Filtersnask

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 536

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jesper123 (Inaktiv) - 07/02-2016 18:53 07/02-2016 18:53
Hej, jeg er i gang med at få et Malawi akvarie op at køre, det er på 530 L m/ ny baggrund, Biobolde og svampe

Jeg har nogle problemer med for høj nitrit indhold, jeg synes snart jeg har forsøgt alt, ( hyppig vandskifte, isat plante og brugt snart en halv liter Aqua Life )
Det har kørt i 3,5 uge, men kan ikke rigtig få gang i mit filter, ved ikke om det er normalt, har ikke så meget erfaring med dette.
Bruger 2 Powerheads der til sammen giver 2350 L i timen

Jeg har fået at vide, at man kan bruge noget Filtersnask fra et velkørende akvarie, men kender ikke lige en der har sådan noget, er der evt. En i nærheden af mig, der kunne hjælpe med lidt sovs :) :) eller nogen der kan fortælle om man bare skal se tiden an, vil bare helst ikke miste flere fisk.

( iflg. Vandtesten står den på 0,3 mg/L Tetra NO2 test )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 18:57 07/02-2016 18:57
Vandskift, vandskift og vandskift. 50% vandkift hver anden dag i en uge, og ingen foder i den uge.
Det er vigtigt at få nitriten ud så bakteriekulturen kan komme ordenligt igang.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jesper123 (Inaktiv) - 07/02-2016 19:03 07/02-2016 19:03
Okay, jeg har godt nok ikke skiftet så meget så tit, jeg har dog skiftet 50% i dag og ca 20% igår, det har bare ikke været, at se på testen at vandet har været skiftet, men sker der ikke noget ved ikke at fodre i en uge?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 19:10 07/02-2016 19:10
Der sker intet ved at fiskene ikke får mad i en uge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 07/02-2016 19:11 07/02-2016 19:11
Du kan sagtens sulte dem i en uge. Husk at de malawi hunner går i tre uger uden mad når de yngler :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/02-2016 19:48 07/02-2016 19:48
det er jo lidt en hønen og ægget problematik,
du kan bare kikke fordi med en spand og hente lige så meget filter snask du skal bruge hos mig :-)
jeg har et par rimeligt store filtre der trænger til at blive rystet lidt en af de næste dage,
2-4 dage efter køre dit nye filter som det skal,
jeg har prøvet det flere gange selv, når jeg starter nye yngle akvarier op,
nogle enkelte gider bare ikke komme i gang af sig selv, lige meget hvor tålmodig jeg er,
men så fylder jeg gammelt snask på, som så køre i gennem, og bingo så virker det endeligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 19:52 07/02-2016 19:52
ThomasBallerup skrev :
det er jo lidt en hønen og ægget problematik

Der er vel ikke en problematik med hønen og ægget, kun hvis man er religiøs. Hvis man bare ved lidt om evolution, så kender man godt det rigtige svar. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/02-2016 20:05 07/02-2016 20:05
det er en metafor :-)
hvad kom først, fisken eller det indkørte filter ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 20:07 07/02-2016 20:07
Tja, hvis man er fornuftig, som kommer et indkørt filter før fisken.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/02-2016 20:17 07/02-2016 20:17
ha .. du kan IKKE få et indkørt filter, UDEN fisk..
(hvis man er eneste mand på kloden)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger jacob - 07/02-2016 20:19 07/02-2016 20:19
#10 Du kunne muligvis få ret, hvis du var den eneste mand på kloden :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/02-2016 20:22 07/02-2016 20:22
Indlægget er rettet 07/02-2016 20:23 07/02-2016 20:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

netop, alle andre snyder, og hælder kemi i, eller filter snask eller fodder rester osv,
sager med aktive bakterier.
eller meget lidt fisk af gangen, og så noget der hedder tålmodighed..

Der findes tons af beskrivelser om opstart af akvarier,
mange af dem påstår at vand og planter alene er nok til at starte filter op,
og efter flere uger er alt på mystisk vis ok til at tilsætte fisk.
Det virker jo bare ikke sådan i praksis.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 20:25 07/02-2016 20:25
Det kan man sagtens. Et akvarium uden fisk vil stadig danne affaldsstoffer, såsom fra døde bakterier og alger. Derfor bør man have et indkørt filter inden man putter fisk i. Når man har et indkørt filter og derefter sætter fisk i, så skal filteret oparbejde en større bakteriekultur der passer til belastningen. Så ergo, man starter med et indkørt filter og derefter sætter fisk i.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Jesper123 (Inaktiv) - 07/02-2016 20:42 07/02-2016 20:42
#5 det har du jo selvfølgelig ret i det havde jeg ikke tænkt på.

