Slukket for strømmen

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1598

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 07/02-2016 17:44 07/02-2016 17:44
Har lige fået brev fra Dong om at de slukker for strømmen på torsdag mellem 9-14
Skal jeg være nervøs for akvarierne?
De er på 180 og 240 liter. Der går Platy,Guppy, Molly, Scalare, diverse Maller og Pragtsmerlinger i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
2720Vanloese (Slettet) - 07/02-2016 18:10 07/02-2016 18:10
Næh. Men køleskabets temperatur stiger måske lidt. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger McWearq - 07/02-2016 18:11 07/02-2016 18:11
Jeg tror fiskene er ligeglade, lidt afhængig af hvor kraftigt du har "befisket" dine akvarier. Jeg ville måske være en smule nervøs for filtrene, jeg ved ikke hvor længe bakterierne kan leve uden iltning?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 18:27 07/02-2016 18:27
Hvis strømmen er slukket i flere timer ad gangen, så skal filtrene renses inden strømmen kommer igen, da bakteriekulturen forholdsvis hurtigt dør af iltmangel.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 07/02-2016 18:54 07/02-2016 18:54
Jeg ville også rense filtre idag eller imorgen. Og så skifte vand onsdag. Så skal det sagtens gå :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 07/02-2016 19:01 07/02-2016 19:01
Tak :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 07/02-2016 19:02 07/02-2016 19:02
Har skiftet vand i dag ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 07/02-2016 19:08 07/02-2016 19:08
Det kan man nærmest heller ikke gøre for meget :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 07/02-2016 19:38 07/02-2016 19:38
Skal man rense filter svampene i akvarievand eller må det gøres under rindende vand? Plejer at gøre det i akvarie vandet, men det andet er jo meget nemmere?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 19:41 07/02-2016 19:41
Jeg har altid bare renset filtermaterialer i tempereret vand under hanen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 07/02-2016 19:50 07/02-2016 19:50
Jeg renser det under koldt vand fra hanen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 07/02-2016 19:57 07/02-2016 19:57
Indlægget er rettet 07/02-2016 19:57 07/02-2016 19:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hvis jeg fik sådan et brev fra dong, ville jeg da bare sætte min 1kWh UPS til alle pumper :-)
og undlade varmelegmer. så er der stadig fin cirkulation i gennem alt.
spørg ude på jobbet, mon ikke de har en mindre bærbar UPS du kan låne med hjem ?
når den kun skal trække lidt pumper, kan de køre flere dage på batteriet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
2720Vanloese (Slettet) - 07/02-2016 22:02 07/02-2016 22:02
Jeg renser filteret i det brugte akvarievand i en spand. Så sparer jeg vand fra hanen. Og akvarievandet kan bruges til at vande blomster med i stedet for at hælde det ud. (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/02-2016 22:10 07/02-2016 22:10
Filtrene kan stå i 24 timer uden problemer .... det traditionelle gennemløb med iltrigt vand er bakterierne ikke afhængige af bare der er NO2 eller NO3 til rådighed så foretager de hvad de er bedst til .. nemlig at reducere og oxidere disse næringsstoffer hvilket giver dem adgang til ilt... Der er netop tale om Nitrat NO3 består af en Nitrogen atom samt 3 iltatomer, så der er adgang til masser af ilt...

Så der er heller ikke noget at rense, så længe det forholder sig sådan er der ikke nogen forrådnelsesprocesser der går igang, der skal meget længere tid til stilstand af filtret før den del bliver aktuel...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
2720Vanloese (Slettet) - 07/02-2016 22:13 07/02-2016 22:13
Endelig en med forstand på det. Jeg har da flere gange prøvet at glemme at tænde for filter, når jeg har rodet med det, og opdager det først fx dagen efter. Uden problemer for fisk eller vandkvalitet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger westermann (Inaktiv) - 07/02-2016 22:32 07/02-2016 22:32
#14 (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KimJ - 08/02-2016 04:42 08/02-2016 04:42
Reduktion af NO2 til NO3 kræver ilt, så helt uafhængig af gennemstrømning er filteret ikke. De bakterier der findes i et aerobt filter (Nitrobacter) er ikke de samme som findes i anaerobe filtre (Nitrosomonas), så et stillestående aerobt filter, vil skulle gennem en omstilling af sin bakteriekultur, for at kunne virke. Jeg er dog enig i, at en relativt kort periode, som f.eks. 24 timer, næppe er nok til at slå filteret ud.

