigelige - problemer - når nu det hele gik så fint i det gamle akvarium?
Og - hvornår sker det igen - med den evindelige trang til at skifte, selv om man ved, det giver problemer? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger maejo - 12/12-2015 21:34 12/12-2015 21:34
Kan se, jeg måske ikke har gjort det helt klart - jeg er enormt glad for mit nye akvarium.
Synes bare det er sjovt / underligt / komplet skørt, at man ikke beholder det, man er glad for, og som fungerer - men absolut vil noget andet.
Kender I det?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kristian Paaske - 12/12-2015 21:38 12/12-2015 21:38
Aldrig hørt om det :D Nu hvor jeg faktisk lige har købt et nyt 840 liters, så er det helt utænkeligt at jeg skulle kunne drømme om et indbygget 3000 liters med mere lys, flere eletroniske dimes, flere fede planter og flere fisk! Utænkeligt siger jeg! *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger maejo - 12/12-2015 21:42 12/12-2015 21:42
Rart at blive forstået, selv i benægtelsen *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hugo - 12/12-2015 22:00 12/12-2015 22:00
Har ikke oplevet det, da jeg altid bare har købt flere pytter :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger maejo - 12/12-2015 22:04 12/12-2015 22:04
Hugo - Forstår synspunktet - men indtil pensionen holder jeg på 1 - mener 1 - akvarium.
Uanset hvor meget de ønsker at yngle! *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger brib - 12/12-2015 22:28 12/12-2015 22:28
Hugo skrev :
Har ikke oplevet det, da jeg altid bare har købt flere pytter :P

Her kører der også nogle tusinde liter - Så er der lidt at vælge imellem . Nogle kører super godt - Andre halter måske lidt , men generelt så er der rimelig trivsel i de 13 kørende akvarier .

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 12/12-2015 22:32 12/12-2015 22:32
# 6. Hjemme hos har vi, læs min hustru, også besluttes, at jeg synes det er bedst med et enkelt akvarie *uhh*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup - 12/12-2015 23:03 12/12-2015 23:03
jeg kender det sku godt !
noget virker, og noget anden virker bare ikke helt lige så skide godt på alle punkter,
tålmodighed og bliv ved med at prøve at fikse det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Fiskerne - 12/12-2015 23:32 12/12-2015 23:32
Ting tager tid, alger er helt almindelige i opstartsfasen.

Efter en lang pause fra akvarieverdenen købte jeg for ca 8 mdr siden akvarie til stuen. Det er jeg rigtig glad for og tvivler på at jeg bliver fristet af noget større eller bedre alternativ inden for de næste par år. På kontoret har jeg et 128l. og et 54l. kørende til yngel / spytakvarie. Her overvejer jeg opgradering til 2x128l. istedet, da det vil give mig langt flere muligheder. F.eks kunne jeg have undgået at skulle have et spytakvarie stående i gangen i sidste uge, ved blot simpelt at opdele et 128 med en filtermåtte, og således have 2 spytbaljer i et.

Jeg tror det er sundt at drømme, og sommetider føre de drømme ud i livet :P

Håber du får styr på dit akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jobbe (Inaktiv) - 13/12-2015 02:32 13/12-2015 02:32
Her køre det også lidt op og ned,jeg kan have 2 akvarie ved siden af hinanden der kører vildt forskellig.... Jeg ikke ikke nøjs med et enkelt så det tog måske lidt overhånd og pt har jeg gang i 46 akvarier *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kong K - 13/12-2015 17:12 13/12-2015 17:12
Det er jo præcist det der gør at det er sjovt at rode med akvarier. At man ikke helt ved hvad der sker. Jeg har selv bokset med både cyano og trådalger det sidste års tid. Var ved at bande det hele langt væk, men det gør jo følelsen endnu bedre når det så går den rigtige vej og lykkes.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AnneH (Inaktiv) - 13/12-2015 17:19 13/12-2015 17:19
Kristian Paaske skrev :
# 6. Hjemme hos har vi, læs min hustru, også besluttes, at jeg synes det er bedst med et enkelt akvarie *uhh*

Hm... så var det måske på tide at opgradere/udskifte hustruen? :D :D :D
Heldigvis har vi en stilfærdig deal herhjemme om, at jeg ikke brokker mig over hans tids-, penge- og pladsforbrug på computere og lign.udstyr, hvis han klapper i ift. mine fisk. Det har resulteret i, at "vi" har en hel del computergrej og at jeg hele tiden kører på kanten af, hvad jeg kan overkomme at passe fiskemæssigt. Men så ved jeg, at det er mit eget problem ;)

Sataoperca skrev :
Vil også hellere nøjes med et enkelt akvarier, problemet er bare at de fiske arter jeg har interesse i, ikke trives sammen, så pt kører der tre styks her på adressen.

Avs, dér har vi en af grundene til, at jeg heller ikke kan nøjes med ét.

