Tanganyika - hvad mere end fisk?

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 696

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger panoz (Inaktiv) - 20/05-2016 10:39 20/05-2016 10:39
Hej Overvejer om jeg skal starte et Tanganyika inspireret akvarie op, da jeg synes det lyder meget spændende. Er der nogen der har erfaring med at sætte Tanganyikacichlider sammen med andre dyr som f.eks. rejer, maller eller andre fisk uden for T.søen?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator scn - 20/05-2016 15:04 20/05-2016 15:04
Det bliver hurtigt til en mindre religionskrig.

Men der er da en del der har eks. lidt ancistrus gående med tangaer. Dog er ancistrus ikke et supervalg, hvis du eks. fylder akvariet med sneglehuslegere.

Man ser også folk der blander med Malawi eller Victoria cichlider.

Rejer vil i langt de fleste tilfælde hurtigt forsvinde. Mine N. similis (den mindste sneglehusleger) er glade for RCS rejer.

Jeg syntes man skal passe meget på med hvad man blander, for de kan jo (lige som mange andre cichlider) være nogle hidsige sataner, eller lige det modsatte, så de stresser for vildt, hvis du sætter meget aktive og robuste fisk ned til dine tangaer.

Start med at se hvilke tangaer du vil have, og derefter kan du så overveje om du tør sætter andet ned til dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Administrator Sponsor ken kætbak - 21/05-2016 09:48 21/05-2016 09:48
Måske nogle små Synodontis petricola er relativt sikkert?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 21/05-2016 14:55 21/05-2016 14:55
Mit bedste bud ville være regnbuefisk i den robuste ende, eller store Danio`er. De holder mest til i den øverste halvdel af akvariet, og kommer derfor ikke så meget i vejen for cichliderne. Akvariets størrelse vil selvfølgelig have en begrænsende indflydelse på hvor store arter der kan komme på tale.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Meng (Inaktiv) - 21/05-2016 22:15 21/05-2016 22:15
Indlægget er rettet 21/05-2016 22:16 21/05-2016 22:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har Neolamprologus Pulcher (Daffodil) 1 avlspar (3 år gamle) og 8 - 10 stk voksent yngel gående i et 350 liters hjørne akvarie sammen med en flok røde Pragtbarber og 2 Ancistrus og en Peckoltia Brevis.
Pragtbarberne er der ingen der har rørt nogensinde, og de rører heller ikke de andre fisk.
De to gamle Daffodil kan godt være lidt efter mallerne, hvis de udser sig den samme mallepille, derfor smider jeg altid rigeligt af dem i akvariet, så alle får mad. Nogle gange gemmer jeg mallepillerne til jeg slukker lyset, fordi Daffodil går til ro i deres huler, når der ikke er lys tændt.
De har alle været i akvariet i to år her til august. Pragtbarberne blev tilsat for at lokke Daffodil mere frem i lyset, og det virkede. :)
Jeg har også haft to gamle sværddragerhunner gående med dem uden problemer, men de er begge døde, den ene af alderdom og den anden aflivede jeg forleden pga. skæv ryg. De nåede også at blive næsten fire år gamle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Meng (Inaktiv) - 21/05-2016 22:21 21/05-2016 22:21
Åh ja, og jeg har Eretmodus Cyanostictus (Hestenæser). Avlsparret går med 1 Ancistrus, og 1. kuld er vokset op med 3 Ancistrus, en flok rejer og for nylig 2 par Endler guppyer. Der er selvfølgelig kun voksne rejer at se, for ynglen bliver spist med det samme. Hestenæserne er meget fredelige overfor andre arter har jeg fundet ud af, jeg tror egentlig godt man kunne have dem i et selskabsakvarie hvis det skulle være. De synes kun at være agressive overfor hinanden... B)

Annoncører
Annoncører