Tetraodon fluviatilis, Grøn kuglefisk - tips og tricks

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1695

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bentebuko (Inaktiv) - 24/06-2016 23:20 24/06-2016 23:20
Hejsa

Nu har jeg været den glade akvarist i en del år efterhånden, og vil nu prøve med en kuglefisk (Tetraodon Fluviatilis).
Planen er, at den lille fyr starter ud i ferskvand, og senere skal i brakvand.
Akvariet (128 liter) er indrettet med en del planter, fri svømmeplads, huler (keramik urtepotter) og en "tunnel".
Menuen står på musling, frosne/levende hvide og røde myggelarver, rejer og snegle.

Jeg har søgt i de gamle tråde om kuglefisk, men da de efterhånden er nogle år gamle, vil jeg høre, om der er nogle derude med "opdaterede" erfaringer/tips/tricks til at få den lille charmør til at stortrives.

Den ser ud til at små-kede sig lidt (svømmer meget op og ned at det samme stykke rude)? Bør den have en artsfælle til selskab, eller trives den bedst alene?
Hvor stor skal den være, før jeg så småt begynder at lave brakvand?

Mvh Bente

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From - 26/06-2016 00:05 26/06-2016 00:05
Allerede fra lille, er det en stor fordel, at den går i brakvand. Min erfaring med brakvandsfisk er, at der skal ret meget salt i vandet. Jeg ville anbefale 1 kilo salt til 60 liter vand. Og det skal være sen salt, som man bruger til saltvandsakvarier. Hvis den går i ferskvand, nedsættes dens immunforsvar og er meget mere modtagelig for sygdomme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Bentebuko (Inaktiv) - 27/06-2016 19:54 27/06-2016 19:54
Tak for svar.
Jeg vil straks gå i gang med den gradvise "transformation" fra ferskvand til brakvand.

Må dog lige korrekse mig selv: Det er en Tetraodon nigroviridis - green spotted puffer - jeg har erhvervet mig.

Vil sådan en lille fyr helst have artsfæller eller være alene (= ikke ensom)?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger westermann (Inaktiv) - 27/06-2016 21:14 27/06-2016 21:14
Nej, den har ikke behov for artsfæller. Hvis du har to hanner, er der overvejende sandsynlighed for at de slås til den ene dør - ikke mindst i et akvarie, der er så lille som dit.
Ligeledes skal du passe på med at sætte dem sammen med andre (langsomme) fisk, da de gerne "napper" finner, hvis de kan komme afsted med det.
De har det fint i brakvand, men kan sagtens leve i rent ferskvand, hvilket faktisk ofte forekommer i naturen.
Sørg for at de får nok snegle (rejer m.m.) så deres tænder kan blive slebet ned. Problemet med denne type kuglefisk er, at deres tænder vokser konstant og hvis ikke tænderne bliver "slebet" vil de næppe overleve længe.
Eksternt link www.seriouslyfish.com/species/tetraodon-nigroviridis/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Carsten From - 28/06-2016 11:30 28/06-2016 11:30
Om det er Tetraodon nigroviridis, Tetraodon fluviatilis eller Tetraodon biocellatus er ligegyldigt. Alle 3 arter er brakvandsfisk og skal have en del salt i vandet for at trives. En rigtig god bog omkring kuglefisk, er bogen "The puffers of fresh and brackish waters" af forfatteren Klaus Ebert, som er absolut ekspert på kuglefisk, med over 45 års erfaring med hold af kuglefisk. Han skriver i sin bog, at hvis man vil holde en af de 3 arter kuglefisk, så er salt en absolut nødvendighed.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Djboa (Inaktiv) - 28/06-2016 15:27 28/06-2016 15:27
Indlægget er rettet 28/06-2016 15:29 28/06-2016 15:29 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Min fahaka, livede gevaldigt op da jeg gav ham to livlige green spotted som selskab, de har også en sugemalle hos sig.
Så jeg ville ihvertfald give det en chance med at have flere, mine er langt fra fuldvoksne og trænger til mere plads men går lige nu i 30 liter - fahaka ~8cm, green spotted ~4cm, ancistrus ~7cm

Jeg smider 4-5 snegle fra haven i om dagen, derudover får de skidtsnegle fra andre akvarier som snacks og udenfor havesnegle sæsonen levende melorme, store og små.

De green spottede vil gerne spise frosne mygge larver, men fahakaen rør ikke død mad overhovedet ...

Fahaka = tetraodon lineatus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Bentebuko (Inaktiv) - 28/06-2016 20:45 28/06-2016 20:45
Tak for input.

Jeg har nu besluttet, at "Freddy" skal forblive single i sin kommende brakvands-balje.
- måske jeg modnes og bliver klar til "saltvand" i takt med Freddy?

Jeg har indkøbt en pose "Blue Treasure, reef sea salt" (+ hygrometer), og har surfet rundt i diverse artikler om at ændre fra ferskvand til brakvand. Metoderne er alt fra at opløse en håndfuld salt og dumpe i akvariet, til at saltet skal stå og opløse + ilte i mindst 12 timer inden tilsætning…… ?

Annoncører
Annoncører