Discus hjemmelavet foder med kalkun

Postet under : Akvariesiden.dk - Foder
Visninger : 1646

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger M.A - 10/02-2016 12:03 10/02-2016 12:03
hej
som overskriften siger kan man bruger kalkun bryst eller låg til sin hjemmelavet discus foder eller skal det være oksehjerte som mange har delte meninger om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Zebra mallen (Inaktiv) - 10/02-2016 14:17 10/02-2016 14:17
Jeg have også tænkt på at lave mit eget,men kunne så det bliver for svært og få alle de vitaminer i som de skal have og det er også nogen gange billiger at kæbe det end selv at lave det.

Er du på Facebook for der er en der sælger noget billigt discusfoder( har selv lige købt ved ham)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 10/02-2016 16:07 10/02-2016 16:07
Kød fra varmblodede dyr er aldrig godt til dyr som ikke lever af varmblodede dyr. Varmblodede dyr indeholder mættede fedtsyrer, som discus ikke rigtig kan omsætte, og det fedt vil ophobes i fisken, specielt omkring de indre organer, hvilket kan medføre degenerering af nogle af organerne.

Hvis du vil bruge kød og andre animalske produkter, så skal det være fisk, krebsdyr og bløddyr, da de indeholder umættede fedtsyrer, som discus sagtens kan omsætte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger M.A - 10/02-2016 16:33 10/02-2016 16:33
okay tak for hjælpen så bruger jeg kun krebsdyr og fisk til mine discus

#2. nej er er ikk på face book det er ikk lige mig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Svend Erik - 10/02-2016 19:09 10/02-2016 19:09
Det er lidt utroligt, jeg købte for ca 15 år siden discus af en lokal opdrætter han fodrede udelukkende med foder baseret på oksehjerte, Jeg har kun hans ord for det, men udsagn på at hans discus blev mellem 12 og 18 år, det tror jeg ikke at der er discus i naturen der oplever

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KasperK/Lolland - 10/02-2016 20:57 10/02-2016 20:57
Svend Erik skrev :
Det er lidt utroligt, jeg købte for ca 15 år siden discus af en lokal opdrætter han fodrede udelukkende med foder baseret på oksehjerte, Jeg har kun hans ord for det, men udsagn på at hans discus blev mellem 12 og 18 år, det tror jeg ikke at der er discus i naturen der oplever

Det er vel også mere end normalt naivt, at sammenligne levetid mellem dyr i naturen og i fangenskab. Og de faktorer der afgør dette, er bestemt IKKE om de er fodret med død ko eller ej!
Statistisk set, lever en dansk ko også længere end en Gnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Svend Erik - 10/02-2016 21:16 10/02-2016 21:16
KasperK/Lolland skrev :
Svend Erik skrev :

Det er vel også mere end normalt naivt, at sammenligne levetid mellem dyr i naturen og i fangenskab. Og de faktorer der afgør dette, er bestemt IKKE om de er fodret med død ko eller ej!
Statistisk set, lever en dansk ko også længere end en Gnu.

Det ved jeg godt, men tror ikke andet foder i fangenskab kan gøre det bedre, og når de lever lige så længe i fangenskab kan det ikke være helt ringe
Jeg havde discus i 7 - 8 år, uden sygdom og dødsfald, Jeg fejlede og slog de fleste ihjel over en nat, der sluttede jeg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Roland - 10/02-2016 21:25 10/02-2016 21:25
Der går jo desværre nogle, næsten religiøse diskussioner omkring dette med oksehjerte .
Men fakta er jo at de flesteaf de Discus vi har idag, ikke havde været der, hvis ikke der var brugt oksehjerte. Alle de tidlige opdrættere af Discus, fodrede jo næsten udelukkende med det ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger lars8000 - 10/02-2016 21:34 10/02-2016 21:34
Fiskene spiser også mere naturligt foder UDEN problemer... :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Svend Erik - 10/02-2016 21:45 10/02-2016 21:45
lars8000 skrev :
Fiskene spiser også mere naturligt foder UDEN problemer... :D

Og mine fik også andet, men hvorfor udelukke oksehjerte, vi har kun erstatningsfoder for de fleste af vores akvariefisk.
Er der nogen der ved med sikkerhed hvad der liggerb til grund for de forskellige typer tørfoder med stort proteinindhold .

