Fluval edge 2 46l +led&co2

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 984

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Marc s - 08/01-2017 21:20 08/01-2017 21:20
Indlægget er rettet 08/01-2017 21:23 08/01-2017 21:23 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej alle! jeg er ny på siden (og hobbyen). Akvariet har kørt i snart et halvt år og er mit første, og resultatet af en masse fejl og forsøg og stadig i spændende udvikling (:.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 08/01-2017 23:57 08/01-2017 23:57
Ser da fint ud ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger slazzen - 09/01-2017 17:57 09/01-2017 17:57
Hej

Ser flot ud - hvilket lys bruger du?

Jeg har selv leget lidt med at bryde de begrænsninger som Edge'en byder ved at opgradere lidt.

Foruden co2, har jeg opgraderet lampen til en "custom-made" model fra ebay, og jeg har opgraderet filteret til et Aquaclear 30, for mere flow og kapacitet.

Det har dog været vigtigt for mig at fastholde Edge'ens æstetik, så opgraderingerne er ikke synlige "udefra".

Mvh.

Søren

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Marc s - 09/01-2017 18:15 09/01-2017 18:15
Hej Søren! det ser sku også godt ud hos dig (:
jamen pt. ligger der en LED skinne 40cm fra JBM ovenpå for at kaste lyset bedre ud i forgrunden. indrømmet det ikke er den mest æstetiske løsning, men skinnen er faktisk meget diskret og slank i aluminium og jeg selv eller andre bemærker den knapt nok, når den vigtigst af alt hjælper med at holde planterne i vækst og vise fiskene flot frem - ja så falder blikfanget automatisk længere nede (:
Jeg har selv overvejet at opgradere filtret, men var bange for det ville skabe for meget strøm lige i midten for fiskene, da jeg i forvejen syntes de ka blive kastet lidt rundt af standard filteret?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger slazzen - 09/01-2017 19:00 09/01-2017 19:00
Hej Marc

Hvis du skal have plads til et større filter, f.eks. et Aquaclear 30, så er der ikke plads til armene fra standard LED lampen, men da den lampe jeg har erstatter standard lampen og udelukkende hviler på overkanten, har jeg lavet ekstra plads til det lidt større filter med Dremel'en.

Jeg synes ikke at det giver meget mere strøm i midten, da outflow'et fra filteret også er tilsvarende bredere og derfor fordeler det ekstra flow. Generelt er den generelle cirkulation dog øget væsentligt med færre "døde" områder uden flow.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Marc s - 09/01-2017 19:22 09/01-2017 19:22
okay (: ja lige så flotte som Edge akvarierne kan være at se på, lige så stort et helvede er de at arbejde med, havde nok personligt foretrukket at toppen ikke var limet sammen XD

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Holst01 - 10/01-2017 08:24 10/01-2017 08:24
Hej begge 2.

Jeg har selv ændret lidt på mit edge med hensyn til Lys.
Jeg kører med CO² og Micro+Macro gødning. Jeg skal dog her inden længe have lavet et ordentlig scape.

Skal dog siges at jeg ikke var tilfreds med lyset og eksperimenterer med nogle kraftigere LED samt LED bånd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Marc s - 10/01-2017 12:26 10/01-2017 12:26
hej Holst, smart løsning?
skal det læses som om du ikke er tilfreds med dine nuværende LED´s eller lampen som tanken kom med fra start af?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Holst01 - 10/01-2017 12:38 10/01-2017 12:38
Indlægget er rettet 10/01-2017 12:39 10/01-2017 12:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Marc S.

Hverken det ene eller andet :)
Standard lampen er ikke til at holde nogen form for planter (my opinion), og min LED lampe gav ikke det lys som jeg helt ønskede, så eksperimenterer lidt med forskellige LED's og sammensætninger :)

Men inden længe har jeg vel en løsning jeg er tilfreds med :)
Problemet er at jeg vil have noget HC og lidt andre lyskrævende planter i. Det lys jeg har lige nu har så givet mig en del alger som jeg helst skulle af med.. Så det er lige at finde niveauet.

Lampen er i øvrigt lavet af fibercement bordplade som er skåret til, limet, slebet og pudset :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Marc s - 10/01-2017 12:47 10/01-2017 12:47
Ja okay. det er jo bare at eksperimentere så :D jeg har selv med min nuværende lyssætning haft rimelig succes med 'Monte Carlo´en' (der minder en del om HC, men er mindre krævende) og overvejer selv at prøve HC af - bare for at se om det ka lade sig gøre hehe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger slazzen - 10/01-2017 13:05 10/01-2017 13:05
Den specialbyggede LED lampe jeg købte på eBay giver vældigt kraftigt lys. Den er baseret på Cree og Epiled LED'ere og har et spektrum fordeling som giver god vækst (kan jeg bekræfte). Den kan dæmpes med en PWM controller, hvis lyset er i overkanten, eller man gerne vil have sunriser funktion (f.eks. i sammenhæng med en TC420 controller eller lignende).

Problemet med de LED bånd man kan købe er at de godt kan have forholdsvis kraftigt lys (f.eks. 5630, 7020 etc.), men problemet er at penetrere dybt nok ned i den højde som 46L Edge har. Der skal efter min mening minimum 1 W LED'ere til, gerne 2 eller 3 W (evt. underpowered) for at give nok lys ved bunden.

Den lampe jeg har kan findes på ebay, hvis man søger på "fluval edge high intensity". Jeg har brugt den i lidt over et år, kvaliteten er ihvertfald ok. Prisen er måske i overkanten (£130), men pundet har jo en lav kurs i øjeblikket, så her er der lidt at hente (i forhold til da jeg købte den.)

Det er "build to order" i England, så der skal forventes lidt leveringstid.

Det burde være muligt at dyrke HC med succes med den lampe.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Holst01 - 10/01-2017 13:34 10/01-2017 13:34
Hej Slazzen

Det var nemlig også min erfaring med LED strip 5630. Lyset er først for blåt/lilla også når det lige knapt bunden.
Jeg eksperiementerer lige pt. med nogle LED Moduler af 3W med optik på. De gav mig dog lidt problemer med alger som jeg skrev tidligere, men noget meget kraftigt lys. Så lige nu skal jeg finde niveauet mellem LED strip og LED moduler.
Grunden til LED strip er at de giver lidt farve men også at LED modulerne er koncentreret i forhold til den optik der sidder på. Så supplerer med LED strip for at give lidt blødere overgang i akvariet.

Annoncører
Annoncører