Køns bestemmelse (scalare)

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 2311

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 01/08-2016 18:07 01/08-2016 18:07

Har virkeligt svært ved at ud af kønnet på denne Scalare. Hvad siger de kyndige?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 01/08-2016 18:08 01/08-2016 18:08
Sorry billederne vender forkert :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KasperK/Lolland - 01/08-2016 19:39 01/08-2016 19:39
Han eller hun.
Det er stort set umuligt, at konstatere kønsforskel på Skalarer. Alt vil i bedste fald være gætterier, men hvis den en dag lægger æg, er det helt sikkert en hun.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 01/08-2016 20:19 01/08-2016 20:19
Man kan jo godt bestemme køn på dem, bla på knækket på næsen
Denne her er ca 10 cm i omkreds, når den bliver større bliver det jo lettere. Men er bare nysgerrig og hvis der nu var en der var ekspert ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 01/08-2016 20:58 01/08-2016 20:58
Kan man bund vende de scalare?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Svend Erik - 01/08-2016 21:50 01/08-2016 21:50
Der er ikke sikre han/hun af scalare, måske bundvending som Ken er inde på, hverken pande"bule" eller knæk på næsen.
Så hvis man ser de lægger æg, tyk læggerør og han befrugter tynd sædrør er det sikreste.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ThomasBallerup - 02/08-2016 00:02 02/08-2016 00:02
Eksternt link http://www.allaquariuminfo.com/2012/01/how-do-i-tell-sex-of-my-fi...

mange af disse tegn variere desværre i tydelighed fra fisk til fisk,
jeg vil måske endda påstå at variationerne kan være lige modsat på flere af sagerne,
men hvis ALT du ser på listen er helt enstemmigt, så kan du nok regne mest med dit gæt.
Selv for os der holder flere par og yngler på dem,
kan det være rigtigt svært at se helt bestemt.
Selv under æg lægningsakten kan det drille, for to hunner kan faktisk danne par
hvor den ene ligner at den gør hvad hannen skulle have gjort,
der kommer jo ingen unger ud af dette, dette fænomen er omtalt mange steder.

Henry ? har du kun EN ?
for så har du intet at sammenligne med, af samme størrelse og alder, så bliver det svært.
mit gæt er HUN fra dine billeder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 02/08-2016 00:14 02/08-2016 00:14
Thomas, har kun to pt. De skal enten videre ud i en flok, eller vi skal have flere. Den anden er mindre, så ingen sammenligning der.. Den der er mindre vender tit maven ind mod den store, er det normal adfærd? Det er som om den prøver at vise den maven? Har aldrig set det før.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 02/08-2016 00:15 02/08-2016 00:15
Og Ken, hvad er bundvending?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/08-2016 07:02 02/08-2016 07:02
Bundvending er når man kigger på cichliders køns åbninger. Men jeg er Ikke sikker på at man Kan på scalare?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger louisedahl (Inaktiv) - 02/08-2016 10:11 02/08-2016 10:11
#8: Den adfærd, du beskriver, er tegn på underdanighed. Ikke overraskende hos en mindre scalare.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 02/08-2016 10:30 02/08-2016 10:30
>Men jeg er Ikke sikker på at man Kan på scalare?

nej, det tror jeg ikke, for de nægter at ligge stille når man tager dem op af vandet,
og du skal kikke med microscop.

mange cichlider (nu er en scalare jo også en cichlide så sikke noget forvirret noget) tror du mener mbuna og tanganyika med flere ?
disse vælger for det meste at ligge helt stille når man tager dem op i hånden,
og man kan derfor roligt nær kikke på deres kropsåbninger,
de overlever i øvrigt meget længe i hånden uden problemer.

>Den der er mindre vender tit maven ind mod den store, er det normal adfærd?

Scalare har en ganske fantastisk adfærd, og alting ændre sig fra unger til voksne,
samt når det er på den tid af md, hvor hunnen er med æg hun vil af med,
de spiller op til hinanden, finder steder til æg, vasker og renser stedet, samt viser det til hinanden,
og bliver sammen enige om det bedste sted, samtidig har de milde kampe der har til foremål at holder alle andre væk,
de nøjes ofte bare med at true ved at vise at de er på vej hurtigt, hvor de andre så bare smutter uden at de kommer for tæt,
de kan også finde på at stå foran hinanden og skiftevis lave hurtige ryk mod hinanden, ligner lidt en boksekamp hvor man bare ser hvem der tør slå tættest på hinanden uden at ramme. Her handler det om rangorden, hvem kan skræmme den anden væk,
så ved de det til en anden gang, og behøver så ikke kæmpe.
Det værste der kan ske er hvis to hunner bliver forelsket i den samme han, så ændre kampenes stil markant,
og de vil faktisk ret tydeligt prøve at lave skade på hinanden, så er det direkte ond kamp ! og her bør man gøre noget hurtigt,
ellers vil den ene dø af sine skader, De bider hinanden de ledeste mulige steder.
Mange ved ikke at scalare også stimer rigtigt flot, dette gør mine ofte og det er rigtigt flot at se på, det kræver dog ret mange ungfisk, for man kan ikke holde mange voksne sammen, både de få voksne og alle de mange unge, følger flot hinanden frem og tilbage, når der ikke er nogle der ligger æg.
Du er også meget velkommen til at kikke forbi, hvis du vil se og høre meget mere om disse skønne fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator Sponsor ken kætbak - 02/08-2016 10:46 02/08-2016 10:46
Jeg ville nok tro at man Kan håndtere dem. Og med godt lys se huller. Men om der er forskel ved jeg desværre ikke...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger tho_mas (Inaktiv) - 02/08-2016 14:47 02/08-2016 14:47
Jeg har erfaring med at når de bliver fodret godt (på grænsen til for meget) så stritter deres kønsorganer lidt frem, og så er det tydeligt at se hunnens rør og hannens meget mindre tap-spids.

Annoncører
Annoncører