Det skader dog ikke at sørge for at filteret er nogenlunde fri for slam, når man nu ved at det skal stå stille...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/02-2016 07:53 08/02-2016 07:53
Indlægget er rettet 08/02-2016 07:55 08/02-2016 07:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vi snakker her ikke om nitrificeringsprocessen, men om bakterierne kan overleve ... hvilket de kan de har ikke behov for ilt i vandet de spalter hvis man kan sige det sådan nitrat og/eller nitrit molekylerne og optager den frigivne ilt ... en bevægelse er ikke nødvendigt gennem et filter for at det fungerer, der vil være bevægelse i kraft af bakteriernes tilstedeværelse... de salte/metaller, de behandler ændrer vægtfylde og vil helt automatisk ligge sig i forskellige lag i filtret når det er stillestående... så sålænge der er nitrat eller nitrit tilstede, vil bakterierne kunne optage og bruge ilt fra næringsstofferne til deres respiration...

Iøvrigt er der flere af bakterierne som er multifunktionsdygtige, altså de kan fungere både under anaerobe og aerobe forhold... jeg ved ikke hvorfor Nitrobacter og Nitrosomonas altid angives specielt i den sammenhæng for der er mange andre bakterier der udfører den samme øvelse... jeg har nævnt nogle stykker af dem i denne artikel Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...
Iøvrigt er bakterierne for at det skal virke afhængige af der også er andre stoffer tilstede, som f.eks. jern(Fe) og kobber(Cu) Ilten der er bundet i Nitrogen sammenhæng er iøvrigt ret svagt bundet, så det er ikke noget problem for bakterierne at få adgang til dem... hvilket lige i denne situation er meget heldigt...
NO3 indeholder 77,4% ilt (O)
MagnesiumNitrat indeholder 55% ilt
NO2 indeholder 69,5% ilt
så der er nærmest frit slag med hensyn til ilt så længe det er tilstede i een eller anden form...
så der er skam en god grund til at man også anvender disse dele i pyroteknikken, hvor man netop udnytter det store iltindhold til at fremme forbrænding...

Der er ingen grund til at rense filtret inden det skal have en standby periode, så længe det er under 24 timer... slam eller organisk materiale er bakterierne afhængige af... for at kunne eksistere...

Der er en tendens til at man ser bakterierne som meget ensporede og med lige nøjagtigt een bestemt funktion, men det er langt fra tilfældet og de er slet ikke så sarte som de bliver gjort til... nu er der ovenikøbet multiresistente bakterier, så de har sådan set også en evne til at lære og indrette sig under atypiske forhold ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ThomasBallerup - 08/02-2016 09:15 08/02-2016 09:15
hvis dette er helt korrekt USB, hvorfor anbefaler man så ikke bare folk til at slukke for filtre om natten ?
så folk lettere kan sove for larmen, tit har folk jo akvarie i soveværelset og brokker sig over larmen fra diverse typer pumper.

Eller er det bare en gammel vandre historie (lige som så mange andre) der er blevet til virkelighed af at blive genfortalt i 40 år ?
om at filter pumper uha aldrig må slukkes.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/02-2016 09:20 08/02-2016 09:20
#19 helt enig

Der er vel bare nogle tusinde tråde her i netværket om hvor sårbare filtre er..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/02-2016 10:21 08/02-2016 10:21
Du tror vel ikke jeg forsøger at bilde dig noget ind Thomas :D

Et er at filtret er i stand til at overleve gennem noget tid, tiden kommer også an på hvor stor volume bakterierne befinder sig i... et lille Eheim 2011 har ikke så stor kapacitet og volume som f.eks. et 2080 har og det vil også komme an på hvor næringsrigt vandet er med hensyn til Nitrat og Nitrit... og alt efter hvad og hvor meget, der reduceres vil der kunne opstå en ophobning af Nitrit, så set ud fra den vinkel, kan det efter længere stilstand være en god ide at lade filtrets indhold skylle ud i toilettet det er sådan set nok at føre afløbsslangen der ud eller lade det løbe i en spand for bortskafning... da der kan være tale om en ren Nitritbombe der lukkes ud i akvariet, men der skal længere tid til... før den del er aktuel...