Har da forresten hørt at kalkunhjerte er en mulighed, men samme som oksehjerte al fedt og sener skal skæres fra.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/02-2016 06:30 11/02-2016 06:30
Kan man ikke tænke på hvor mange kalorier en discus skal have om dagen?

Hvis man siger at en discus skal have feks. 100 kalorier om dagen. Og det er det ideelle. Så kunne man vel i teorien give dem de kalorier i form af en lille portion okse hjerte. Eller en stor portion brugte the blade.
I teorien altså..

Jeg tror at det store anti pati mod okse hjerte skyldes at der er rigtig mange kraftige discus.

Når man læser om at discus bare skal have oksehjerte 6-8 gange om dagen, 32 grader varmt vand og rengøring og vandskift hveranden dag. Samt eet nedskaleret rensningsanlæg til filter. Så forstår jeg godt at folk er skeptiske over for den tilgang. Jeg synes også det lyder totalt absurd.

Jeg har også læst i tykke bøger at det er meget forkert at bruge varmblodede dyr til fiskefoder.
Samtidig ved jeg dog også at næsten alle kommercielle opdrættere bruger feks. Oksehjerte foder.

Jeg tror personligt at det ikke skal være oksehjerte eller andet slagteri affald der skal være det primære foder. Højst et lille tilskud til en samlet diæt..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger M.A - 11/02-2016 10:41 11/02-2016 10:41
tak for de gode indlæg
men er så nogen forslag hvilken fisk og blød dyr der er godt til hjemmelavet discus bladning. har søgt på nettet men det der kommer frem er enten oksehjerte eller kalkun hjerte mix

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 11/02-2016 10:57 11/02-2016 10:57
Jeg ville bruge sej, rejer og blåmuslinger.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Hjp (Inaktiv) - 11/02-2016 11:22 11/02-2016 11:22
Indlægget er rettet 11/02-2016 11:23 11/02-2016 11:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Smiler lidt her, sådan en tråd her plejer at give panderynker hos visse. Kan vi holde den i en god tone, så vil det da bare være super.

Eksternt link http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-6225...

kort resume fra linket, så ved man, at fordøjelseskanalen af Symphysodon er kendetegnet af en dårligt defineret mave og en langstrakt tarm, nogle 300 mm lang og 3 mm bred (i 180 mm SL prøve materiale). Denne intestinal morfologi er typisk for en cichlide med en overvejende vegetar, detritivorous, eller altædende kost. Overvejende piscivorous cichlider Cichla og Crenicichla udstille kortere alimentary kanaler med veludviklet maver (Zihler, 1982).

Altså discus, som skrevet i #3 giver altså rigtig god mening. Tarmene på discus er ikke bygget til eks. oksehjerte. Hvilket jeg syntes er underligt, at man ikke vil hæfte sig ved. Tykke mennesker kan i dag jo også blive 100 år. Er det grund for, at de har levet de 100 år fantastisk eller har de døjet med fedme og de begrænsninger dette nu giver. Så, at en discus er 12-15 år gammel og levet af oksehjerte som hovedfoder, er altså ikke et parameter for, at de har det godt.

I linket har en forsker lavet forsøg med 8500 stk. diskus og undersøgt maveindholdet på vilde discus. Maveindholdet viste gennemsnitlig, at indeholde 12 % alger og mikroalger, 44 % plantematerialer (blomster, frugter, frø, blade), 6 % detritus, 16 % hvirvelløse dyr og 22 % terrestriske og trælevende leddyr. Blot som side input, så kan procenterne variere efter, hvad vanddybde de er fanget på.

Der er heldigvis også rigtig mange discus folk i dag, som fodrer deres fisk helt anderledes en de gjorde førhen, altså mere naturligt. Mange døjer sjovt nok heller ret meget med sygdomme. Det er lidt tankevækkende.
En af de første mht. opdræt af discus, Jack Wattley (han er over 90 år i dag), som tidligere var stortaler af oksehjerte, udtaler nu bla. at man set i bakspejlets lys nok fejlede og bør give discus mere naturligt foder, som er beregnet til discus. ( kan desværre ikke huske, hvor jeg har læst dette ).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Svend Erik - 11/02-2016 11:56 11/02-2016 11:56
Hjp skrev :
Smiler lidt her, sådan en tråd her plejer at give panderynker hos visse. Kan vi holde den i en god tone, så vil det da bare være super.

