Cabomba Caroliana forbudt at handle med.

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 937

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger d9ha - 03/08-2016 12:31 03/08-2016 12:31
Så lige nedenstående artikel på TV2, hvor visse invasive arter nu skal forsøges udryddet i DK. Det indebærer bl.a. at det ikke er tilladt at handle med dyr og planter på listen. og som det kan ses er Cabomba Caroliana.

Eksternt link http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-08-03-nu-skal-danmark-bekaempe...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger HappyDane69 - 07/08-2016 17:34 07/08-2016 17:34
Hvornår mon der kommer en lovgivning imod: uærlige, uduelige inkompetente politikere ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 07/08-2016 19:20 07/08-2016 19:20
Den populært kaldet "Dødsliste" arbejdes der hele tiden på. Guldfisk og Koikarper forventer jeg også at se på samme "dødsliste", ligesom alle andre dyr og planter, som kan formeres og spredes i naturen indenfor EU og som ikke naturligt hører til her. Svæddragere, Guppy ... osv. osv.

Cabomba caroliana kan spredes i naturen i Spanien, og med de åbne grænser, kunne den indføres lovligt til for eksempel Danmark, hvorefter der ikke er kontrol med indførsel til Spanien. Derfor er man nød til at lade forbuddet gælde for hele EU. Jeg tror det er nemmere at lave en liste over hvad der ikke kan formeres og spredes i naturen i EU.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger Carsten From - 08/08-2016 02:31 08/08-2016 02:31
Jeg har set Cabomba caroliana i Danmark for en uge siden, så det er ikke kun i Spanien den er galt med det. Guppyer og sværddragere kommer ikke på listen, da vores klima i Europa er for koldt til at de kan overleve om vinteren og sprede sig. Derimod kan østlig moskitofisk (Gambusia holbrooki) risikere at komme på, specielt fordi de er en stor trussel imod de europæiske killi arter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/08-2016 06:42 08/08-2016 06:42
Ja den cabomba Caroliana er ret alm. I Danmark. Og dens kvaliteter som akvarie plante er modsat negativ i vores vandløb.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Carsten From - 08/08-2016 19:59 08/08-2016 19:59
HappyDane69 skrev :
Hvornår mon der kommer en lovgivning imod: uærlige, uduelige inkompetente politikere ?

Det er ikke politikerne der er problemet, men de uansvarlige mennesker der sætter dyr og planter ud i naturen. Og der er desværre mange uansvarlige akvarister, også i Danmark. Hvis folk nu bare overholdte de reger der var i forvejen, så var det ikke nødvendigt at lave nye regler.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger Carsten From - 08/08-2016 20:01 08/08-2016 20:01
Der er mange dyr og planter på listen, som er blevet forbudt. Flere af de krebs vi har i hobbyen, er nu også forbudt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Administrator Sponsor ken kætbak - 08/08-2016 20:30 08/08-2016 20:30
Det er så sandt. Hverken vaskebjørne eller cabomba Caroliana er dukket op af sig selv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Gnaske - 10/08-2016 10:53 10/08-2016 10:53
Indlægget er rettet 10/08-2016 10:55 10/08-2016 10:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det jeg synes er mega underligt ved det her er, at der er forskel på invasive arter åbenbart, der findes dyr som ikke hører hjemme i DK, men som får lov at blive, og som tilmed er under fredning, og som udgør stor skade og ikke nogen gavn. Et fantastisk eksempel er Skarven, hvad laver den i DK? Den må godt være her og ødelægge alt hvad den kommer i nærheden af, men Hellig Ibis skal fjernes fordi der har været problemer med den i frankrig.... vi har problemer med skarv i dk, men den er fredet(reguleringstilladelse kan søges). Det er muligt at det kun er i min kringlede hjerne at det ABSOLUT ikke giver mening!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Carsten From - 10/08-2016 12:20 10/08-2016 12:20
#9 Skarven er ikke en invasiv art, da den er hjemmehørende til Danmark.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger MortenDAD - 10/08-2016 14:49 10/08-2016 14:49
Jeg troede egentlig at der allerede var forvildede guppystammer i Europa, der er da vist en der er ret aktiv her på siden der har været på fangstrejse efter guppy i Europa? :P
Men det er måske kun i forbindelse med kilder at de kan overleve *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger Carsten From - 10/08-2016 15:12 10/08-2016 15:12
MortenDAD skrev :
Jeg troede egentlig at der allerede var forvildede guppystammer i Europa, der er da vist en der er ret aktiv her på siden der har været på fangstrejse efter guppy i Europa? :P
Men det er måske kun i forbindelse med kilder at de kan overleve *rødmer*

