Inspiration til 450l projekt søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1151

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger panoz (Inaktiv) - 25/04-2016 23:55 25/04-2016 23:55
Hej

Jeg er i gang med at søge midler til et 450L akvarie til min arbejdsplads. Planen er, at undertegnet + to kollegaer skal stå for baljen. Chancen for at få projektet op at køre, er pænt gode, så i dette indlæg leger jeg med tanken om at baljen er indkøbt.

Valget af akvarie er faldet på Juwel Rio 400, da jeg helst vil have et rumligt akvarie, og et indvendigt filter. Da det skal stå på et skolebibliotek, vil jeg helst have så lidt teknik uden for akvariet som muligt. Jeg har kun selv op til 128L, så 450L bliver lidt en ny verden for mig, og alene p.g.a. størrelsen kan der dukke nogle spørgsmål op.

De forskellige valg jeg søger inspiration til, skal alle kunne klare følgende:
- At der kan være mange børn der står og stirrer (forhåbentlig i beundring), og at fiskene skal kunne klare dette.
- At der kan gå både 1 og 2 uger hvor ingen er i nærheden af det. Jeg tænker at jeg kigger forbi midt i sommerferien, og at en foderautomat klarer fodringen i denne periode.
- Hvad kan jeg have glemt?

Planter:
Her kunne jeg godt tænke mig vejledning i hvilke hurtigvoksende planter der er i handlen. Ellers bare fede inputs.

Baggrund:
Tænker mest slimline, da jeg regner med at smide, sten, rødder og en stor bunke planter i. Hvorfor 3D baggrund i? Overbevis mig :-)

Co2:
Hvad koster det om året? Strengt nødvendigt?

Fisk:
Trådens store finale. Hvad skal leve i baljen? Jeg tænker alt muligt, men vil ikke påvirke jeres input, så fyr løs!

Til sidst:
MANGE TAK for at have læst med, og ikke mindst: TAK for dine inputs!! Det betyder noget.

Hilsen
Panoz

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger panoz (Inaktiv) - 26/04-2016 00:15 26/04-2016 00:15
NB.
Skriv gerne latinske betegnelser, samt handelsnavn for de forskellige planter/dyr. Så skal jeg ikke slå alt op på google :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fiskerne - 26/04-2016 02:05 26/04-2016 02:05
panoz skrev :
Da det skal stå på et skolebibliotek, vil jeg helst have så lidt teknik uden for akvariet som muligt.

Baggrund:
Tænker mest slimline, da jeg regner med at smide, sten, rødder og en stor bunke planter i. Hvorfor 3D baggrund i? Overbevis mig :-)

I mine øjne er den største fordel ved 3D baggrund at man kan bygge filter bagved. Det er egentlig super simpelt, men kræver lidt arbejde at montere det. Kig evt. på Eksternt link www.unimati.biz hvor det hele er beskrevet. Det giver minimalt vedligehold pga det store filtervolumen. I mit 360lt akvarie har jeg ca 57lt biowheels og mellem 250-500g vat. Det har nu kørt siden maj 15, uden jeg har rørt ved filtret overhovedet. I løbet af næste måned skal jeg skifte filtervat for første gang, vil skyde på at det kan klares på en halv times tid. En anden stor fordel er at der ikke er vand uden for akvariet, akkurat som med enhvert andet indvendigt filter.

Den største ulempe ved dette filter/baggrund er helt klart den plads det optager. Skulle jeg gøre mit køb om, og kæresten og jeg prioterede ens ;) Så blev der indkøbt et 576lt pga den ekstra dybde det har.

Et godt råd: Såfremt det er muligt, så få placeret det i nærheden af et afløb, så i ikke skal rende med vand i spande når der skal skiftes vand. En slange med indsugningsrør fra en spandepumpe, i den ende der stikkes ned i akvariet påmonteres en stump slange som tilpasses til den dybde man vil tappe vandet af. Så er det supernemt og hurtigt at lave vandskifte.

