Hvilke fisk kan en Kampfisk Ikke gå med?

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 2378

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger HrNielsen (Inaktiv) - 30/08-2016 12:50 30/08-2016 12:50
Hejsa, jeg har lige fået et spritnyt akavarie som jeg har startet op (Juwel RIO 240 ltr)

Min plan er det skal være et selskabsakvarie med med planter, rødder, sten osv.

Jeg har læst lidt i de forskellige tråde omkring kampfisken uden egentlig rigtig at blive klogere. ;)

ER der nogen der måske kan fortælle mig hvilke andre arter jeg skal undgå hvis jeg ønsker en 1 kampfiskehan + et par hunner.

jeg har lade mig høre at tetra + barber helst skal undgåes. er der andre jeg skal undvige?

mvh

Hr Nielsen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger SATR - 30/08-2016 12:57 30/08-2016 12:57
Du skal undgå finnenappere. Det er barberne vist og nogle killifisk kan også finde på det, sagde min fiskehandler. Mine neon tetra er fx helt fredelige, så kommer vist an på arten af tetra.

Så kan nogle kampfisk finde på at angribe fisk med farvestrålende haler såsom guppyer.

Og ellers vel bare vælge nogle fisk, der har samme præferencer mht vand og indretning som kampfisken har ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sølz - 30/08-2016 12:58 30/08-2016 12:58
HVIS du tør forsøge dig med andre arter sammen med kampfisk, så er netop barber og andre kendte finnespisere et uheldigt valg. Meget aktive fisk er også et uheldigt valg, da de kan stresse kampfisk.
Jeg går ud fra, at du også har læst artsbeskrivelse inkl. brugeroplysninger på dette side og derfor mener/tror, at du har styr på tingene. Måske er du heldig - måske ikke. ;)

Personligt er jeg af den opfattelse, at kampfisk trives bedst i noget mindre akvarier (25-50 l.), som er godt tilplantet og kører med et langsomt flow i vandet; det sidste kan jo give problemer i et 240-liters akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mona08 (Inaktiv) - 30/08-2016 12:59 30/08-2016 12:59
Hej.

Jeg tror du skal spørge om hvilke fisk en kampfisk kan gå med :) Som jeg har hørt det, skal hannen gå alene, og kun sammen med en hun i parringstiden, men det håber jeg der er nogle der kan svare dig mere detaljeret omkring. Jeg er selv kun begynder, og fik lidt info/viden omkring kampfisk, da jeg var ude og hente andre fisk, og beundrede de smukke fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger SATR - 30/08-2016 13:01 30/08-2016 13:01
Indlægget er rettet 30/08-2016 13:03 30/08-2016 13:03 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har en kampfisk han, der er meget fredelig. Jeg har overvejet at prøve at komme ham med over i mit nye Juwel Lido, som jeg får hjem i weekenden. Hvis det ikke går, må jeg starte mit 54 l startsæt op igen, så må han være i det. Han har ikke taget notits af 2 guppyer, der delte 20 liter med ham i nogle måneder, så jeg krydser fingre. Han gør heller ikke mine RCS rejer fortræd. Så jeg ville gerne, at han fik lidt mere plads.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger HrNielsen (Inaktiv) - 30/08-2016 13:26 30/08-2016 13:26
Tak for svarene (y)

#3 jeg er med på hvad du mener, men jeg synes jeg har fået lavet områder med forholdsvis rolig vand samt tæt beplantning der gør den kan gemme sig lidt. Så vidt jeg har forstået er det lidt en lotto kupon om det går godt eller skidt med andre rolige arter. Så det vil tiden jo vise :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Henry2701 (Inaktiv) - 30/08-2016 15:25 30/08-2016 15:25
Indlægget er rettet 30/08-2016 15:26 30/08-2016 15:26 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Har selv et Rio 240 og ville aldrig putte en kampfisk i. Af de grunde de andre skriver. Men du skal også tænke på det er et højt akvarie og de skal tit op og have luft, så det er ikke optimalt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Akvariefrisk (Inaktiv) - 30/08-2016 17:05 30/08-2016 17:05
Ja, jeg har kampfisk i et Lido 120, sammen med en stærkt stigende mængde af rejer. Desuden sammen med neonfisk og dværgguramier. Absolut uden problemer.

Men naturligvis er der forskel på temperamentet på kampfisk, så et reserveakvarie, er en rigtig god ide.

