Ingen penge for "brugte" fisk?

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 1823

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 09/02-2016 18:40 09/02-2016 18:40
Ja, nu tænkte jeg endnu en tanke i må være behjælpelig med :D
Hvordan kan det være folk generelt ikke vil betale synderligt meget for fisk de køber privat? De gange jeg har skulle af med nogle fisk, oplever jeg hver gang at de helst skal have penge for at hente dem. Det har været fine fisk som Scalare og Perle Gurami. Omvendt vil de gerne give 10 gange det man forlanger for dem i forretningerne? Lidt underligt syntes jeg...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2016 19:14 09/02-2016 19:14
det hjælper hvis du kan give garanti for at de ikke er syge,
feks man kan jo give en ny sending fisk hvis der sker noget som helst med dem inden for en uge,
denne service plejer jeg at give, dog har ingen som helst klaget, men ringet og sagt tak.

mon ikke også folk bare er ude efter den bedste deal ?
hos en privat føler mange nok at man kan presse prisen, eller i det mindste gøre et hæderligt forsøg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
2720Vanloese (Slettet) - 09/02-2016 19:41 09/02-2016 19:41
Jeg har solgt billigt til en dyrehandler, så kan folk give fuld pris der. Så kan de lære det! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 09/02-2016 19:42 09/02-2016 19:42
Men omvendt Thomas, kan det jo også være deres vand den er gal med og derfor fisken bliver syg/dør? Forretningerne forlanger jo også vandprøver hvis de skal bytte en nyindkøbt fisk? Det kan man jo ikke stå og gøre. Man kan som bedst vise fisken er sund og rask når de henter den. Nu ved jeg godt du sælger i noget større omfang, derfor du kan erstatte bla :)
Det er ikke fordi jeg syntes man skal have butikspriser for privat solgte fisk, men sgu lidt surt at sælge en blå super flot Scalare for en 20er og som man selv 2 måneder før har givet 150 kr for

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 09/02-2016 19:44 09/02-2016 19:44
Indlægget er rettet 09/02-2016 19:46 09/02-2016 19:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tja for mit vedkomne handler det om, at jeg ofte ikke ved hvem sælger er, jeg ved ikke hvordan fiskene de er holdt, jeg ved ikke hvor gamle de, med andre ord jeg ved ikke hvilken kvalitet fiskene har. At fiskene har været dyppet i et privat hobbyakvarie er ikke et kvalitetstempel for mig :) Er det en af de kendte figurer her ide fra, der sælger ud af deres yngel eller voksne fisk, så vil jeg gerne købe. Så når Thomos eller Svend Erik sælger ud af deres Scalara eller Ken sælger ud af sine malawi (blot for at nævne nogle få), så ville jeg ikke have problemer med at købe. Men det er jo fordi jeg løbende får indblik i hvad de laver.
Men hvis jeg ikke aner, hvem sælger er eller aldrig har set dennes akvarier, så er det at købe "brugte" fisk for mig lidt som at købe en brugt cykel.
Men et andet spørgsmål lidt i samme kategori, hvorfor tænker hobbyakvarister, at de kan tage tornhøje priser for almindelige fisk alene fordi de har haft dem gående i deres akvarier:-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
2720Vanloese (Slettet) - 09/02-2016 19:45 09/02-2016 19:45
Jeg har også haft svært ved at sælge planter fx kæmpe gigantea vallisneria. Så afleverer jeg dem igen til dyrehandleren. Så kan folk købe dem der, og jeg støtter dyrehandlen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
2720Vanloese (Slettet) - 09/02-2016 19:48 09/02-2016 19:48
Hvis folk ikke vil give 5 kr. for fx flotte koral rød platy i god kvalitet og egen avl, så skal de da være velkomne til at give 25 kr. for de samme fisk i dyrehandlen, når jeg har solgt dem for et par kroner der. B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2016 20:19 09/02-2016 20:19
jeg har flere gange været uheldig og uforsigtig ved køb via private,
og fået smittet en hulens masse fisk i mit pryd akvarie med diverse lede sygdomme,
der har kostet mig mange døde fisk, mange penge på medicin samt alle ærgelserne.

Så jeg er faktisk helt færdig med at købe fisk med mindre der er plads i mine karantæne akvarier til dem først.

