Skift af bundlag

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 1052

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Michael B - 06/04-2016 17:18 06/04-2016 17:18
Jeg vil skifte bundlag i mit 250L selskabs akvarie. Akvariet er tæt beplantet, og der er en del ancistrus unger, og en del andre fisk der helst ikke vil fanges ;)

Jeg tænker at tage alle planter op, og derefter tage det meste af bundlaget ud, stadig med fisk og derfor vand i baljen, til sidst vil jeg så suge det sidste bundlag ud sammen med noget vand.

Derefter vil jeg putte det nye bandlag i, og så få indrettet akvariet med planterne.

Det er planen, men er der en bedre måde at gøre det på, både for fiskene, men selvfølgelig også en nemmere måde for mig?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Michael B - 06/04-2016 17:20 06/04-2016 17:20
Bonus info

Det eksisterende bundlag er fint sand, af hensyn til min corydoras habrosus.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 06/04-2016 17:29 06/04-2016 17:29
Jeg ville gøre det lidt anderledes:
1. flytte vand fra akvariet til nogle baljer
2. Flyt planer og dekoration over i baljerne
3. Flyt fiskene over i baljerne
4. fjern det nuværende bundplag (hævert princippet og så suge det over i en spand)

Hvilket bundlag skal du have i efterfølgende?
Det kunne være at det var noget bundlag hvor det vil være en stor fordel at have et tørlagt akvarium (eks. ler/spagnum "lagkage" opbygning)

Så er det ret hurtigt overstået med at stresse fiskene, og du kan rode rundt lige så tosset du vil, uden at skulle bekymre dig om fiskene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Michael B - 06/04-2016 17:54 06/04-2016 17:54
Problemet med at fange fiskene er at der er mange - rigtig mange - unger, der bliver svære at fange, og så fik jeg ikke engang nævnt rejerne.

På grund af hvordan sandet har pakket for mig, ville jeg skifte til Tropica aquarium soil - det skulle også virke godt for planterne, samt sænke ph-værdien, binde mineraler, og dermed sænke mikro siemens, men kan i princippet godt lægges ned i vand. Med forsigtighed.

Fordelen er at der ikke er noget galt nogen steder, så jeg kan bruge al den nødvendige tid, for at få det til at være bedst muligt for fisk & rejer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger fishyfishy (Inaktiv) - 06/04-2016 18:26 06/04-2016 18:26
Når det er soil skal det langsomt i og tilvænnes akvariet for pHændringen skal foregå over tid for at disk og rejer overlever

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Nicoks (Inaktiv) - 06/04-2016 22:12 06/04-2016 22:12
Tøm vandet af og fang fisk og rejer på meget lavt vand ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Michael B - 07/04-2016 08:25 07/04-2016 08:25
#5 Hvordan vil du foreslå at foretage den langsomme tilvænning?

#6 Jeg er ret overbevidst om at selvom der kun er meget lidt vand i baljen vil ancistrus ungerne spille kostbare, og bare suge sig til en rude for at undgå at blive fanget :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Nicoks (Inaktiv) - 07/04-2016 21:07 07/04-2016 21:07
Hvor små er de da ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Michael B - 08/04-2016 06:42 08/04-2016 06:42
1½ - 2cm for ancistrus ungerne, rejerne er jeg ikke sikker på, de er sandsynligvis alt i mellem små og store ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AnneH (Inaktiv) - 08/04-2016 12:46 08/04-2016 12:46
Jeg ville gøre som #3 og #6 og så bare satse på at få så mange dyr med over som muligt.
Hvis du synes, ancistrusungerne er for små til at du får alle med, kan du evt. vente med at udføre den store operation indtil de er blevet noget større?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Michael B - 08/04-2016 20:00 08/04-2016 20:00
"Problemet" er at akvariet kører godt, fiskene virker "glade" (nej ok, de smiler ikke, men der er en god balance, fiskene i mellem, ingen bliver jagtet og sådan). Men, jeg har som beskrevet ovenfor fint sand som bundlag, og har konstateret en fæl lugt når jeg har rodet i bundlaget, så på trods af at mine planter vokser lidt mere end fint, har jeg besluttet at skifte til et grovere bundlag.
Af hensyn til mine forskellige bund fisk: Corydoras, Anistrus & hypancistrus, ville jeg så vælge et grovere bundlag, uden skarpe kanter. At bundlaget så samtidig vil ændre vand kemien i en positiv retning er bare et ekstra plus.

Men det gør samtidig at jeg ikke har et voldsomt behov for at stresse mine fisk, deriblandt de evigt ynglende ancistrus, der laver et kuld hver 3.-4. uge - derfor vil der altid være "små" unger i baljen.

At jeg har skrevet her, er vel bare et håb om at en eller anden kan give mig en idé til hvordan jeg kan skifte bundlaget, på den bedst mulige måde for mine fisk.

Med hensyn til den ændrede vandkemi anbefaler Tropica at der skiftes 25-50% vand to gange om ugen efter det nye bundlag er taget i brug.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger KimJ - 08/04-2016 20:07 08/04-2016 20:07
Hvis der frigives gasser der kan lugtes når du roder i bundlaget, vil det nok være en god ide at evakuere så mange dyr som muligt, inden du vender op og ned på hele bunden. Der er en risiko for at der frigives giftige stoffer i vandet i en så høj koncentration, at det kan slå hele besætningen ihjel.

Derfor kan du jo godt prøve at minimere forureningen så meget som muligt, og derved øge chancerne for at dem du ikke får fanget op, klarer sig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger scn - 08/04-2016 20:24 08/04-2016 20:24
Jeg mener at det bedste for fiskene er at flytte dem midlertidigt. Du ender jo med et akvarium helt uden gemmesteder, og du står og roder rundt. Så tror jeg fiskene vil foretrække at gå i et par baljer fyldt med planter.

Noget helt andet er at det hurtigt bliver en gang brunt vand, når du begynder at fjerne det gamle bundlag, og så kan du ikke se noget som helst, hvis du da ikke suger det op med vandslange. Og så er der jo risikoen for at fisk/rejer får en tur i vandslangen når de ligger og trykker.

Jeg har gode erfaringer med at fange ancistrus unger ved at tage trærødderne op fra bunden, et stort net ind under, og så løfter man eller bare træroden op af vandet. Dem der ikke hopper af, de bliver bare siddende under transporten til baljen,mens dem der hopper af ender i nettet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ninkaen (Inaktiv) - 08/04-2016 22:13 08/04-2016 22:13
Helt enig med #13, både med hensyn det det meget grumsede vand og tricket med at flytte hele roden. Så jeg vil også klart anbefale at du flytter fiskene et andet sted hen imens.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Michael B - 08/04-2016 22:29 08/04-2016 22:29
Tusinde tak for de gode forslag, jeg fanger de små kræ op i en balje med lidt cirkulation og filtrering og lader dem gå der til jeg har fået studset planter, fjernet gammel bundlag og lag nyt bundlag i.

Så vil jeg krydse fingre for at der ikke er alt for mange af de kære små der skal lade livet.

Jeg er ikke kynisk nok til ikke at tænke på hvert eneste af de små individer i mine baljer som levende væsener.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger fishyfishy (Inaktiv) - 09/04-2016 11:21 09/04-2016 11:21
det med at skifte meget vand i stedet for langsom overgang vil jeg mene er forkert.
da jeg skiftede fjorde jeg det nemlig også sådan men inden den første uge med vandskiftet er gået er fiskene allerede døde. det sker indenfor få timer (ca. en nat) så hvis der ikke skiftes gradvist så dør det meste af indholdet i akvariet formegentligt

Annoncører
Annoncører