Eksternt link http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-6225...

kort resume fra linket, så ved man, at fordøjelseskanalen af Symphysodon er kendetegnet af en dårligt defineret mave og en langstrakt tarm, nogle 300 mm lang og 3 mm bred (i 180 mm SL prøve materiale). Denne intestinal morfologi er typisk for en cichlide med en overvejende vegetar, detritivorous, eller altædende kost. Overvejende piscivorous cichlider Cichla og Crenicichla udstille kortere alimentary kanaler med veludviklet maver (Zihler, 1982).

Altså discus, som skrevet i #3 giver altså rigtig god mening. Tarmene på discus er ikke bygget til eks. oksehjerte. Hvilket jeg syntes er underligt, at man ikke vil hæfte sig ved. Tykke mennesker kan i dag jo også blive 100 år. Er det grund for, at de har levet de 100 år fantastisk eller har de døjet med fedme og de begrænsninger dette nu giver. Så, at en discus er 12-15 år gammel og levet af oksehjerte som hovedfoder, er altså ikke et parameter for, at de har det godt.

I linket har en forsker lavet forsøg med 8500 stk. diskus og undersøgt maveindholdet på vilde discus. Maveindholdet viste gennemsnitlig, at indeholde 12 % alger og mikroalger, 44 % plantematerialer (blomster, frugter, frø, blade), 6 % detritus, 16 % hvirvelløse dyr og 22 % terrestriske og trælevende leddyr. Blot som side input, så kan procenterne variere efter, hvad vanddybde de er fanget på.

Der er heldigvis også rigtig mange discus folk i dag, som fodrer deres fisk helt anderledes en de gjorde førhen, altså mere naturligt. Mange døjer sjovt nok heller ret meget med sygdomme. Det er lidt tankevækkende.
En af de første mht. opdræt af discus, Jack Wattley (han er over 90 år i dag), som tidligere var stortaler af oksehjerte, udtaler nu bla. at man set i bakspejlets lys nok fejlede og bør give discus mere naturligt foder, som er beregnet til discus. ( kan desværre ikke huske, hvor jeg har læst dette ).

Lidt underligt at man ike har ændret på komericelt foder, sådan lige et hurtigt kig er 80% af det udbudte frostfoder til discus stadig baseret på oksehjerte eller kalkunhjerte Og de forskellige granulater kan man ikke se hvad de indeholder, ud over værdier for kulhydrat og protein vitaminer og mineraler

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 11/02-2016 12:24 11/02-2016 12:24
Regnskov skrev :
Svend Erik det er bare fjolser som #3 der har så helvedes travlt med hvad andre foder med, disse typer skal bare klappe kaje.
Har selv fodret fisk op med rent oksehjerte, de fisk ynglede og blev 13 år (y)

De burde stå og råbe efter folk uden foran Mac Donalds

Er det muligt at snakke pænt?

Og hvorfor skulle man stå og råbe foran Mc Donalds? Vi ved selv hvad der er godt eller dårligt at spise. Men de dyr vi har ansvaret for, er tvunget til at spise det der bliver serveret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger jacob - 11/02-2016 12:32 11/02-2016 12:32
Som altid gode og vel underbyggede indlæg fra hjp !! Hvor ville siden dog være fantastisk, hvis der mere af den slags. Og hvor ville det dog være fantastisk om tråde som denne kunne foregå i en pæn og sober tone. Desværre er der alt for mange eksempler på det ikke kan blive sådan... :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Hjp (Inaktiv) - 11/02-2016 12:47 11/02-2016 12:47
#16. Det undrer da også mig, men tror desværre, at vi her snakker om udbud og efterspørgsel. De leverer det kunderne vil have.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KimJ - 11/02-2016 16:12 11/02-2016 16:12
Indlægget er rettet 11/02-2016 16:14 11/02-2016 16:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Helt enig!

