Varmt akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1757

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 02/06-2016 13:03 02/06-2016 13:03
Har to akvarier, et på 240 l og et på 180 l. Kører normalt med 25-26 grader. I denne hede ryger de op på 28 grader. Igår skiftede jeg 30 liter med koldt vand på dem, og de røg ned på 26 igen. Men nu er de igen på 28. Skal jeg putte koldt vand i hver dag? Hvad gør i?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Guppy Manden (Inaktiv) - 02/06-2016 13:08 02/06-2016 13:08
Jeg plejer at bruge nogle fryse elementer ... så skifter jeg bare rundt når de tør op der

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Solinvictus (Inaktiv) - 02/06-2016 14:02 02/06-2016 14:02
Jeg har hævet lysarmaturet 2-3 cm på mit, åbnet en af pladerne i toppen og er begyndt at slukke lyset mit på dagen når det er varmest udenfor. Det har sænket temperaturen 1-2 grader, så mit nu ligger på 27-28 grader - eller lå mit også oppe på 29-30 grader.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KasperK/Lolland - 02/06-2016 18:00 02/06-2016 18:00
Med mindre at der er tale om deciderede koldtvandsfisk, ville jeg ikke gøre noget som helst!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kristian Paaske - 02/06-2016 18:08 02/06-2016 18:08
Jeg har samme taktik som #4:-) Mine altummer går i øjeblikket ved 32 grader og de er super flotte!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 02/06-2016 18:10 02/06-2016 18:10
Helt enig med #4 og 5 !!!! Iøvrigt så ville det være rart med oplysninger om hvilke fisk der er i trådstarters baljer. Derudover så mangler der stort set altid oplysninger om hvordan fiskene ser ud til at trives i tråde som denne....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/06-2016 18:27 02/06-2016 18:27
Hej pige-henry.

Hvis du er edder splitter nervøs over varmen, så sluk lyset og lad låget være åben hele dagen. Så kan du tænde lyset om aftenen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 02/06-2016 19:04 02/06-2016 19:04
Jacob: Har bla Scalare, Guppy, Molly, Platy, Gurami og Ancistrus. Umiddelbart har de det fint nok, måske bare mig der er unødvendig nervøs...

HEJ KEN :P
God idé, må prøves

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger jacob - 02/06-2016 19:07 02/06-2016 19:07
Det lyder som fisk der fint kan klare 28 grader :) der har været mange af denne slags tråde i gennem tiden, jeg tænker at det mest er akvaristen som er påvirket af varmen :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KimJ - 02/06-2016 19:18 02/06-2016 19:18
Indlægget er rettet 02/06-2016 19:21 02/06-2016 19:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Selvfølgelig kan man vælge at gøre ingen ting, men med tanke på at det kun har været rigtig varmt i de sidste par dage, er det da nok en god ide at være forberedt på at temperaturen stiger yderligere. Der går sjældent en sommer, uden et par historier om akvarier/fisk der er døde i varmen.

Hvis man ikke er afhængig af lysets virkning på dyr/planter, kan man slukke lampen. Ellers kan man evt. hæve den noget, så det meste af varmen slipper væk. Man kan også fint åbne alle låger, og fjerne dæksglasset (hvis man har et) men det kan være problematisk hvis man har fisk som har tendens til at springe ud af akvariet.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det mere er det reducerede iltindhold der er i varmere vand, end selve temperaturen, som dræber akvariet.

"Dræber akvariet" dækker over, at det ikke kun er fiskene som kan dø, det gælder også bakterierne i filteret. Det er fordi at det vand der kommer ind i filteret, ikke indeholder den mængde ilt det normalt ville have, hvilket selvfølgelig kvæler bakterierne, med en potentiel katastrofe til følge.

Det er derfor en god ide at rense biologiske filtre i den udstrækning man kan, for at vandet kan passere så hurtigt som muligt gennem. Filtre der ikke kan renses, kan hjælpes ved at øge pumpekraften.

En kraftigere vandbevægelse i akvariet er også en god ide. Mest effektivt er gennemluftning, da det automatisk sørger for størst mulig udskiftning af overfladevandet, men også powerheads eller udstrømmeren fra et filter virker, hvis det anbringes så det skaber overfladebevægelse.