Personligt har jeg haft en 2080 til at stå gennem 4 eller 5 døgn før der begyndte at blive rådlugt... og sker det er det hovedsageligt anaerobe forhold og bakterier der er tilstede... andre vil kunne opleve andre terminer alt efter deres gødningsstandard, mætning m.v. ... jeg havde på et tidspunkt renovation af lejligheden, hvor strømmen var væk en hel dag ad gangen over faktisk en 3 mdr's periode... det var helt uproblematisk...

Grunden til at filtret ikke anbefales stoppet, er at det som oftest også danner den cirkulation der er brug for i overfladen af akvariet for at forsyne vandsøjlen med en fornuftig iltmængde og en manglende cirkulation kan sagtens skabe døde områder i akvariet, hvilket i sidste instans nemt kan være årsag til problemer med f.eks. cyano-bakterien...

Så har man en støjsvag cirkulationspumpe, powerhead eller lign. så kan man sagtens holde den kørende om natten og stoppe et filter mens man får een på øjet... en svag cirkulation er nok, da der ikke er nogle planter der optager næring om natten og dermed heller ikke nogen risiko for at de løber tør for næringsstoffer med næringsmangel til følge og dermed en algeudvikling... men det skal fungere om dagen eller i belysningsperioden, ellers får man problemer... men det er næppe aktuelt i forbindelse med en strømafbrydelse....

Så ja, det er en skrøne som så meget andet i hobbyen og de har det med at hænge rigtigt godt ved...
Så er der jo også det at viden heldigvis udvikler sig og bliver mere omfattende og præcis og dengang tidligere hvor det har været beskrevet, har man sikkert ikke vidst meget mere om bakterierne end at de har været iltkrævende, men som nævnt behøver den del ikke at komme fra gennemløbende iltrigt vand, der er masser af andre steder de kan finde muligheder for deres respiration.. sågar er de i stand til på samme måde at udnytte co2 til formålet... så nej, de er ikke sarte og da slet ikke så meget som man vil gøre det til eller skrønen og vandrehistorier gør det til...

Grunden til at man f.eks. ved dambrug anbefaler at køre 24/7 med filtrene er netop af hensyn til fiskene i dammene, der som oftest også er meget tæt besat af fisk også forsynes med en stor mængde ilt... i princippet fungerer det stort set som i akvariet og fjernes/reduceres Nitriten ikke i en vis hastighed, så vil man kunne opleve døde fisk i massevis eller minimum efterfølgende sygdom .... så det kan koste dambrugeren rigtigt mange penge... akvarierne indeholder ofte også planter og/eller alger i en vis form, som også kan være med til at holde selve vandsøjlen med ilt, selvom filtret er stoppet... men igen, så er der tale om differencer fra setup til setup...

Mange indvendige pumper har så lille kapacitet at de mere fungerer mekanisk end biologisk og her er der snarere tale om at det er bundlaget der er den afgørende faktor hvad filtrering angår og dermed fjernelse af relevante stoffer fra vandsøjlen...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/02-2016 10:25 08/02-2016 10:25
og så må man endelig ikke glemme at bakterierne sidder i den såkaldte biofilm som bl.a. tjener til beskyttelse af bakterien og modning udklækning af næste generation, så de er langt fra ubeskyttede...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger ThomasBallerup - 08/02-2016 10:31 08/02-2016 10:31
he he, nej slet ikke, Min erfaring med dig siger mig, at det betaler sig at tro på hvad du beskriver :-)
Jeg prøver bare at komme frem til en mere korrekt eller videnskabelig redegørelse jeg kan henvise til i fremtiden,
hvor min - maks anbefalet stoppe filter tider evt kunne være listet så fremtidige spørgsmål kan besvares lettere.
vi er masser af folk der har gjort alt muligt, mere eller mindre uheldigt, og sluppet godt fra det,
vi er også ret gode og hurtige til at drage konklutioner om at så betyder det åbenbart ikke så meget,
og dette råd kan sagtens misforstås af andre, der evt har mindre eller støre sager, dvs vores erfaringer
kunne ikke helt genbruges.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/02-2016 10:54 08/02-2016 10:54
Ja, det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg godt kan lide at rokke ved de antagelser der er og har været på bl.a. dette område, men også på andre...

Det er sjældent man finder noget brugbart i akvariekredse så at sige.. den viden jeg har om det stammer for en hel dels vedkommende fra et selvstudium i rensningsanlæg og lidt tilsvarende for kemi, biologi og ikke mindst mikrobiologi, cellebiologi samt organisk kemi... og dette skal man så have parret og have overført til akvarieforhold...

