Udskiftning til led i juwel rio 180

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1071

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger moggeb - 12/11-2016 14:29 12/11-2016 14:29
Som overskriften lyder overvejer jeg kraftigt at skifte mit amatur ud, jeg har set følgende
Helialux
Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/category/juwel-helialux-led-355/

Prisen på de ca 1500kr er selvfølgelig en stor afskrivning
Men hvis man ser på besparelserne over få år er det egentligt ok
Besparelse i strøm Per år ca 200kr
Besparelse i bye rør ca 380kr pr år
Så den er altså tilbagebetalt på 3 år

Mit spørgsmål er om der er nogle der har erfaring med dette amatur og om der er nogle som har det i et planteakvarie, og om det fungere fint der.

Mvh mogge

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kiff (Inaktiv) - 25/11-2016 10:25 25/11-2016 10:25
Hej :)

Hvad jeg kan regne mig frem til, er der mindre lys i juwels led end t5 som du har...
Efter tropicas udregning, har du 31 lumen pr. Liter vand, som er nok til medium planter..

Godt at se akvariet er groet til! Så der for et par år siden :)

Hvad med gødning eller co2?

Mvh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger moggeb - 25/11-2016 20:03 25/11-2016 20:03
Bruger stadig CO2 + gødning og rødler bundlag

Overvejer dog kraftigt omlægning til led da det er noget billigere i længden er dog i tvivl om hvordan det påvirker planterne.

Akvariet er ret forandret og har fået minimeret variationen af planter og fået ny beboere. ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Method01 (Inaktiv) - 25/11-2016 21:04 25/11-2016 21:04
Indlægget er rettet 25/11-2016 21:05 25/11-2016 21:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej moggeb

Jeg har læst indlæg fra folk både på dette forum og nogle engelske som har købt Juwel Helialux.
Overordnet får de kun ros og jeg må indrømme at jeg selv har været fristet til at købe dem. Men jeg synes ganske enkelt at de er for dyre og jeg har min tvivl på at de er kraftige nok til det planteakvarie jeg vil have på sigt.

Når du er oppe i den pris findes der en del alternativer, som du bl.a kan købe på ebay. Tjek f.eks Fluval fresh & plant 2. Synes personligt at det er langt mere lækkert end Juwel Healialux.

En anden LED som får meget positiv kritik på div forums er Chihiros A-series. Tjek prisen på ebay! Det er billige LED og samtidig skulle kvalitet og ydelse være ret god.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger kiff (Inaktiv) - 26/11-2016 17:10 26/11-2016 17:10
Hej igen.

Som sagt er der mindre lys i deres led.. om den mindre spredning af lyset kan gøre, at planterne midt i akvariet trives ved jeg ikke.. men det kommer jo også an på planterne.
Som method skriver er der mange alternativer, jeg ved bare ikke hvor godt de passer i akvariet? Vil selv være træt af en halv løsning,så hellere betale lidt mere.
Juwel har den løsning, at have 2 lamper. Dvs. Du kan have 2x t5 amatur eller t5 og led amatur. Men det så lidt dyrt også i strøm..
Måske 2x dennerle lysstofrør kan gøre forskellen? Det har jo fungeret før?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger skj62 - 26/11-2016 22:03 26/11-2016 22:03
Hej.

Jeg har købt Juwels helialux til mit Rio 125, det er et plante akvarium som både får co2 og gødning og det har givet et mega boost til planterne i forhold til t5. Det giver så også lidt problemer med grønne alger på glasset og på planterne, og pt. er det kun tændt 7 timer om dagen. Så jeg skal helt klart have købt en controller, men de er trukket tilbage, så jeg må lige væbne mig med tålmodighed. Men jeg er super tilfreds med det.

Hej fra Stephan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger moggeb - 27/11-2016 08:33 27/11-2016 08:33
Hej fedt der endelig kommer lidt respons på tråden

Helialux har som sagt en skræddersyet løsning der passer til akvariet og derfor er det denne type jeg ser på.

Hvad angår prisen! Ja det er dyrt at inverster i led lampen, men som beskrevet i første oplæg i tråden er dette tjent hjem på 3 år. Alle investeringer som kan tjenes hjem på 3 år eller derunder bør udføres med mindre resultatet ikke bliver lige så godt.
Det er her jeg har været i tvivl.

Men det lyder til jeg skal tage chancen.

De grønne alger skj62 kan jo skyldes flere ting, men jeg har selv set efter controller til at styre belysningen og jeg så den blev frigivet igen i første uge i december så sådan en kunne man godt tage med.

Hvis jeg skulle ende med at få problemer med mængden af lys er kiff inde på det helt rigtige. Så smider jeg det gamle t5 amatur i sammen med led'en. Dette giver så ikke den energibesparelse som var tiltænkt, men åbner så muligheden for de lidt svære planter.
Eventuelt kan t5 armaturet nøjes med 5 timers drift midt på dagen.

Må lige tage mig sammen og få bestilt ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kiff (Inaktiv) - 09/12-2016 12:05 09/12-2016 12:05
Hej Igen Moggeb

Har du bestilt led?

Det med at have det gamle lys tændt en 4-5 timer om dagen er måske ikke helt dumt..
Ellers må du jo købe 2x led ;-)

Jeg er spændt på at høre hvordan det hele kommer til at gå :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger moggeb - 09/12-2016 12:59 09/12-2016 12:59
Projektet er ikke skudt i gang har haft travlt med arbejde/familie. :(

Har lig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger moggeb - 09/12-2016 13:02 09/12-2016 13:02
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/market/show/?ID=133926
Et billede der er taget tidligere i dag

Annoncører
Annoncører