Valliseneria Giganta

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 553

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger gallus - 25/04-2016 10:57 25/04-2016 10:57
Hej.

Jeg har erhveret mig en flot stor gruppe Valleseneria giganta, til en 325,

info om akvariet: det er med kalksten, cirkualtion fordelt på to powerhead og en lille streamer ialt ca 3000L/T

der går to små ancitrus i akvariet, og en flok tanganyika cichlider

bundlaget er cichlide sand.

planterne er sat ud med lerkugler i rødderne, dog har jeg delt gødingskuglerne i to, da jeg var i i bekneb med dem.

lys er to stk sylvanina auqastar, samt led på 6000Kelvin

mine spørgsmål går på om dette er et dødsdømt projekt for de planter, jeg havde store problemer med at plante dem ud, da de gled ud af sandet, jeg har klippet rødder af, så de var cirka 2 cm.. men er lidt bange for om planterne bliver dårlige af, hvis de står for dybt i sandet,?eller lyset simpelthen er for meget til denne type plante..?

vil det være en god ide, at trække planterne lidt op, om en uges tid, når de får lidt bedre rodfæste?? håber nogen kan byde ind med lidt info, på den for mig helt nye plante.. Eller om nogen kan fortælle mig om det er helt katestrofalt det jeg har gjort.. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Michael B - 25/04-2016 11:23 25/04-2016 11:23
Mine gigantea står også i cichlide sand, også i en 325 balje, og også med lerkugler som gødning. De vokser helt vildt - så god fornøjelse ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Meng - 25/04-2016 13:53 25/04-2016 13:53
Jeg har Gigantea i både cichlidesand og Akvastabil Orbit grus. Dem i sandet gror lidt langsommere end dem i gruset, men begge steder skyder de lige meget med nye skud. Jeg bruger kun flydende gødning hver 14. dag. (Profito)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Bent Sørensen (Inaktiv) - 25/04-2016 18:16 25/04-2016 18:16
Indlægget er rettet 25/04-2016 18:19 25/04-2016 18:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg tror godt at jeg kan sige; Bare tag det roligt! Du har fat i en af de mest taknemmelige planter. Jeg mener helt bestemt at du sagtens kan få dem til at vokse/gro i det miljø du beskriver. Eneste problem kunne være dine cichlider. Jeg kender ikke ret meget til disse fisk, men har hørt at de er glade for at grave i sandet.

Du kan roligt plante dem lidt dybt, planterne altså ;) de skyder gerne. Men de skal stå i fred!

Go' fornøjelse! Dit akvarium får ny ramme!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 25/04-2016 20:46 25/04-2016 20:46
Indlægget er rettet 25/04-2016 20:49 25/04-2016 20:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg satte 2 stk Valleseneria giganta i Råda sand (0,8-1,2mm) da jeg lige havde købt mit 720 L. Der skete ikke en skid de første 2 mdr. og så gik de ellers amok. Jeg valgte til sidst at tage dem ud fordi de tog alt lyset og spredte sig vildt meget. Jeg fyldte en ½ sort affaldssæk med planter fra de to skud. Jeg bruger kun lidt flydende gødning. Man kan selvfølgelig bare trimme og fjerne skud, men jeg går efter planter som ikke kræver meget vedligeholdelse, kun lejlighedsvis trimning. Jeg skiftede Giganta ud med Vallisneria americana 'Natans'. Bare tre skud. De vokser noget langsommere, så jeg kan styre det og danner tilpas skygge uden at tage alt lyset. De tre skud er nu talrige. Ligesom Giganta klarer de sig glimerende under beskedne lys og gødnings forhold i sand. Mit indlæg er ikke ment som noget negativt om Giganta, bare som eksempel på at du skal nok få gang i dine planter og mere til ! Det er en flot plante, bare ikke det jeg gik efter, men smag og behag er heldigvis forskellig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger gallus - 25/04-2016 21:38 25/04-2016 21:38
#4 tror ikke mine cichlider bliver et problem, det er ikke den udpræget gravende cichlide. Men nu må vi ser..
#5 tager ikke dit svar som negativt, og tak for dit indlæg, jeg ser hvad det udvikler sig til, og stikker det helt af, så tager jeg dit indlæg op til fornyet efterretning. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ThomasBallerup - 25/04-2016 22:25 25/04-2016 22:25
super info, til os der netop ønsker en stor hurtig plante
til at lave baggrund dække med, det er let for mig at klippe af i toppen,
så det var surt du smed en stak skud ud :-)
jeg har netop den smallere type der vokser ret langsomt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger tankpasseren (Inaktiv) - 25/04-2016 22:43 25/04-2016 22:43
De smalle blade giver et andet look el. "aquascape" De blender fint ind mellem andre planter og skaber en diffus belysning uden at det bliver mørkt. Valleseneria giganta giver en dunkel belysning der hvor de dækker og kan f.eks. give en god effekt med en gruppe i hjørnet med anubias og Cryptocoryner under og oplyste områder med større Echinodorus planter. Så det er som sagt en smagssag. Mit plante udvalg gør at jeg kan nøjes med ugentlig vandskift og rude rens hver 14 dag og så klipper jeg planter og rydder skud ca. hver 2-3 md. når det bliver for overgroet. Men ja, man kan bare klippe giganta enten helt nede ved bladet el. noget af toppen.

Annoncører
Annoncører