Sikkerhedslukning ved vandtilførsel

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 980

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Meng (Inaktiv) - 27/06-2016 00:59 27/06-2016 00:59
Efter et lille uheld for to uger siden, ved vandpåfyldning af mit 350 liters hjørneakvarie i stuen (MED plankegulv OG kælder under!!), har jeg tænkt om der måske er nogen derude som har udtænkt en snedig løsning til, hvordan vandslangen eventuel kan blive lukket af ved for høj vandstand, så man undgår at éns gulvbrædder ligger i U-form 14 dage efter et par hundrede liter vand er sejlet hen over dem....

Jeg snakkede med en ven tidligere i dag, og han havde også af og til været ude for samme problemstilling - hans akvarier står bare i en garage med gulvrist og ikke som mine i opholdrummene i huset. Han havde tænkt lidt på en flyder-ting som i cisterner i toiletter, men var ikke sikker på om lignende kunne udføres, så det også virkede ved akvariepåfyldning.

Så var det jo jeg tænkte, med dette forum og alle de kloge mennesker der sidder her (nogle nærmest døgnet rundt), om ikke der allerede er nogen derude der har lavet et eller andet brugbart??

P.S. Fiskene var glade for den ekstra gennemstrømning, så længe det varede (ca. 10 - 15 minutter med fuld skrue på vandhanen)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 27/06-2016 07:03 27/06-2016 07:03
Jeg har også oversvømmet køkkenet og badeværelse to gange. Hurra for klinker :D

Man lærer at koncentrere sig. Det er ihvertfald det smarteste jeg har fundet på...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Meng (Inaktiv) - 27/06-2016 07:34 27/06-2016 07:34
Indlægget er rettet 27/06-2016 07:35 27/06-2016 07:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jo - men synes bare altid der sker uventede ting, netop som man fylder op...Så sent som i går hvor alle akvarier fik et vandskifte, der er 8 af slagsen, kom min ven tilbage med min trailer som han havde lånt siden onsdag - skulle lige vise mig et hængsel som var gået løs mens han lånte den - alt imens mit 325'er blev fyldt..15 minutter senere mens ét af 160'erne blev fyldt, ringede min telefon som lå i køkkenet....distrahering på distrahering...(jeg taler af erfaring - DER SKAL INTET TIL I MIN ALDER!!!)

Please - kom med en smart anordning der kan sikre min gang på LIGE gulvbrædder...*blink"blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hank - 27/06-2016 13:59 27/06-2016 13:59
Jeg ved ikke hvordan man laver en rigtig youtube link

HOW TO: DIY aquarium water level alarm
The king of DIY

https://www.youtube.com/watch?v=2SNoSUs_m-I
men der er en ide.

https://www.youtube.com/watch?v=I8rjPEsdFcs
Det her er også en ide

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup - 27/06-2016 14:45 27/06-2016 14:45
Indlægget er rettet 27/06-2016 14:45 27/06-2016 14:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

flyder med afbryder, 100% indstøbt og vandtæt, sat på pvc dims der sidder for enden af slangen
og kan hænge over top kanten på akvariet du fylder op,
så kan slangen heller ikke falde ned på gulvet.
ledningen fra flyder-afbryderen driver en solonoide på vandhanen,
samme type fra opvasker og vaske maskiner.
så er det helt bruger fejl sikret :-)
er der strøm afbrydelse, lukker den i øvrigt også for vandet,
ned på dumpen kan man finde mange vaskemaskiner og score de dele du skal bruge
for 0 kr i alt ! da alle disse dele indgår i disse maskiner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Meng (Inaktiv) - 27/06-2016 19:50 27/06-2016 19:50
#5 Super idé den med brandalarmen - Den vil jeg arbejde videre med tror jeg...Det er vist noget selv jeg kan finde ud af... (y)

#6 Tak for inputtet, men jeg tror det bliver lige teknisk nok for mig - men det kan være min kammerat kan bruge den idé - han er lidt af en teknikfreak og ville gerne finde en løsning der automatisk lukker for vandet...Den med alarmen er mere mig... :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger søren svensson (Inaktiv) - 27/06-2016 20:39 27/06-2016 20:39
Jeg har sat en magnet ventil på vandrøret der sider et trapperelæ som man kan indstille den tid vandet må løbe
Jeg tapper af ca 1/3 del vand af og tager tid på hvor lang tid det tager at fylde akvariet op og så stilles tiden
Så skal det bare gøres noglelunde ens hver gang
lyder måske besværligt men det er nemt og rimelig billigt
Men jeg har en sump på akvariet der er boret et hul så vandet løber direkte i kloakken når det når den højde som man har valgt det er Super godt men ved godt ikke alle kan lave sådan en løsning

På arbejdet har vi en sikkerhed for vand

Der er en føler hvor der er 2 metal pinde på den ene sider nede i vandet den anden sider lidt længere oppe så hvis vandet kommer op til nr 2 slukker den for vandtilførslen
Nemt og meget sikkert bare ikke så billig løsning og så fylder de en del
Vi har kørt med dem i ca 10 år uden problemer

Søren

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup - 27/06-2016 21:34 27/06-2016 21:34
Netop søren, dem med sump og overløb til kloak, behøver kun en timer, så man stopper når der er kommet lidt mere end rigeligt på.
Men det er nok ikke dem der spørger her.
Alarmer virker jo ikke, hvis folk smuttede og taler i tlf og har glemt de har gang i noget vigtigt, derfor anbefaler jeg automatikken som beskrevet, det tager få timer at banke sammen, kom til ballerup med en skrue nøgle så skal jeg personligt viset jer hvor alle dele ligger gratis .

Annoncører
Annoncører