Debatten ender som den gør, fordi både ja- og nej-sigerne argumenterer så tåbeligt som de gør. Der er åbenbart ikke rigtig plads til nuancer, eller at se på om de teorier de har læst / observationer de har gjort. nu også er så entydige som de selv mener.

Påstande om at discus ikke kan leve rimeligt af oksehjerte, er jo direkte tåbeligt, når man har faktuelle opysninger der siger det modsatte.

Lige så tåbeligt, er det at blære sig med at ens fisk har levet i 13 år på foderet, hvis de faktisk kan blive dobbelt så gamle...

Der er ingen tilhænger af oksehjerte, der har kunne påvise, at hans fisk har været i bedre stand, end den ville have været på et andet og mere naturligt foder.

Omvendt kan man sige, at Nej-sigernes henvisninger til fiskenes fødevalg i naturen, måske falder lidt til jorden i en verden hvor 95% af de fisk der er i handelsen, har lige så meget til fældes med deres vilde forfædre, som en guldfisk har med en sølvkarusse?

Jeg har altid ment, at det mest tiltalende er at fodre ALLE mine fisk (i modsætning til bare discus) med det mest naturlige foder jeg kan skaffe, men det er jo desværre ikke muligt at ramme 100% rigtigt, så der vil altid være kompromiser. Oksehjerte ligger dog meget langt fra det ideelle, og jeg ville aldrig vælge det, hvis jeg skulle have discus igen. Jeg kan dog ikke komme med konkrete beviser på at det er direkte skadeligt, men jeg synes at der er en klar tendens til at fiskene på de billeder der bliver vist af ja-sigerne som bevis på oksehjertefoderets velsignelser, faktisk ikke ser så godt ud, og i hvert fald ikke helt ligner fiskenes form i naturen. om det er en direkte følge af oksehjerte, eller "bare" skyldes en generel overfodring, kan jeg selvfølgelig ikke bevise.

Ja-sigernes argumenter for at bruge oksehjerte, er jo i virkeligheden heller ikke, at deres fisk har det bedre end dem som får naturligt foder. De henholder sig bare til at "de professionelle" bruger det, og at deres fisk ikke er døde af det, men tvært imod vokser som død og h....... Nåja, så er det jo også meget billigere!

Så er spørgsmålet jo bare, om det i sig selv er en anbefaling at mennesker hvis primære interesse er at tjene så meget som muligt, så hurtigt som muligt, bruger det, og om det virkelig er så vigtigt at spare de relativt få kroner, når man har fisk til de priser discus handles for?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Administrator Sponsor ken kætbak - 11/02-2016 16:48 11/02-2016 16:48

Godt sagt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger M.A - 11/02-2016 16:58 11/02-2016 16:58
der er bare underligt når man søger på youtube om lave hjemmelavet discus foder så er der kun positivt omtale om oksehjerte
men jeg tænkt at lave med kun fisk og skaldyr og musling

måske sådan

sej eller torsk
rejer (ved ikke om det er bedst med eller uden skal)
musling
artamia
hummer æg
spinat
gulerod
mysis
æg til at binde det
paprika
discus granulat

lyder det fornuftig eller er der noget der ikke passe ind.
input modtages

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Superbruger jacob - 11/02-2016 17:10 11/02-2016 17:10
Som skrevet allerede en del gange før...vi kommer næppe frem til nogen endegyldig sandhed i tråde som denne. Men hvis der i det mindste kunne skrives i en pæn tone og respektere andres holding, så ville det da være fint :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Svend Erik - 11/02-2016 17:38 11/02-2016 17:38
Jeg har det fint med at der er en del der ikke vil bruge oksehjerte som foder til fisk, men at det bliver dømt ude på den måde der ses mange steder, så står jeg af. Var inde på Stenkder's side, ser for mig ud til at når du køber fisk derfra så er de fodret op på den slags, og de er da noget berømmet for tiden.
Da jeg fodrede discus, var det jo ikke udelukkende oksehjerte, men ca.tal 60% oksehjerte, 20% skaldyr med skal, og så en 15-20% spinat og så mineral og vitamin ifølge opskrift.

Dårlig facon tror jeg mere er udvælgelse af avlsmateriale en fodring.
Vi overfodrer nok i stedet.

Annoncører
Annoncører