Det nye seiryu-klippelandskab/revhullet...

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1116

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger brølling (Inaktiv) - 30/07-2016 16:19 30/07-2016 16:19
Min kvadratiske balje har i mange år været et decideret planteakvarie, men for flere år siden indkøbtes en del seiryu klippestykker som på et tidspunkt skulle pynte i denne balje. De har ligget i vand lige siden, og har efterhånden fået lidt algeskær, så her i sommerferien skulle akvariet nyistandsættes.

Egentlig ville revhullet (som baljen nu hedder) måske være flottere uden planter, men da jeg stadigvæk har en forkærlighed for anubias, er der røget nogen stykker af dem heri. Samtidig vil de gi' en form for skjul skulle guppyerne eller neonfiskene få nogen unger på et tidspunkt. Og da jeg ikke længere gider alt muligt med gødning og co2, blir' det kun anubias der får lov at gro i baljen. Planen er af skaffe et par af variationen "petite" og placere strategisk.

I min søgen efter ny inspiration til baljen faldt jeg dog også over en sindssyg smuk snegl med det latinske navn Neritina waigiensis som simpelthen er SÅ smuk, at jeg var nødt til at importere 10 stk. af dem. De ligner simpelthen små sydamerikanske smykkeperler, og er allesammen helt forskellige og identificerbare. Samtidig kan de muligvis kun yngle i brakvand, hvorfor de ikke vil overta' akvariet helt og aldeles.

Sidst men ikke mindst skal der en reje deri. Jeg tror nok jeg forsøger med den flotte kardinalreje selvom min temperatur kun er 24 grader, men har læst om flere som holder dem ganske fint ved denne eller lavere temperatur.

Og selfølgelig lidt billeder:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger DPedersen - 15/08-2016 19:52 15/08-2016 19:52
Indlægget er rettet 15/08-2016 19:52 15/08-2016 19:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vil ikke anbefale kardinal til under 26 grader og kræver egentlig højere PH end hvad neonfisk bryder sig om i længere tid, selvom det dog godt kan gå. Men jeg tror at neonfiskene vil spise de fleste af kardinalrejerne, de er trodsalt mindre end normale rejer som RCS.

Men der er nogen der ved mere end jeg gør om dette...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger brølling (Inaktiv) - 16/08-2016 08:31 16/08-2016 08:31
Halløj

Temperaturen er faktisk allerede oppe på 26 nu med hjælp fra et varmelegeme. Ja det ku' måske godt gå hen og blive noget lidt dyrt neon-foder, men det skal komme an på en prøve! Men mine fisk er stadig ret små (1½-2 cm.), såehh...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger DPedersen - 16/08-2016 21:07 16/08-2016 21:07
Indlægget er rettet 16/08-2016 21:08 16/08-2016 21:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Forresten, dine neritina snegle er også kendt som ajax-snegle, da de er super effektive mod alger på overflader. Men når du nu har 10 styk i samme balje (som ikke er stor), skal du huske at fodre dem seperat mindst 1 gang om ugen (algepille). De spiser faktisk også æg fra invasionssnegle, så endnu et plus. De lægger mange hvide æg plamager på overflader, min disse forsvinder over en ca. 6 uger. Dog forvendt MANGE hvide æg, når du har 10 snegle...

Jeg har altid mindst 1 neritina per 25 liter vand, hvilket ca, er det areal den skal bruge for optimal algefjernelse/ikke skal fodres seperat men standard foder er nok oven i de alger den finder.

Prøv evt. at kigge på sulawesi snegle til akvariet. Du vil helt sikkert falde for dem og de passer direkte ind i stilen (deres naturlige miljø er præcis som dit akvarie, næsten) :D

Men overvej lige kardinal rejerne igen, og køb ikke nogen før tidligst 2 måneder efter opsætning, og vendt til alt er godt sat op med alger. Evt. overvej nogle gule rejer ? vil give godt farveindtryk, og ca. ligeså lette som RCS :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger MSV - 16/08-2016 21:33 16/08-2016 21:33
Du har tjekket, at pH-værdien er deroppe, hvor kardinal rejer trives, ikke? Den skal være minimum 7.5 :)

Og så er det lidt noget skidt med effektive algeædende snegle i et akvarie til kardinaler, da rejerne primært lever af alger.. Så du skal have GODT gang i algevæksten inden, du overvejer at anskaffe rejerne.

Selv ser mit akvarie med kardinaler således ud:

Derfor har jeg heller ingen planter, da de bare vil blive kvalt af alger :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brølling (Inaktiv) - 17/08-2016 18:29 17/08-2016 18:29
Generelt kan jeg vist bare sige at man skal lære af sine fejl!!

Jeg havde under ingen omstændigheder troet at noget bette kræ ville være så sart som kardinalrejer forskellige steder bliver beskrevet som, men det har jeg så lært nu. Desværre for de små ellers så søde kræ...