Overfladebevægelse er essentielt, da det fungerer både som varmeafgivelse og optagelse af ilt.

Med det på plads, behøver man sjældent at bekymre sig før temperaturen ligger 5-6 grader over det normale. Der er dog en del dyr som begynder at få problemer omkring de 30 grader, uanset hvad temperaturen ellers har ligget på!

Når man dertil, kan vandskifte med koldt vand helt klart være en løsning, hvis man har mulighed for det (det kræver jo at man er til stede, og har nogenlunde gode muligheder for det). I små akvarier er køleelementer en mulighed, men der skal mange til i et 200L akvarium!

Der er også nogle mere aktive tekniske løsninger;

En blæser som er rettet mod/hen over akvariets overflade, er ret effektiv, fordi den øger fordampningen. Det kan være en dedikeret akvarieblæser, en modificeret computerblæser eller simpelthen en almindelig friskluftsblæser til stuen.

Direkte køling af vandet. Man kan købe (dyre!) anlæg, som via termostatstyring holder temperaturen nede på et forud indstillet niveau. Det er (simplificeret forklaret) et lille køleskab, hvor man pumper vandet fra akvariet, gennem en lang slange som snor sig inden i skabet, hvor vandet køles ned, og tilbage i akvariet. Nemt og effektivt, men desværre dyrt, både i anskaffelse og drift.

Man kan lave et køleanlæg rimelig billigt, hvis man ligger inde med et gammelt køleskab der ikke skal bruges til andet. Det skal selvfølgelig kunne stilles i nærheden af akvariet, men så er det sådan set bare at bore et par huller i skabet, og trække en passende længde haveslange (20-30 meter er nok passende) ind gennem det ene hul, rulle det løst ud inde i skabet, og trække enden ud igen gennem det andet hul. Begge ender skal ned i akvariet, og i den ene ende monterer man et Powerhead, som pumper ind i slangen. Nu skal man så bare starte pumpen og køleskabet...

Realistisk set, er det dog heldigvis for de fleste ikke nødvendigt at foretage sig andet end det forebyggende arbejde, og måske lidt vandskifte når den er helt gal.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kristian Paaske - 02/06-2016 19:21 02/06-2016 19:21
Ja, 28 grader til de fisk burde ikke være et problem. Sidste sommer havde jeg enkelte dage 34 grader hos mine almindelige scalare og det havde de ingen problem med.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger jacob - 02/06-2016 19:25 02/06-2016 19:25
Mit akvarieværelse vender mod vest, så fra eftermiddag og aften står solen på. Jeg måler aldrig temperatur, men kan mærke der en god varme..Men jeg kigger på mine fisk :) Jeg tror aldrig jeg har oplevet nogle som har været påvirket af varmen. Jeg skal nok undlade at lægge mine laaange artsliste op. Navnene siger jo nok aligevel de færreste noget. Men jeg holder også arter som kan vil gå lidt køligt (Max 22 grader) de ser absolut fine ud :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/06-2016 19:57 02/06-2016 19:57
Hvis det hjælper på dit blodtryk, så foretag nogle af de ting ovenfor.

Kim har i øvrigt ret. Det bliver formentlig noget varmere endnu. -så er det godt at være beredt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 02/06-2016 20:53 02/06-2016 20:53
Tak for jeres gode og brugbare svar :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger saads (Inaktiv) - 03/06-2016 23:50 03/06-2016 23:50
glæd dig over at du ikke skal bruge strøm på at varme akvarierne op

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ThomasBallerup - 06/06-2016 08:26 06/06-2016 08:26

NETOP, dejligt med "gratis" varme :-)
om dagen bliver der tilført 0% varme, tidligt om morgenen som her, bare sølle 5% lækkert.

Her er temperatur kurven for det samme akvarie på 900 L

i samme stue står der et meget mindre, som derfor holder mindre på varmen, og bliver lettere opvarmet.

oppe på den varme 1. sal, står alle de små yngle akvarier, i nat lod jeg et vindue stå åbent, det ses tydeligt på kurven.

Annoncører
Annoncører