Idéen med foderautomat er glimrende.

Mht valg af fisk, så er der ufatteligt mange muligheder i den str. akvarie. Overvej at få fat i nogle hvor der er god chance for yngel. Det er altid sjovt at se når der kommer små til :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Fiskerne - 26/04-2016 02:06 26/04-2016 02:06
Fiskerne skrev :
panoz skrev :
Da det skal stå på et skolebibliotek, vil jeg helst have så lidt teknik uden for akvariet som muligt.

Baggrund:

I mine øjne er den største fordel ved 3D baggrund at man kan bygge filter bagved. Det er egentlig super simpelt, men kræver lidt arbejde at montere det. Kig evt. på Eksternt link www.unimati.biz hvor det hele er beskrevet. Det giver minimalt vedligehold pga det store filtervolumen. I mit 360lt akvarie har jeg ca 57lt biowheels og mellem 250-500g vat. Det har nu kørt siden maj 15, uden jeg har rørt ved filtret overhovedet. I løbet af næste måned skal jeg skifte filtervat for første gang, vil skyde på at det kan klares på en halv times tid. En anden stor fordel er at der ikke er vand uden for akvariet, akkurat som med enhvert andet indvendigt filter.

Den største ulempe ved dette filter/baggrund er helt klart den plads det optager. Skulle jeg gøre mit køb om, og kæresten og jeg prioterede ens ;) Så blev der indkøbt et 576lt pga den ekstra dybde det har.

Et godt råd: Såfremt det er muligt, så få placeret det i nærheden af et afløb, så i ikke skal rende med vand i spande når der skal skiftes vand. En slange med indsugningsrør (sådan et fra en spandepumpe), i den ende der stikkes ned i akvariet påmonteres en stump slange som tilpasses til den dybde man vil tappe vandet af. Så er det supernemt og hurtigt at lave vandskifte.

Idéen med foderautomat er glimrende.

Mht valg af fisk, så er der ufatteligt mange muligheder i den str. akvarie. Overvej at få fat i nogle hvor der er god chance for yngel. Det er altid sjovt at se når der kommer små til :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Charterfar (Inaktiv) - 26/04-2016 09:53 26/04-2016 09:53
Har lige købt 3 smerling (En slags lille ål) De er billige, fuld af energi når de er ude og kunne måske være sjove for børnene at lede efter. De er godt nok mest nataktive, men særdeles hårdføre og gode "skraldemænd".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger MSV - 26/04-2016 12:37 26/04-2016 12:37
Indlægget er rettet 26/04-2016 12:43 26/04-2016 12:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Rigtig fin idé med et akvarie på et bibliotek! :)

Jeg springer direkte ud i det med planter - det er trods alt noget, som kan passe sig selv det meste af tiden, hvis man laver tingene ordentligt fra dag 1.

1. Anlæg en bundlagsgødning under gruset. Det koster noget, men det er 100% pengene værd. Du kan lave det selv med en blanding af rødler, ugødet spagnum og rexolin (mikrogødning) eller købe det færdigblandet hos akvariegoedning.dk, når webshoppen åbner igen - rexolin kan også købes her.
Blandingsforholdet er 1 kg rødler, 1 liter ugødet spagnum og 8 gram rexolin. Brug gerne vand til at blande det op med, da det ellers bliver meget tørt. Det skal blandes udendørs, da rexolin kan støve helt vildt (og selve blandingsprocessen kan også svine). Det skal æltes virkelig godt sammen.
Herefter kan det rulles ud i plader på minimum 1 cm, som derefter kan tørres, eller det kan kommes i bunden af akvariet som vådt/fugtigt. Det er underordnet.
Sådan en bundlagsgødning har næringseffekt til planternes rødder i mindst 10 år, og den danner naturligt Co2, som planterne har adgang til via rødderne, og det gør tilførsel af Co2 udefra overflødig - med mindre man har meget krævende planter i akvariet.
Der skal gerne et lag grus på mindst 5 cm ovenpå bundlagsgødning.