Jeg ved ikke hvad lix-tallet er for diverse artikler, men det kræver ofte at blive læst mere end eengang for at få noget fornuftigt ud af det.. men lige med hensyn til rensningsanlæg, må det være muligt at finde noget information på nettet...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger ThomasBallerup - 08/02-2016 11:06 08/02-2016 11:06
jeg vil endeligt opfordre dig til at fortsætte med dine gode grundige og dybtegående artikler om disse enmner og mange andre,
jeg læser dem tit, og fatter da mere og mere om alt det biologiske.

Måske vi kan summere og afrunde dette emne, Der handlede om at slukke for filter strømmen.
til :

Sluk ikke for filtre med vilje, (feks om natten, eller pga støj)

Det er bedst at holde dem kørende altid.

Hvis der sker strømafbrydelser, i kortere tid, betyder det ofte ikke det store
(definer kortere tid mangler)

Hvis der sker strømafbrydelser, i længere tid, kan det være en foredel at skylle materialer inden genstart
(definer længere tid mangler)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 09/02-2016 00:54 09/02-2016 00:54
1. Sluk ikke for filtre med vilje, (feks om natten, eller pga støj)
Det er bedst at holde dem kørende altid.

ad 1... Hvis man har et støjende filter, som har en god volume og er velindkørt bakteriemæssigt(6-7 uger), kan filtret stoppes om natten i 5-6 timer uden problem... er næringsværdierne i akvariet høje ved f.eks. Nitrat (NO3) er 8 timer uproblematiske jo større volume, jo længere tid kan filtret tåle at være slukket... dog vil jeg foreslå at man forsyner filtret via et tænd/sluk-ur, så en forglemmelse ikke gør at man glemmer at tænde for filtret igen...

2. Hvis der sker strømafbrydelser, i kortere tid, betyder det ofte ikke det store
(definer kortere tid mangler)

ad 2. kortere afbrydelser af strømmen i op til 24 timer for de med største volume er uden problemer...
mindre filtre både ud-og indvendige filtre kan stå uden strøm en hel arbejdsdag(8-9 timer)...

3. vis der sker strømafbrydelser, i længere tid, kan det være en foredel at skylle materialer inden genstart
(definer længere tid mangler)

ad 3... har filtret stået stille i mange timer, vil det være fornuftigt at gennemskylle med rent vand, for at få udrenset en evt. dannelse af Nitrit inden det genindsættes i akvariedriften....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/02-2016 05:38 09/02-2016 05:38
Gode indlæg. Det er vidst ikke et sort/hvidt emne..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger KimJ - 09/02-2016 07:33 09/02-2016 07:33
# 26-27

Der mangler en meget vigtig detalje i parametrene; Akvariets besætning og type!

Der er himmelvid forskel på, om man driver et planteakvarium, hvor fiskebesætningen nærmest er der for at man skal kunne se at det ikke er et oliemaleri man sidder foran, et kaosakvarium fra Malawi/Tanganyika helt uden planter (eller så få at de ingen reel betydning har), et akvarium fyldt med store rovfisk eller et saltvandsakvarium, hvor alle overflader stort set er levende.

Ud over forskellene i belastning, er der store forskelle på, hvor meget/lidt der skal til, før dyrene reagerer negativt på udsving i vandkvaliteten.

Endelig er der måske også en forskel på, hvor vigtigt det er for den enkelte, emotionelt såvel som økonomisk, at undgå at miste dyrene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/02-2016 12:22 09/02-2016 12:22
Jeg synes nu også at det er smartest at gå med livrem og seler. Jeg har ihvertfald ikke nerver til at slukke filtre mere end en time eller to.
Der er jo også nogle der mener at kan holde plante akvarier helt uden filtre..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 09/02-2016 13:40 09/02-2016 13:40
Pyllerøv #30.... der skal mod til at holde akvarium :D

Du kan sagtens holde planter uden at have nogen form for eksternt filter, filtret er ikke afgørende men cirkulation er endvidere er oftest langt bedre filtrering i bundlaget end der er i filtret, ikke at forglemme, så selv om et akvarium står uden fungerende filter, så er der stadig processer i bundlaget der funker og er bunden anlagt rigtigt, så vil der også være mulighed for en god kultur af anaerobe bakterier...

