Højde på Scalare akvarium

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 879

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger HenningS - 22/11-2016 20:31 22/11-2016 20:31
Hvor højt skal et akvarium til Pterophyllum scalare være? Jeg har tidligere haft dem i mit 250 liters akvarium, men da jeg for nyligt igen ville have købe dem, sagde forhandleren, at han ikke mente at akvariet burde være under 60 cm. De sidste scalarer, jeg havde, var ca 15 cm høje, og så er jeg tilbøjelig til at give ham ret. Men på den anden side sagde han, at Scalarerne ville bruge mine røde neon som foder, men det havde jeg ingen problemer med. Og mine scalarer lagde da også æg, og passede dem omhyggeligt, men der kom aldrig unger.

Hvad synes i andre er en passende størrelse på et akvarium til Pterophyllum scalare?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog - 23/11-2016 07:37 23/11-2016 07:37
50cm er længe fint.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 23/11-2016 10:33 23/11-2016 10:33
højden på akvariet ?
sjovt krav, mon ikke det inddirekte handler om at høre lidt om hvor meget vand og afstand du kan tilbyde pr scalare par ?
Det handler også om indretning, samt hvor mange og hvor store de er,
ungfisk kan gå ufatteligt tæt, mens kønsmodne bør have en meter vand pr par,
der findes altid undtagelser, nogle er rigtigt søde og enkelte virkeligt tossede,
sammensætter man den rigtige flok, kan man som både Kristian og jeg har vist
have rigtigt mange sammen, det er en flok fisk der stimer rigtigt godt sammen.

angående rød neon, så er det rigtigt at de helt små sagtens kan være inden i en scalare mund,
de helt store kan de dog ikke spise, og de kan heller ikke fange dem så længe de er sunde og raske,
men har du sløv eller halv syg neon uanset størrelsen, så vil scalare få øje på den og enten spise den
eller slå den ihjæl. Der findes masser af eksempler på at neon går nogenlunde problemfrit med scalare,
folk beskriver at tricket er at lade unge scalare vokse op med neon, så de ikke ser dem som bytte / mad
når de bliver voksne.
PS: jeg er nede på 5 neon efter 2 år fra 80 stk :-) jeg har også 30 scalare, hvor 4 af dem er kæmpe store.
hos mig ryger der en uanset størrelsen, hvis den er for dum og kommer for tæt på en af det helt store scalare
specielt ved yngle tid, er scalarene extra meget efter alt og alle der kommer for tæt på deres sted.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 23/11-2016 11:34 23/11-2016 11:34
Jeg er enig med forhandleren, især hvis der er tale om en af de "vilde" varianter, som typisk bliver noget større og ikke mindst højere end kulturscalarerne (også selv om disse er "naturfarvede"). Det er da helt forfriskende at en forhandler faktisk rådgiver efter at give bedre forhold end det absolutte minimum.

M.h.t. hvor mange man kan have i et givent akvarium, er der jo ikke noget mærkeligt i at man kan slippe bedre fra at proppe en stor flok ned i f.eks. et 500L akvarium, end f.eks. at prøve at holde 5-8 fisk i den samme balje. Det kaldes kaos princippet, og kan overføres stort set alle territoriale fisk. Det virker på den måde, at man giver fiskene så lidt plads, at de opgiver deres naturlige trang til at hævde deres eget territorium, fordi det er for håbløst.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup (Inaktiv) - 24/11-2016 12:21 24/11-2016 12:21
hej Kim,
kender godt kaos princippet, det virker rigtigt godt på mine mbuna i et andet akvarie,
Det giver et flot fyldt akvarie, med lige netop denne type fisk, skal der nærmest kun 5 fisk i hele akvariet
hvis man ikke udnytter denne metode, og så bliver det lidt kedeligt tomt.

til sammenligning fylder mine 30 scalare ikke meget i dette akvarie :-)
men de vælger tit at stime rundt sammen

Annoncører
Annoncører