Rejer i samme akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 691

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Gittesander (Inaktiv) - 05/08-2016 17:35 05/08-2016 17:35
Hej ??

Jeg er nybegynder inden for akvarier og har købt mig et akvarium på 30 liter, hvor jeg vil have rejer i.
Jeg har undersøgt lidt omkring, hvilke arter der kan gå sammen.
Mit spørgsmål er nu - findes der kun to arter, man kan have til at gå sammen uden at de krydser?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 05/08-2016 18:07 05/08-2016 18:07
Med risiko for at du bliver skræmt, så vil jeg pege på eks. denne tabel:
Eksternt link http://aquarium-shops.com/wp-content/themes/directorypress/thumbs...
Der findes mange andre tabeller:
Eksternt link https://www.google.dk/search?q=shrimp+cross+breeding&source=lnms&...

Problemet er at rigtig mange rejer blot er den samme art, men forskellige farvevariationer. De må ikke komme i samme akvarium, for så ender du med en "kedelig grå masse".

Til dit spørgsmål er svaret "Nej".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Gittesander (Inaktiv) - 06/08-2016 10:03 06/08-2016 10:03
Tak for dit svar :) Det må jeg lige nærstudere :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger MSV - 08/08-2016 21:45 08/08-2016 21:45
Der findes flere arter, som du kan have sammen uden, at de krydser, da der heldigvis er kommet en del forskellige på markedet efterhånden :)

Det mest vigtige er, at du tilgodeser begge arters behov. Dog vil jeg sige, at Neocaridina davidi (førhen N. heteropoda) trives i alle slags akvarier - bortset fra saltvand. De er super tilpasningsdygtige både over for temperatur og hårdhed. Derfor findes de også i et væld af farvevarianter - kig evt. i artsbeskrivelserne her på siden, hvor der er et lille udpluk af disse varianter.

Men ja, man kan hurtigt komme til at "brænde nallerne", når det kommer til rejer og eventuelle krydsninger - dog vil jeg tilføje, at ikke alle krydsninger er ilde set, og mange opdrættere krydser rejer med vilje for at opnå nye eller specifikke mønstre (dette er mest hyppigt med crystal, taiwan og tiger rejer).

Så du skal kigge på, hvad du kan tilbyde af parametre i dit akvarie og vælge rejerne ud fra det - med mindre, at du ikke har gjort noget som helst med dit akvarie endnu, dvs. at det står helt tomt uden indhold af nogen art.

Annoncører
Annoncører