Det er mig, der er på fangstrejser i Europa efter vildguppyer.
Guppyen kan kun overleve i de termiske kilder i Europa, enten de naturlige kilder eller de menneskeskabte. Så derfor ville de ikke kunne sprede sig og blive invasive, da de ikke kan overleve vinteren udenfor kilderne. På de kanariske øer kan de dog godt overleve, man da der ikke er naturlige ferskvandsfisk på de kanariske øer, udgør de ikke nogen skade på naturen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MortenDAD - 10/08-2016 15:47 10/08-2016 15:47
Hvor langt ned i temperatur kan guppyer egentlig gå? Jeg har pt nogle Pink Panda i en balje i haven, og med den sommer der har været har jeg et par gange registreret temperaturer ned til 14 grader indenfor de sidste 2 uger.
Det virker forkert at skulle tage dem ind allerede; men jeg begynder at blive småbekymret for deres velbefindende.
Det er første gang jeg holder guppyer på "fri-land"; det virker til at have bekommet dem vel - de er både større og i kraftigere farver end deres søskende der har været indendørs;
KOM MED NOGET VARME!!!!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Carsten From - 10/08-2016 15:53 10/08-2016 15:53
De klarer ikke så kolde temperaturer i for lang tid ad gangen, da deres fordøjelse går i stå. Jeg vil nok sige, at den nedre grænse for guppyerne, når det er over maget lange perioder, er 18 grader.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Gnaske - 10/08-2016 20:25 10/08-2016 20:25
Carsten From skrev :
#9 Skarven er ikke en invasiv art, da den er hjemmehørende til Danmark.

nu er der jo forskel på skarv, og den skarv vi har i DK nu, er ikke hjemmehørende, ALT tyder på at de skarv der lever i DK nu, er kommet fra holland, og at de alle sammen er af den kinisiske art Mellemskarv(Pelicanus sinensis) den art af skarv som er hjemmehørende er Phalacrocorax carbo carbo(Storskarv) som i dag kun findes i england, nordfrankrig, norge og på island.

Så jo den skarv vi har i danmark er en 100% invasiv art som burde være på samme liste.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger Carsten From - 10/08-2016 20:34 10/08-2016 20:34
Mellemskarven (Phalacrocorax carbo sinensis) er en underart af skarven, og ikke en selvstændig art. Derfor kan den ikke komme under betegnelsen invasiv art.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Gnaske - 11/08-2016 00:02 11/08-2016 00:02
Uanset hvilket idiotisk grundlag der er blevet givet for at det ikke er en invasiv art, ændre jo ikke på at det rent faktisk er det, de er 2 rimeligt forskellige fugle vi snakker om her, under art eller ej.
Men sika må godt være her, for den gør jo ingen skade(sarcasm may apear)... men uhhh muntjak skal fjernes fordi den kan ødelægge fasan hegn(som heller ikke burde være her) Det giver jo bare ikke så meget mening igen.

og ja pelicanus sinensis var det første Mellemskarv blev kaldt på latin, siden er den rigtigt nok kommet til at hedde Phalacrocorax carbo Sinensis.... sinensis betyder stadig "Fra Kina" :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger KasperK/Lolland - 13/08-2016 23:01 13/08-2016 23:01
Skarven - og Guldsjakalen også - er jo netop ikke nogen invasiv art, da de er kommet til landet ved egen hjælp og ikke er udsat af mennesker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Gnaske - 14/08-2016 00:35 14/08-2016 00:35
kan godt forstå argumentet, men kan bare ikke finde nogen endegyldig sætning som siger at det afgør om et dyr kan kaldes for en invasiv art eller ej. Nogle steder siger myndighederne at de der er kommet hertil med hjælp er invasive og andre steder siger de at dyr som selv indvandre til landet også er invasive.
Guldsjakalen er en som selv kan komme hertil uden hjælp. Skarven, nej den kan ikke. De skarv der er i landet nu kommer fra importer til holland etc. Vaskebjørn, som er en invasiv art, mener man er undsluppet fra privat hold, men de kan ligeså godt være indvandret. Det samme gælder mårhund. Og så den der hellig Ibis, som nu også er at betragte som en invasiv art, som selv er kommet til landet fra frankrig, hvor de selv har udsat den, i et forsøg på at redde den fra at uddø, men som nu skal udryddes.
Ja det er sgu ikke nemt at få det til at give nogen mening, og der er som sagt stor forskel på "invasive" arter :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 14/08-2016 06:37 14/08-2016 06:37
Der er også noget omkring hvorvidt forskellige arter tidligere har boet i dk. Og blot kommer tilbage. Og hvorvidt arter der er indført kan gøre skade.
Det går på hvor effektive arter er. Om det så er medium rovdyr eller planter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger KasperK/Lolland - 15/08-2016 22:07 15/08-2016 22:07
Nu har jeg jo ikke nærlæst EU's liste over uønskede dyr, altså ikke bekæmpelses-listen, men er fisk som solabborren egentlig omfattet af noget EU-forbud?