Thomas det ville jeg rigtig gerne, men ser ud til at du bor ca 350 km væk, er ikke lige på de kanter i næste uge :)

Jeg synes ikke jeg har været for hård med fisk fra start, havde 3 små i næsten 14 dage og købte så 6 mere for en uge siden, kunne så se, at de begyndte at være meget stille i vandet i forhold til hvad de plejer, ved godt der er delte meninger om at tilsætte vandet noget, men hellere tilsætte noget nu, hvor det er ved at gå galt, end fiskene dør, er der nogen der har erfaring med noget der er bedre end andet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 07/02-2016 20:52 07/02-2016 20:52
Indlægget er rettet 07/02-2016 20:54 07/02-2016 20:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Jesper, når du står med for mange fisk, i forehold til hvad dit filter kan klare,
bør du skifte en del mere vand, en del oftere for at holde liv i de fisk,
desværre er der bare en lille side effekt : alt det vand skift, gør at det tager lidt længere
at få dit filter til at køre.
Du har vel udfyldt din profil med bydel eller landsdel, måske en venlig lokal med stort indkørt
filter skriver til dig, men indtil da, skift vand :-)
Du kan også hjælpe dine fisk med en ilt sten og luftpumpe
dette fjerner ikke nitrit problemet, men det hjælper dem til at kunne tåle en lidt for høj nitrit
de føler sig mindre kvalt og holder nok op med at gispe i overfladen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 20:57 07/02-2016 20:57
ThomasBallerup skrev :
desværre er der bare en lille side effekt : alt det vand skift, gør at det tager lidt længere
at få dit filter til at køre.

Hvorfor skulle vandskift ha' nogen betydning for indkørelsen af filteret? Det ville have en betydning hvis der er en del klor i vandværksvandet, ellers bør det ikke have nogen betydning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
2720Vanloese (Slettet) - 07/02-2016 21:58 07/02-2016 21:58
Hvis man tar vand fra et eksisterende akvarie og blander det op med lidt nyt og sætter et indkørt filter i, kan man vel også godt flytte fisk over i større akvarie stort set med det samme?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 22:01 07/02-2016 22:01
#17 Vandet har sådan set ikke noget at sige, da det er i filteret og i bundlaget bakteriekulturen sidder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
2720Vanloese (Slettet) - 07/02-2016 22:04 07/02-2016 22:04
Indlægget er rettet 07/02-2016 22:07 07/02-2016 22:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ok jeg har sat to indkørte filter i (et ekstra idag) for at være på den sikre side. Elefantfod og indvendigt filter. Men skal vel spare på fodring, når akvariet kun har stået med nyt bundlag i et par dage.

Og vredet et elefantfodsfilter ned i baljen igår.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 07/02-2016 22:07 07/02-2016 22:07
Det er altid en god idé at være sparsom med fodringen i et nyt akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 07/02-2016 22:24 07/02-2016 22:24
Det er Nitrosomonas bakterien der danner filtersnask, hvis den udsættes for lys, som den absolut ikke bryder sig om...

Det er spild af penge at tilsætte diverse aqualife eller andet bakteriefordrende materiale...
bakterierne er i akvariet i forvejen, det der er vigtigt, er at modne bakteriekulturen og ikke mindst fodre dem, så akvariet skal som sådan belastes fra start ellers sker der ingen udvikling og jo flere enheder man tilfører som f.eks. bakteriekulturen, jo sværere er det at få i gang...
Vil man være helt sikker på at have en fornuftig indkørt kultur, kan det gøres på cirka 20 dage ved at anvende denne løsning Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Der kan læses lidt om hvordan det hænger sammen med bakterierne i denne artikel Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger KimJ - 08/02-2016 04:31 08/02-2016 04:31
I praksis er det sådan, at et akvarium uden fisk vil være lang tid om at starte en duelig bakteriekultur, hvis man ikke gør noget ved det. Man kan få gang i kulturen ved at tilsætte foder, enten i form af helt almindeligt fiskefoder, eller ved direkte at fodre de bakterier man ønsker at fremme.