2. Overvej at lave en lille hjemmelavet pumpe med tænd-sluk ur til dosering af flydende gødning. Planterne vil trives 10 gange bedre med en jævn adgang til gødning.
Link til DIY automatisk gødningsdosering:
Eksternt link http://akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-godni...
Så ja, det er lidt det samme som en foderautomat, bare til planter ;)

3. Lyset skal også være i orden. Tjek, om der er reflektorer på rørene, når akvariet indkøbes. hvis ikke, så anskaf gerne nogle for at øge lysmængden ned i akvariet.
Herefter skal det tjekkes, om det er T5 eller T8 rør samt, hvilken type rør.
Er det T8 rør, så vil jeg anbefale en kombination af Life-Glo (forrest) og Aqua-Glo eller Sylvanaia Grolux (bagerst). Disse 2 slags rør vil først og fremmest fremhæve fiskenes farver, men også give et rigtigt godt spektrum til planterne.
Er det T5, så kan Life-Glo og Sylvania Grolux også anskaffes i denne type rør. Det eneste danske sted, jeg har fundet disse rør, er hos akvariebutikken.dk, men de sender ikke lysstofrør.
Er det LED, så skal det helst være en kombination af 6000-6500K og 10000-18000K og godt med lumen - gerne over 5000, når akvariet er så dybt.

Anskaf et tænd-sluk ur til lyset. Herved kan I lade lyset være tændt kun i bibliotekets åbningstid - dog er alt over 9 timer kun for algernes skyld, da planterne ikke har brug for mere.

Hvis disse ting er i orden, kan I vælge mellem mange slags planter, som vil stortrives i akvariet (så længe der ikke er fisk, som æder planterne).
Lad være med kun at vælge hurtigtvoksende planter. De kræver faktisk en del vedligeholdelse i form af trimning for, at de ikke overtager hele akvariet. Et par stykker er fint - især i de første par måneder, mens akvariet bliver kørt ordentligt ind. Her vil hornblad (Ceratophyllum Demersum), vandpest (Egeria Densa) og Cabomba Caroliniana være perfekte valg - de er også meget almindelige i handlen.
Andre relativt hurtigtvoksende planter er: Hygrophila og Nomaphila arterne.

Jeg vil anbefale at få fat i nogle cryptocoryner. Der findes mange arter og farvenuancer. Fælles for dem er, at de ikke vokser relativt langsomt og derfor ikke skal trimmes.
Personligt kan jeg anbefale en enkelt Cryptocoryne Aponogetifolia (også kaldet hammerslået cryptocoryne) eller Cryptocoryne Usteriana - denne bliver ligeså stor som hammerslået, men er rød på undersiden af bladene. Begge arter vil danne et område med skygge efterhånden, som de vokser og vil give et mere naturligt udseende i akvariet. De får gerne blade på omkring 1 meter (fra bunden af stængel til bladspids).
Andre relativt store arter kan f.eks. være Cryptocoryne Wendtii 'Brown', som bliver rødbrun. Den bliver et sted mellem 20 og 40 cm høj.
De fleste arter af Cryptocoryne bliver dog små i forhold de førnævnte. Gennemsnitligt omkring 15 cm i bladlængde.
Skal der være en lidt anerledes Cryptocoryne i akvariet, som kan fange planteinteresserede tilskuers øjne, så er Cryptocoryne sp. 'Flamingo' helt oplagt. Den fås dog kun som ekstremt lille plante, som knap nok har udviklet blade. Men hvis I skulle være interesseret i den, så send mig gerne en pb. Så kan jeg måske hitte ud af noget.
Fælles for Cryptocoryne er, at de elsker bundlagsgødning og derfor vil stortrives, hvis dette er anlagt.