Læren må være at jeg måske/nok udelukkende kan klare neocaridina'er i min balje (det har jeg i hvert fald gjort før med utalligt afkom til følge). Men pt. har jeg besluttet at la' baljen køre i nogen tid endnu, iden der indføres såkaldte "nemme" rejer deri. Jeg ville ellers SÅ gerne ha' KingKonger deri også.

Hvad angår sneglene (ajax-snegle!?) har de det superfint. De pisker akvariet rundt dagen lang, og kræver ubetinget topglas over sit vand, for at de ikke stikker af på tør grund. Men de er eddersparkme' pæne. Og jeg må sige nej til sulawesisnegle. Jeg vil meget hellere ha' dehersens Neritina waigiensis. Og nej - jeg har ikke set æg af dem endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger MSV - 18/08-2016 16:29 18/08-2016 16:29
Kardinaler er nu ikke så forfærdeligt sarte, når man først har betingelserne/vandværdierne i orden. Jeg blev selv overrasket over, hvor hårdføre de egentligt er, når det kommer til stykket. Men algerne er et must, hvis man vil have dem.
Mine yngler mindst lige så hurtigt som mine neocaridina, og jeg har nu en mindre bestand gående i rent hanevand med grus fra stranden. De første, jeg flyttede, har nu fået æg, så det virker til, at de trives fint i hanevandet :P

Hvis du vil have King Kong, så har du det helt forkerte bundlag :)
King Kong - en variant af taiwan rejer - holder af blødt og let surt vand med køligere temperaturer (det helt modsatte i forhold til kardinaler). Tag eventuelt et kig i artsbeskrivelserne her på siden ;)

Du vil godt kunne holde taiwan rejer, hvis du anlægger det med soil/aktivt bundlag i stedet for grus/sand. Det skal selvfølgelig køres ind i mindst en måned inden, du anskaffer rejerne, da sådan set alt aktivt bundlag/soil frigiver ammoniak til vandet i de første 2-3 uger.
Ulig grus/sand skal aktivt bundlag ikke skylles først. Det vil dog støve virkeligt meget, hvis man roder i det, så jeg anbefaler at lægge en tallerken eller lignende på bunden, når akvariet skal fyldes med vand :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Park (Inaktiv) - 21/08-2016 22:24 21/08-2016 22:24
Overvej en anden stenopsætning... Det ser meget rodet og tilfældigt ud! Bare et indspark herfra ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger brølling (Inaktiv) - 22/08-2016 17:24 22/08-2016 17:24
Hej Park. Stenenes placering er faktisk meget velovervejet!! :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Park (Inaktiv) - 22/08-2016 21:45 22/08-2016 21:45
Ok, beklager :P

Jeg havde nok selv lige kigget lidt mere på det gyldne snit, stenenes konturer/"åre" så de fulgte nogelunde samme retning og placering a la Eksternt link http://aquascapinglove.com/basics/introduction-iwagumi-layout/ :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger brølling (Inaktiv) - 01/09-2016 16:54 01/09-2016 16:54
Det blev til neocaridina "blue dream" rejer som kom i - 11 stk. 1 cm. små men dybt mørkeblå søde kræ som nu har gået i baljen i en uge. De har det alle fint og æder på livet løs, og om nogen måneder dukker der sikkert endnu mindre dybblå rejer op, hvis de kan skjule sig for fiskene den første tid.

Og de er nu også ret flotte!! :)

DPedersen: Ku' du evt. smide et link til en beskrivelse af deder ajax-snegle? For det er et spørgsmål om det er dem jeg har. Den art jeg har ser ud til først at være introduceret til akvarieverdenen i 2014/2015 (ifl. tyske websider). Og mine lægger i hvert fald ingen æg. De holder til gengæld akvariet "ajax-rent" :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger scn - 01/09-2016 21:02 01/09-2016 21:02
Er det ikke fair at antage at den neritina art opføre sig som "alle" de andre neritina arter?

Hvis de først starter, så ender du med at have mange hvide klatter rundt i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger brølling (Inaktiv) - 02/09-2016 13:51 02/09-2016 13:51
#12: Jow' det er ganske givet fair, men sådan virker naturen jo altså ikke altid.

Er det alle neritina'er der kaldes "ajax-snegle"??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger scn - 02/09-2016 19:51 02/09-2016 19:51
Mon ikke "ajax snegl" er så bredt at det bare er neritina. Jeg må indrømme at jeg aldrig har hørt det pop-navn før.

Naturligvis kan der være variationer, men jeg vil da godt sætte sådan ca. en månedsløn på at den neritina art er nøjagtig som de andre neritina arter når det kommer til formering.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger DPedersen - 05/09-2016 20:26 05/09-2016 20:26
Ajax-snegle er som #14 siger et pop-navn som jeg har læst andet steds fra, og var fuldt ud enig med! Faktisk har jeg set dem beskrevet sådan flere steder, men søgning på google giver nok ikke nogen mening (slet ikke officielt navn eller betegnelse).

Prøv at læse (kræver tysk eller dårlig google translate):
Eksternt link http://www.garnelenhaus.de/wirbellose/schnecken/rote-rennschnecke...

Annoncører
Annoncører