Problemet er, at der er flere bakteriegrupper involveret, som ikke har brug for det samme, og det vil være ret umuligt for en akvarist at starte kulturerne op, uden at der kommer en ubalance i mængden af de forskellige bakterier. Derfor er det lettest at starte med at smide foder (poteiner) i akvariet, og lade naturen gå sin gang;

Først omdannes proteinerne til ammonium/ammoniak (det går hurtigere hvis foderet passerer gennem et dyr, men sker også uden). Andelen af ammonium i forhold til ammoniak, afhænger primært af PH-værdi. Jo højere PH, jo mere ammoniak i forhold til ammonium. Det er uden praktisk betydning, men ammoniak er mere giftigt end ammonium.

Ammonium/Ammoniak bliver dog hurtigt nedbrudt af bakterierne af typen Nitrosomonas, og vil sjældent forekomme i målbare mængder, udover de allerførste dage i et helt nyt akvarium. Resultatet af denne nedbrydning er Nitrit (NO2). Processen kræver ilt!

NO2 er ret giftigt, og bør ikke findes i målbare mængder i vand hvor der skal være fisk, så det klogeste vil være at vente med at sætte fisk i, til man har målt NO2 og set målingerne gå i 0 igen. I ferskvandsakvarier, sker dette dog ofte så hurtigt, at man ikke når det. De bakterier der er involverede i nedbrydningen af NO2, hedder Nitrobacter, og resultatet af deres arbejde, er NO3. Også denne proces kræver ilt.

NO3 er, i forhold til de foregående trin, ret uskadeligt, men det kan have nogle uhensigtsmæssige virkninger på fisk, som f.eks. væksthæmmer og reduceret sundhed generelt, så det bør holdes på et lavt niveau. Man kan enten fortynde mængden af NO3, ved simpelthen at skifte vand, eller man kan lade det sidste trin i kvælstofkredsløbet klare sagen. For at dette kan ske, er man nødt til at skabe et miljø som er diamentralt modsat det der ellers er ønskeligt, nemlig et miljø med et meget lavt iltindhold (også kaldet anaerob). Her vil forskellige former for bakterier, f.eks. af slægten Paracoccus, omdanne NO3 til N og O, som vil frigives til atmosfæren.

Hvis man ikke har fisk i akvariet, sker opstarten af disse kredsløb bedst, ved at man lader akvariet stå, uden at skifte vand, da man blot fjerner livsgrundlaget for bakterierne, ved vandskiftet. Har man allerede fisk i, kan det blive nødvendigt at skifte en del af vandet, for simpelthen at redde fiskene, men det er et kompromis som forlænger indkørselen. Minimal eller ingen fodring er den bedste måde at få fiskenes påvirkning af vandet minimeret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/02-2016 08:03 08/02-2016 08:03
Under anaerobe forhold omdannes nitrat til rent kvælstof (N) og/eller N2O som er lattergas begge dele er netop gas og vil derfor selv boble ud af vandet så at sige....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 08/02-2016 09:10 08/02-2016 09:10
>Hvorfor skulle vandskift ha' nogen betydning for indkørelsen af filteret?

jeg skulle måske have formuleret mig lidt mere tydeligt..
jeg mener at overdrevent eller unødvendigt meget vandskift i opstartsfasen forsinker filter indkørsels processen,
forklaring : man udvasker jo en masse sager fra vandet, ja det er rigtigt at bakterie kulturen vokser og virker i filter og bundlag
men i indkørsels tiden, hvor dette ikke er i gang, er bakterier jo over det hele.

Takker kim, Denne mere videnskabelige forklaring, bekrafter hvad jeg prøvede på at sige på en kortere måde :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 08/02-2016 10:34 08/02-2016 10:34
Det kan gå begge veje... og alt efter hvad vandet indeholder kan det være en fordel med vandskifte...
Antagelsen er når man skifter vand, at man fjerner en del uønskede ting fra vandsøjlen... det fjernes nu ikke helt men et 50% vandskifte vil fjerne ca. 40% af det der måtte være ophobet, som f.eks. Nitrat...
men, det de fleste glemmer i sammenhængen er at man også tilfører stoffer som bakterierne kan have brug for for at kunne reproducere mv.
Kører man den ammonium cycle som er beskrevet i linket til #21, så skal der ikke skiftes vand med mindre man får et eller andet gjort forkert, men det fremgår af artiklen... indkørslen foregår også uden fisk, planter m.v. så der er intet der som sådan kan tage skade ved den behandling og bakterierne belastes i hele perioden maksimalt og svømmer nærmest i foder, hvilket gør at de netop har de bedste betingelser for at etablere sig samt processen er under konstant kontrol så at sige...
Er man en utålmodig sjæl der ikke vil vente længere end højst nødvendigt og samtidig vil fiskene og deres sundhed det bedste, så kan den løsning kun anbefales....

Annoncører
Annoncører