vender tilbage når jeg har lidt mere tid på mig... ang. #29... *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/02-2016 14:17 09/02-2016 14:17
Det er nu ofte godt med rene linjer. Og ting der er op til fortolkning bliver ofte fortolket så det går galt..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger jonas10001 (Inaktiv) - 09/02-2016 15:33 09/02-2016 15:33
Indlægget er rettet 09/02-2016 15:47 09/02-2016 15:47 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

I de gode gamle dage var der noget der hed: god latin. mange kender nok stadig begrebet. det betyder kort sagt at gøre det teoretisk rigtige.
Men i vore dage er det blevet moderne at stille spørgsmål og være skeptisk overfor alt. På godt og ondt.
I pågældende eksempel var det tidligere "god latin" at undgå at slukke sit filter af den simple årsag at fiskene har brug for filterets rensende egenskaber. Ingen ved præcis hvornår fiskene dør PGA. det slukkede filter, da det er afhængigt af mange faktorer, f.eks. fiskepres. derfor findes det gode, gamle råd: "lad være med at slukke filteret." også selvom det sikkert går godt i et stykke tid.

I de ovenstående, velskrevne indlæg synes jeg der mangler et par faktorer. Som også nævnt i #29 er der milevid forskel på akvarietypen, fra det propfyldte Malawi-, til det næsten fisketomme Hollandske planteakvarie.

En anden faktor er så filterets kapacitet, når man snakker om konsekvent at slukke filteret om natten. Et filter som kun kører 2/3 af døgnet skal, uden at se på de førstnævnte problemer, i hvert fald dimensioneres 33% større end hvis det kørte i døgndrift. Forudsat selvfølgelig at filterets kapacitet er udnyttet.

Og yderligere: Jeg er ikke den store kemiker, men når NO3 omdannes til NO2, og videre til NH3, hvilket er den omvendte proces af den normalt ønskede i filteret, for at skaffe ilt til de hungerende bakterier i den slukkede pumpe, får man så ikke en betydelig mængde nitrit og ammoniak pumpet retur i baljen når filteret på ny startes? Som så skal lægges oveni den mængde fiskene har produceret mens filteret var slukket.

For mig at se er dette et glimerende eksempel på at de gamle dyder ikke bare bør uddø med internetalderen. Det kan sagtens lade sig gøre at slukke filteret i en periode, men det er ikke uden risiko. Og spørgsmålet melder sig: Hvorfor gøre det? (Edit: Medmindre det selvfølgelig er ude af ens hænder, som i trådstarters spørgsmål)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det kunne være spændende hvis nogen af jer ville prøve at måle vandværdier, for derefter at slukke filteret i et døgn. Efter dette, måle vandværdierne igen, også på pumpens udløbsvand, som passende lige kan pumpes i en spand. Og så poste værdierne herinde. Jeg har desværre hverken remedierne eller modet til ovenstående.

Med ønsket om en sober og saglig debat.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Flemming Sichlau (Inaktiv) - 09/02-2016 17:08 09/02-2016 17:08
Ang. det med at slukke pumper eller PHs om f.eks natten, så kan mindre fisk vel finde på at svømme ind i slanger osv, og så er det måske makrelsalat der kommer ud når der startes op igen ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Administrator Sponsor ken kætbak - 09/02-2016 18:09 09/02-2016 18:09
Jeg har en dum erfaring der går på at 5 ud af 6 af mine hjørne filtre kan stå 10 timer uden cirkulation, og starte igen uden problemer.

Det sidste var godt nok ikke så godt. .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Administrator Sponsor ken kætbak - 10/02-2016 06:30 10/02-2016 06:30

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 23/02-2016 06:00 23/02-2016 06:00
som omtalt i #31 ville jeg vende tilbage...
Det er ikke lykkes mig at finde en reference og det er heller ikke alt jeg har registreret så at sige, så det er en større detektiv historie og endelig er der den mulighed at artiklen(evt. bog) er gået fløjten, da jeg mistede en hel del data for godt et år siden, men jeg vil have det i "baghovedet" og kaste det op her hvis det skulle dukke op...
Men uanset, så vil det ikke være en øvelse jeg selv ville være nervøs ved at foretage, selv bakterier er i stand til at prioritere i deres liv og det vigtigste er for hver en organisme at overleve også bakterierne, så jeg forventer at de vil prioritere iltoptaget uanset hvor ilten findes vil de gøre brug af det, så længe der er en mulighed...

Annoncører
Annoncører