#11 Hvad er en spytbalje? En udviddet spytbakke eller hvad? *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger maejo - 13/12-2015 19:21 13/12-2015 19:21
Faktisk så glæder jeg mig over mit nye akvarie - på trods af støj og alger og alting. :)
Mødte i sommer en nordmand, der fortalte en historie om at køre rundt på en mudret stejl skrænt over en fjord, med en gravemaskine han aldrig havde prøvet før - da han på et tidspunkt sad fast i mudderet og var ved at falde i vandet, så sagde han: "Det er det, der er moro (morsomt)" .Det er lidt det samme med et nyt, besværligt, akvarie, i stedet for det gamle, der kørte så fint *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/12-2015 19:34 13/12-2015 19:34
#14 en spytte balje er lissom et føde akvarie. Bare til mundrugende fisk:-)

Næsten uundværlig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger brib - 13/12-2015 19:53 13/12-2015 19:53
ken kætbak skrev :

Fiskene er under èt benævnt som : Kompostkværne ( Malawi - Tanganyika cichlider )

Dette var blot til oplysning for akvarister der ikke ved at : Baljer = Akvarier . Spyttebaljer = Akvarier hvor man klemmer den mundrugende huns gæller sammen så den smider ungerne .

( Nu får brib helt sikkert verbale smæk igen ) :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Fiskerne - 13/12-2015 20:03 13/12-2015 20:03
brib skrev :
ken kætbak skrev :

Fiskene er under èt benævnt som : Kompostkværne ( Malawi - Tanganyika cichlider )

Dette var blot til oplysning for akvarister der ikke ved at : Baljer = Akvarier . Spyttebaljer = Akvarier hvor man klemmer den mundrugende huns gæller sammen så den smider ungerne .

Nej, ikke noget med at klemme gællerne sammen eller på anden vis tømme hunnerne her, og jeg ved at Ken Kætbak gør det på samme måde. Når hunnen er med æg/unger i munden sætter jeg hende i et akvarie for sig. Så kan hun gå i ro og mag indtil hun beslutter sig for at det er tid at slippe sine unger fri :) Har bemærket at de stresser lidt blandt de andre fisk når der bliver fodret og de så ikke selv kan spise. Sådan tror jeg også jeg ville have det, hvis der blev spist for "næsen" af mig :D

Resultatet er mindre stress, og ungerne risikerer ikke at ende som føde hos de andre. Derudover kan ungerne efterfølgende blive i akvariet og blive fodret godt op. Jeg har lige investeret i en foder-automat til det akvarie jeg har med unger nu, det er altså luksus.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/12-2015 20:05 13/12-2015 20:05
brib skrev :
ken kætbak skrev :

Tvært om brib.
En spytte balje er jo netop så man IKKE skal have fat i hunners gæller.

I min verden er det den eneste rigtige måde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger brib - 13/12-2015 20:38 13/12-2015 20:38
Indlægget er rettet 13/12-2015 20:43 13/12-2015 20:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#18 og 19 : Tak for smækkene - De var ventet :)

Der er mange måder at gøre det på , og jeg foretrækker jeres metoder .

En spyttebalje er et akvarium hvor hunnen går i fred og ro og selv lukker ungerne ud .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Administrator Sponsor ken kætbak - 13/12-2015 20:47 13/12-2015 20:47
#20 Du er sgu ekspert i at placere din røv i klaske højde :D

Det er også praktisk hvis man er lidt magelig..

De kan jo flyttes til og fra spytte baljer når det lige passer mig ;)

Tænk hvis du skulle lave planlagte kejsersnit på dine guppyer, nogle dage før de ville føde af sig selv.
Det er sgu bøvlet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger brib - 13/12-2015 21:51 13/12-2015 21:51
Indlægget er rettet 13/12-2015 21:56 13/12-2015 21:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu laver jeg yderst sjældent Kejsersnit på Gupserne. eller andre fisk :)

Men jeg er meget nysgerrig efter at finde dødsårsagerne hos fisk der ellers har været sunde og friske , og pludselig dør.

Så her kommer der lige et par billeder der stimulerer appetitten . :)

Dødsårsag : Malawibloat. Bemærk den abnormt store galdeblære - Nyrer og lever er næsten væk. På trods af navnet , er det en sygdom der kan ramme næsten alle akvariefisk .

Ovenstående billede er af Bassemarie. Hun blev old-gammel, og dødsårsagen var en masse forstenede Æg- Sække.
Hver af de små hvide poser indeholder æg som hun ikke fik lagt i tide . Bassemarie( Kobberpansermalle) blev 8 år gl.

Man kan lære utroligt meget ved at obducere sine døde fisk .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Administrator Sponsor ken kætbak - 14/12-2015 04:30 14/12-2015 04:30
Det er jo ægte videnskab. Man bliver lidt klogere hver gang :)

Annoncører
Annoncører