Hvis I har tænkt jer at få nogle trærødder og/eller grene i akvariet, kan der bindes planter på disse.
Det kan være mos af forskellig arter (Taxiphyllum eller Vesicularia - der findes mange arter af de 2 nævnte) eller javabregner (Microsorum Pteropus). Jeg vil anbefale at binde med sytråd lavet af nylon i en farve, som ikke ses så godt. Det er klart nemmest at arbejde med.
Hold jer gerne fra Anubias. Det er en køn plante, men den må ikke få direkte lys, da den trives i skygge. Står den i direkte lys, vil den med 90% sandsynlighed blive angrebet af alger.

Af bundlag vil jeg anbefale noget relativt fint. Find gerne noget med kornstørrelse 0,8 - 1,2 mm. Dette giver jer et bredere valg af f.eks. bundlevende fisk samtidig med, at planterne vil trives godt.
Sand har det med at pakke sig ret hårdt om rødderne på planterne, og det er ikke alle slags planter, som trives lige godt i dette - plus, at skidt fra fiskene ses 10 gange mere tydeligt på sand end på grus ;)
Vælg en farve grus, som ikke er for lys. Mange fisk trives bedre med et lidt mere dunkelt akvarie, og lyst grus vil reflektere meget af lyset tilbage. Jeg har selv gode erfaringer med rødlige nuancer.

Generelt for indretningen af akvariet vil være, at der skal være mulighed for, at fiskene kan gemme sig, så de ikke bliver for stressede.
Personligt elsker jeg, at man maksimalt kan se 30% af fiskene i akvariet ad gangen. Det gør akvariet spændende, at man kan "gå på opdagelse" i det :)
Hvis I får indrettet akvariet således, at dette er tilfældet, kan det måske være en idé med en lille tavle ved siden af akvariet, hvor arterne på både fisk og planter står listet med billeder. Bare for at vække nysgerrigheden efter at få set alle arter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger panoz (Inaktiv) - 13/05-2016 15:19 13/05-2016 15:19

Baggrunden bliver BTN slimline - formentlig amazonas. Har aldrig lavet baggrundsfilter før, og har ikke mod på det pt.

Mht. vandforsyning, så er der ikke andre muligheder end at købe f.eks. 20L benzindunke, og bruge dem til transport af vand. Der er ikke nogen vandforsyning på biblioteket.

Omkring bundgødning, så synes jeg det er svært. Jeg kan ikke blive klog på akvariegødning.dk om han sælger det eller ej. Hvad med fabrikanternes bundgødning, er det ikke ok? Når effekten fortager sig, så har man bare affald liggende under sit grus? Og hvis planterne har været vant til den gødning de har fået fra bundlaget af, så skal de vel have ekstra flydende gødning/co2 tilsluttet, når bundgødningen ikke har nogen effekt mere?

Har Juwel akvarier reflektorer på lyset?? Har søgt midler til et Rio 400.

Gode inputs omkring planter og den med tavlen, hvor fiskearter (måske og planter) kan skrives op.

Af fisk tænker jeg Sterbai, Scarlare( har aldrig haft dem, er de besværlige?), citrontetra, Boliviansk sommerfuglecichlider, L-malle, rejer, snegle (der ikke formerer sig) og måske... Sejlfinnemolly :-) Så de pæneste forleden, og tænkte at de måske kan gå med scarlare.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger MSV - 13/05-2016 15:29 13/05-2016 15:29
Han er så småt begyndt at sælge sit færdigblandede bundlagsgødning igen fra akvariegoedning.dk.
Jeg kan så sige, at effekten ikke holder op lige med det samme. Næringsværdien i det begynder først at falde efter omkring 10 år.