Så Hr. Nielsen, jeg tror chancerne for succes akvariemæssigt, er betydeligt bedre end succesmed den der lottokupon :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Soes (Inaktiv) - 30/08-2016 19:45 30/08-2016 19:45
kampfisk hanner og hunner sammen, er at bede om at tabe spillet, det kan gå fint i et stykke tid også er det man står op til gennemtævet eller død fisk fordi de kan altså ikke lide hinanden med mindre der skal leges. Sammen med andre fisk, njaaa nej. kampfisk vil have det lunt, stillestående og lavvandet, med hyppige store vandskift, noget der er tæt på umuligt at finde andre fisk der også synes er hyggeligt.
De store finner indbyder til finne napperi, de er langsomme og du kan derfor risikere at de kommer for sent til maden og derfor ikke får nok at spise, der er laaaang vej op og trække vejret i et dybt akvarie og kampfisk skal til overfladen og have luft.
Hvis du gerne vil have kampfisk så få fat i et mindre og lavere akvarie, indret det efter fiskens behov og nyd den udfolde sig i stedet for at smide den i et miljø hvor den med stor sandsynlighed vil mistrives.
Hunner skal gå under samme forhold som hanner, men dem kan du have held med at holde i små grupper på min 5 individer, dog med det forbehold at det heller nødvendigvis går, for de kan også være nogle stride harper og slås med samme intensitet som hannerne.
Hvis du vil vide mere om kampfisk skal du være velkommen til at smide en PB, jeg har en del erfaring med både hold og opdræt af dem :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger HrNielsen (Inaktiv) - 30/08-2016 19:47 30/08-2016 19:47
#7 jamen vil den så ikke bare holde sig tættere ved overfladen?
#8 tak for rådet, kuponen er droppet. :)

Det lyder, næsten som ventet, til at der er ligeså mange holdninger som der er akvarister.

Det er super med input, så tak for både positive og negative (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Shellly (Inaktiv) - 02/11-2016 20:11 02/11-2016 20:11
Hej

Jeg har selv lige startet et nyt akvarie op.
Det er 70x50x30 så omlkring 100l
Har pt en flot kampfisk
3 Guppier 'med slørhale 2 hunner og 1 han (begge hunner er gravide)
1 pragtsmerling
2 maller

Der er ingen problemer overhovedet, ingen ødelagte finder eller lign.

Det kan altså godt lade sig gøre at få lkampfisk til at gå med andre med slørhale
Mvh Shellly

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger westermann (Inaktiv) - 02/11-2016 21:43 02/11-2016 21:43
......glæd dig så længe det varer :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger RT (Inaktiv) - 05/11-2016 07:08 05/11-2016 07:08
Hej. Min erfaring er at min kampfisk bed i stort set alle min guppy hanners haler efter 14dage. Den ene hale bed den HELT af så jeg måtte aflive fisken. Jeg oplevede mine fisk som værende " på vagt" Efter jeg afleverede kampfisk tilbage har jeg fået et helt andet rolig akvarie. Guppyer leger og der er fred og ro. Min kampfisk virkede dog ret ligeglad med mine pansermaller. Men personligt vil jeg ikke anskaffe en kampfisk igen, ikke sammen med andre fisk. Men tror min kampfisk var ret aggressiv. Har set den "sidde" i ryggen på en lille guppy. :( . Pøj pøj

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger panoz (Inaktiv) - 07/11-2016 00:04 07/11-2016 00:04
Er der nogen der har erfaringer med kampfisk og galaxy rasbora? Overvejer en kampfisk til min 30L.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Sølz - 07/11-2016 12:41 07/11-2016 12:41
Hej #14,

Jeg har ingen erfaringer med denne kombination, men min umiddelbare vurdering, at den er "DYBT godnat". Prøv at læse artsbeskrivelsen om kampfisk igen - det hele.
Du skulle måske også læse artsbeskrivelsen for Galaxyerne - de er bestemt ikke egnet til et 30-liters akvarium og skal have en lavere temperatur end kampfisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger panoz (Inaktiv) - 08/11-2016 22:52 08/11-2016 22:52
Der skal læses en del, kan jeg forstå.

Imens kan du læse om akvariestørrelse vs. Galaxy: Eksternt link https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1 - Han har styr på tingene, og han er lidt uenig i akvariesiden.dk - det må jeg leve med.

Omkring temp. er Kjell Fohrman også uenig med dig.

Annoncører
Annoncører