Eksternt link http://www.fiskefoto.dk/fangster/solaborre-lepomis-gibbosus/69

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger KevinR - 18/08-2016 17:37 18/08-2016 17:37
Solabborre,diverse arter stør og guldfisk,guldsuder mfl og diverse damplanter ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger KevinR - 18/08-2016 17:52 18/08-2016 17:52
Indlægget er rettet 18/08-2016 17:53 18/08-2016 17:53 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu kan egeria densa "vandpest" ikke tåle det danske klima,men jeg var i portugal i juli måned og besøge en guppy ven og der så jeg hvad vandpest kan gøre for skade i en en mindre sø,udover dette var der masser af guppy,platy og molly og andre unanvngivne akvariefisk vi ikke kunne fange i en masse lokale vandhul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger HappyDane69 - 21/08-2016 17:33 21/08-2016 17:33
Det hele handler vist ikke om andet end fornuftig og logisk tankegang..mysteriesneglen er pga spaniens krav til eu blevet forbudt i danmark, skønt den ikke vil kunne overleve en såkaldt normal dansk vinter..jeg kan ikke se logikken i deres argument..men sån er der vist også så meget efterhånden især her i eu..goddag mand økseskaft c",)

fortsat go dag til den ganske verden

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Hjp (Inaktiv) - 21/08-2016 21:34 21/08-2016 21:34
Vedrørende skarv herhjemme, så er det da rigtig, at p. Carbo sinensis kom med de hollandske søfarer i 1600 tallet og at de gerne ynder at yngle herhjemme hen over sommeren. Vi kalder den også mellem skarv, men storskarven har været her i adskillige tusinde år og de findes over det meste af Europa idag. Vi har dem herhjemme også som ynglende, og når man kører herovre vestpå, er det da bestemt også den skarv der er flest af.

Om de så er danske, svenske eller finske eller hvad vi nu skal kalde dem, tror ikke de selv ved det, men typisk så trækker de nordiske ned over Danmark og vores længere sydpå og så er der dem, som blot bliver. Skal der en effektiv regulering til, så skal de europæiske lande samarbejde omkring skarven, hvilket de også gør idag, men om det er nok vil jeg ikke ind på her.

Idag er det et rigtig godt og billig måde, blot at skræmme skarven, at når de kommer i flok, så skyder man en enkelt eller to, så bliver de så skræmte, at de flyver eks. helt til Holland. ( det har man set eksempler på, den viden har jeg så fået fra nogle af de førende skarv eksperter herhjemme) Men det regulerer ikke skarven, men flytter blot et problem i et område til et andet sted.

Mht Cabomba, så skal man desværre ikke lede så ret meget, før man finder det i en bæk herovre i det vestjyske. Jeg syntes det er øv. Hvem har så skylden ??? Vores politikere, øhh nej, her bør vi feje for vores egen dør og pege ind ad. Den er simpelthen kommet på grund af uansvarlighed, ligesom så meget andet. Her nævner jeg så gerne vores alle sammens kære mysteriesnegle. Øv hvor er det ærgerligt og nej, hvor er de politikere og embedsmænd dumme.... Hertil kan jeg kun sige, at sneglen er der efterhånden forsket en del på, og der det man ved idag er, hvad de ca. maks kan tåle af varme, MEN, man ved ikke hvor kuldetolerante de er. Hvad betyder det så for os, tjaa tænk, måske kan de over langt tilvænnings tid faktisk overleve en dansk vinter visse steder herhjemme om eks antal år. Kunne det så tænkes, at man derfor forbød visse ting. Ved forskning har man idag data, hvor der er mysteriesnegle der har overlevet omkring nul grader i længere tid ( kan ikke lige huske hvor længe, men det er timer og ikke dage ).

Det er altid billigere at forebygge end når løbet er kørt........

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Superbruger Carsten From - 22/08-2016 14:48 22/08-2016 14:48
Når man bare tænker på hvor mange penge EU bruger om året på at bekæmpe invasive arter. Det bliver brugt 90 milliarder om året, som kunne være brugt på noget andet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Gnaske - 24/08-2016 09:21 24/08-2016 09:21
Ifølge en DMU-rapport om skarver i Ringkøbing og Nissum Fjorde fik lokale jægere fra 1. september 2002 til 31. januar 2003 dispensation til at skyde skarver mod til gengæld at sende hoveder og vinger ind til undersøgelse. I undersøgelsen blev skarverne bestemt til underart ved netop at måle næbbets længde og tykkelse og vinklen på det gule felt af bar hud for enden af næbbet. Undersøgelsen viste, at 9 procent af de nedlagte skarver var norske fugle af nominatformen Phalacrocorax carbo carbo, mens ni ud af ti fugle var (lokale) skarver af underarten Phalacrocorax carbo sinensis.

Annoncører
Annoncører