Kan man genbruge beriget bundlag?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 720

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kristian Paaske - 10/08-2016 08:59 10/08-2016 08:59
Godmorgen
Jeg overvejer at lægge mit 840 liters akvarie om, for at få flere rødder i og for at mindske artspredningen af planter betragteligt. På sigt ønsker jeg kun tre forskellige typer af planter. Men jeg kunne i den sammenhæng godt tænke mig at tage alt mit bundlag op for at lægge flamingo i bunden som isolering og for at beskytte bunden mod sten og trærødder. Så kommer hundrekroners spørgsmålet, Kan man genbruge sit bundlag. Jeg har et bundlag bestående af rexolin, højmosetørv og rødler. Bundlaget er cirka et år gammelt, og jeg kan umiddelbart ikke komme på nogen god grund til at, at det ikke skulle kunne genbruges. Er der nogen, der har prøvet at genbruge den slags bundlag eller som kender til, at det skulle være et problem?
Hvordan med filtermåtterne i et hmf filter hvorlænge kan baktererne tåle at være uden gennemstrømning og kan man eventuelt holde dem kunstigt igang ved at lægge dem i et kar og så blæse luft op under dem?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger ThomasBallerup - 10/08-2016 14:25 10/08-2016 14:25
dit bundlag er fyldt med levende rødder af alle de planter som du ikke ønsker i det nye setup,
tror du ikke de vil kunne vokse og spire hist og pist ?
PS: hvis du tømmer det HELT for at smide flamingo i bunden , så gør det både indvendigt og udvendigt,
og bagsiden udvendigt, samt de sider hvor man måske ikke kan se ind ?
mal ruder sorte udvendigt først, ellers ser det grimt ud med flamingoen
på den måde kan du halvere dit varme tab og derfor også din opvarminings regning :-)

tror ikke det kan betale sig at genbruge det gødningslag, det koster ikke meget i råmaterieler,
det er værre med de 10 poser grus :-) og alt det arbejde i at vaske rent

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger lars8000 - 10/08-2016 17:08 10/08-2016 17:08
Jeg ville genanvende bundgødningen 100% det funker jo fint, og det er jo bare at "skovle " det op :)
God ide med flamingoen :)
Hvis du køber noget sort maling, så køb det HELT sort, sort er nemlig ikke altid rigtig sort sort..det har jeg desværre selv måttet erfare.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ThomasBallerup - 11/08-2016 09:19 11/08-2016 09:19
at skovle bundlag op er ingen let leg, det er en klam grød under gruset,
samt gruset skal suges forsigtigt op først,
det store problem bliver nok genplaceringen, hvor gruset jo har svært ved at ligge øverst oven på vandig grød,
mon ikke det så er en ret god ide at lave det meget tørt ?
dit ler pulver er forlængst opløst og bliver en meget sjov masse at arbejde med, tag lidt videoer :-)
Det her vil jeg meget gerne se udført i praksis.
PS: jeg har selv prøvet at nedlægge og genstarte akvarie med aktivt bundlag, godt nok en lidt anden opskrift end din,
men det var totalt håbløst og klamt at arbejde med, så jeg endte med at smide det hele ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 11/08-2016 13:07 11/08-2016 13:07
Det smarteste er at være forberedt på at man evt. på et tidspunkt vil bruge bundlaget i et andet setup... så der er denne løsning en rigtig god idé
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger ThomasBallerup - 11/08-2016 13:11 11/08-2016 13:11
HA ja det er godt nok smart,
og det trådnet er faktisk ret billigt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 11/08-2016 13:30 11/08-2016 13:30
Ja, det koster ikke mange kroner og det er kun den del af gruset der ligger umiddelbart under fluenettet der kommer med over i et nyt setup, så det kan hvis man anvender denne metode faktisk flyttes en hel del gange...
Ved en flytning, ville jeg personligt supplere op med noget organisk materiale, det er den del der går til og omsættes af bakterierne, leret nedbrydes ikke og kan genbruges også om 100 år...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 12/08-2016 10:37 12/08-2016 10:37
Mange tak for svarene. Jeg skal have lavet en akvarieindretning, hvor jeg har en del rødder i midten af akvariet og så med nogle små "øer" med bundlag imellem rødderne, hvor der kan sættes planter. Jeg ved ikke rigtig om jeg kan folde fluenettet så det passer, men måske kunne man bruge nylonstrømper i stedet? Ved bagsiden vil jeg så prøve at lægge net omkring bundlaget.
Jeg har fået nogle super flotte store rødder, så jeg glæder mig til at komme igang. Jeg forventer at jeg kun skal have Echinodorus quadricostatus, Eleocharis sp., Echinodorus bleheri og eventuelt et par nymphea'er :)
Så må jeg se hvad dælen jeg stiller op med alle de andre planter...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup - 12/08-2016 13:30 12/08-2016 13:30
Indlægget er rettet 12/08-2016 13:32 12/08-2016 13:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

du kan let klippe det plast net til de mål og pas du ønsker,
tror nok at gitter størrelsen passer perfekt med at gruset lige netop ikke falder igennem,
men rødder kan fint finde igennem og komme ned til nærringslaget,
bruger du nylonstrympe, bare lidt slam på og det vil pakke for tæt og der kommer ingen rødder igennem,
samt der vil heller ikke være et flow af nærring eller vand.

>Så må jeg se hvad dælen jeg stiller op med alle de andre planter...
pak ned og kør til Ballerup, så finder vi på "noget"

post gerne nogle billeder af dine nye store rødder ?
hvor skaffer man flotte store rødder uden at de koster det samme som guld ?
går nemlig selv om drømmer om noget mere

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Park (Inaktiv) - 12/08-2016 22:33 12/08-2016 22:33
ThomasBallerup skrev :
hvor skaffer man flotte store rødder uden at de koster det samme som guld ?
går nemlig selv om drømmer om noget mere

Hvor store er store? hxbxd? og hvilken type?

Jeg har nemlig en sort affaldssæk med red moor, hvis det er ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kristian Paaske - 12/08-2016 22:35 12/08-2016 22:35
Ja når jeg skriver store, så er den ene ca. en meter lang og 60 cm høj.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 12/08-2016 22:45 12/08-2016 22:45
det er mangrove jeg er på jagt efter, i netop de mindste mål Kristian omtaler,
så kan den ligge over i det ene hjørne :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kristian Paaske - 14/08-2016 08:14 14/08-2016 08:14
Jeg lægger nogle billeder op i aften af rødderne i tråden om mit akvarie.
angående planter så kan jeg da godt pakke en pose og sende til Ballerup :) hvis ellers PostDanmark vil aflevere dem hurtigere end de når at rådne i posen...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger ThomasBallerup - 14/08-2016 11:21 14/08-2016 11:21
Hvis alternativet er at smide dem ud, ja tak, så kunne det da være sjovt at se om man kunne, tror at hvis de ikke får lys, et par dage i pose, så pauser de bare, og overlever. men min tiltro til poskdk er meget lille, alt for tit glemmer de pakker et par dage, eller helt mister dem, kan godt forstå de er upopulære, og flere alternativer der endda er billigere dukker op.

Annoncører
Annoncører