Netop kristian nogen har ikke helt styr på det, og holder ikke fisk og deres vand hvert for sig, Mine der opfodres for salg, går i helt isolerede kar, og passes og plejes, efter foreskrifterne,
jeg har faktisk aldrig harft nogle af disse syge med noget som helst, og gider faktisk hverken se syge fisk retur eller vand prøve, er nogen den mindste smule utilfreds, kan de bare komme og få en ny pose gode raske fisk, og det er ganske gratis selvklart, det er bare sådan jeg behandler mine kunder, men som sagt ingen har gjort det mindste indsigelse, så der må være magi i mit vand :-)
Angående priserne, så laver jeg ikke fisk for at score penge, men for hyggen og for udfordringen og for at lære hvordan jeg kan gøre det, samt for at kunne gøre andre glade, de går til priser det er 5-10 gange lavere end butisk priser, og man kan komme døgnet rundt og hele weekenden lang, samt en garanti der er 7 gange så god som butikken kan give.
(Folk der avler for at score kassen, handler jeg ikke hos)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 09/02-2016 20:31 09/02-2016 20:31
Jeg vil også hellere forære dem væk til gode hjem. Men jeg undres bare. Mange af de fisk der lander hos forretningerne er jo netop transporteret langt, overfodret osv. Har selv fået sygdom hjem fra 3-5 forretninger. Men kan så godt se og forstå hvad i skriver, og så alligevel ikke. Hvis du kan se akvariet du køber fra indeholder friske fisk og er velfungerende, er der vel ikke forskel?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 09/02-2016 20:33 09/02-2016 20:33
#7 Netop, for der er jo masser af private der afleverer fisk til forretningerne??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger ThomasBallerup - 09/02-2016 20:40 09/02-2016 20:40
#10 nej, det er ikke hvem som helst de vil modtage fisk fra, man skal lige kende dem,
og kvalitets godkendes først, sådan er det de steder jeg har kontakt med.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Svend Erik - 09/02-2016 20:55 09/02-2016 20:55
Indlægget er rettet 09/02-2016 20:58 09/02-2016 20:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er en af dem der køber privat, 2 ting der kan lokke mig til at køre, pris hvis jeg kan købe i forretning til 30 kr så kører jeg ikke 50 km for at købe privat til 20 kr. Og hvis jeg kører efter fisk, så takker jeg nej hvis de ikke holder den standard jeg forventer.

Og forresten så en der har 3 perleguramier til salg eller noget lignende så er der kun de 3 fisk at køre efter, hvis man går til dyrehandleren så er der andet at kigge på og måske købe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 09/02-2016 22:10 09/02-2016 22:10
Thomas, jeg har spurgt både Neonfisken, Bonnie Rødovre, Akvariebutikken(gamle Cichlide Centeret) om de vil modtage fisk og det vil de gerne. Det er 3 forretninger med godt ry, så tror altså ikke de er så kræsne?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger fishyfishy (Inaktiv) - 09/02-2016 22:38 09/02-2016 22:38
Andre steder i Danmark er de meget kræsne. Har spurgt en masse steder her i Østjylland og det var et mere eller mindre høfligt nej alle steder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
2720Vanloese (Slettet) - 09/02-2016 22:40 09/02-2016 22:40
Hvis de er indavlede, kan de vel altid bruges til foderfisk til skildpadder eller piratfisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 10/02-2016 08:15 10/02-2016 08:15
Der er forskel på på, hvilke fisk der er tale om. Saltvandsfisk handles typisk til omtrent samme pris eller højere, hvis de har gået i et privat akvarium, i forhold til direkte fra forhandleren. På samme måde, får man, i hvert fald der hvor jeg kommer, halvdelen af købsprisen på samme fisk, når man sælger den i en butik. Privat handel er meget udbredt, og foregår som regel uden de store gnidninger.

Forskellen er flere; En er, at akvarievante fisk har en betydeligt højere overlevelsesrate end nyimporterede. En anden er, at de fisk som sælges videre, ofte bliver det af andre grunde, end at de er udslidte og ikke ser godt ud mere. Typisk har de bare forgrebet sig på nogle koraller, eller de er simpelthen blevet for store. Der er heller ikke den samme modvilje mod at køre et stykke vej for at få fat på en enkelt fisk, da man som regel skal gøre det samme for at handle i en butik (der er ikke så mange saltvandspushere i DK).

I ferskvand er der ikke i samme grad de ovennævnte faktorer, og mange, især nye akvarister, shopper fisk på den måde, at de går ned i en butik, uden en klar ide om hvad de vil have, og lader sig inspirere af det udvalg der er. Det går man jo glip af, ved at tage ud til en privat, som kun har en slags..
Endelig er der prisen; Det er måske ikke så vigtigt at handle f.eks. platyer til den helt optimale pris, givet at man jo ikke ligefrem skal tale med banken om det, uanset hviken måde man handler dem...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Allthingsfish (Inaktiv) - 01/03-2016 03:01 01/03-2016 03:01
Det handler i høj grad om troværdighed. Som køber har du ingen sikkerhed når du handler privat - især med noget så skrøbeligt som fisk som kan gå til forholdsvist nemt når folk ikke ved hvad de laver. Som sælger tror jeg derfor også at man til en vis grad er villig til at gå ned i pris, for at undgå at folk kommer rendende en uge efter når de har slået fisken(e) ihjel og forlanger pengene tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Jan Hansen - 01/03-2016 07:41 01/03-2016 07:41
Hej,

Jeg køber både fisk privat og i butikker, og kører gerne langt efter dem, men det er mere i Cichlide og Maller, der er jo en forskel om det er selskabs fisk.
Jeg har også flere gange været ude ved en privat som sælger cichlider i 5-7cm og så når man kommer er der en på 5cm og resten er 2-3cm, selvom at jeg har spurgt om det var 5cm de mindste var, så gider jeg ikke engang byde på dem.

Annoncører
Annoncører