Jeg ved faktisk ikke, om der medfølger reflektorer til nye Juwel akvarier. Jeg måtte købe mine seperat - også da jeg købte et Juwel armatur fra nyt af (da det ene var gået i stykker på akvariet).
Så jeg tror ikke, at du skal regne med det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger panoz (Inaktiv) - 13/05-2016 15:33 13/05-2016 15:33
Ok - tak for input :-)

Hvad tænker du om mine tanker vedr. fisk? Spiser scarlare f.eks. kun animalsk? Lidt besværligt i forhold til foderautomat :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger gallus (Inaktiv) - 15/05-2016 12:34 15/05-2016 12:34
panoz skrev :

Mht. vandforsyning, så er der ikke andre muligheder end at købe f.eks. 20L benzindunke, og bruge dem til transport af vand. Der er ikke nogen vandforsyning på biblioteket.

Findes der virkeligt ikke nogen vandledning på jeres bibliotektet!! Bliver det ikke utroligt bøvlet når i skal skifte vand. Det er jo et ret stort akvarie, og der skal jo slæbes noget vand frem og tilbage.. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger MSV - 15/05-2016 13:29 15/05-2016 13:29
Scalare spiser primært protein, men de spiser gladeligt det meste fiskefoder, man kan købe. Så det skal du ikke bekymre dig om :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger panoz (Inaktiv) - 15/05-2016 22:14 15/05-2016 22:14
Ingen vand på biblio. 4 x 20L benzindunke og en rullevogn kommer til at klare det.

Fedt, så tænker jeg at scarlare bliver prydsfisken. Nogen bestemt slags der kan anbefales?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger MSV - 16/05-2016 10:59 16/05-2016 10:59
Jeg formoder, at du spørger om, hvilke slags scalare. Men så længe, at du holder dig fra altum, som bliver op til 40 cm høj, så er det fint.
Hvis det skal være nogle, som er meget iøjenfaldende, kan du jo kigge efter dem, som bliver kaldt for pearl-scale eller diamond. De har meget reflektive skæl, der fremstår lidt som små perler eller diamanter.
Jeg har set dem som 2 farvet (hvid og gul), koi (sort, hvid og gul) og helt hvide.

Men ellers er der maaaange varianter, som du kan vælge imellem :)
Hold dig til 6 stykker. De vokser hurtigt i sådan et akvarie og fylder en del. Hellere for få fisk end for mange, når akvariet skal være med minimum vedligeholdelse ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger panoz (Inaktiv) - 16/05-2016 19:45 16/05-2016 19:45

Hvad med Leopoldi?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
vandvogn (Slettet) - 16/05-2016 20:11 16/05-2016 20:11
Ja folk er squ forskellige, men har squ aldrig anskaffet mig et akvarier, uden at vide hvad jeg ville sætte i af fisk.
Men end til du selv ved det, opdræt da hamstre i det :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger panoz (Inaktiv) - 16/05-2016 20:23 16/05-2016 20:23

Processen er lang. Jeg søger pt. fondsmidler. Så kan man jo bruge ventetiden på at høre om der findes gode ideer ude i kongeriget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger MSV - 17/05-2016 08:51 17/05-2016 08:51
Ja, den er helt fin i størrelsen :)

Du kunne eventuelt supplere med en flok på en 10 stykker bosemanns regnbuefisk: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11196

Der er jo et enormt bredt udvalg af fisk, når akvariet har sådan en størrelse ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger panoz (Inaktiv) - 17/05-2016 09:12 17/05-2016 09:12

Hvor sarte er scarlare i forhold til aktive fisk? F.eks. aktive fisk a la Bosemans?

Ja, stort udvalg - derfor input er forfriskende :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger MSV - 17/05-2016 09:35 17/05-2016 09:35
Hvis de aktive fisk ikke er aggressive, så er der som regel ingen problemer.
Hold dig dog fra sumatra/tiger/fosfor barber (Puntius tetrazona). De kan godt finde på at nappe finner.

Men selvfølgelig, hvis de aktive fisk konstant drøner rundt i akvariet, så vil det give de mere rolige scalare (og andre fisk) stress.

Annoncører
Annoncører