Bord til 112 L akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 865

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger NK (Inaktiv) - 05/02-2017 22:05 05/02-2017 22:05
Hej alle,

På tirsdag er planen at jeg kører ud og henter et "brugt" (men helt nyt) 112 L Diversa akvarie. Alt følger med da akvariet er en del af en startpakke. Jeg havde akvariefisk som lille og har nu som voksen fået lyst til at have dem igen. :)
Sidst jeg havde med akvariefisk at gøre var jeg så lille, at jeg stortset intet husker, og det var heller ikke rigtig mig der passede det osv. I forhold til at jeg er et sted hvor jeg bare tester om jeg synes det er noget, som er sjovt at have igen, så forsøger jeg at bruge så lidt penge som muligt. Her kommer så spørgsmålet:

Behøver jeg et "ordentligt" bord til mit 112 L akvarie? Jeg er pt ude i alt muligt med ølkasser og sære IKEA reoler...
På den ene side har jeg ikke rigtig pengene til et ordentligt bord, men på den anden side har jeg heller ikke pengene til at sætte akvariet på ølkasser hvor efter jeg skal ud og købe et nyt akvarie og bord, når konstruktionen går i vasken.

Hvor "seriøst" skal jeg tage et 112 L akvarie? Hvor vigtigt er det, at det er perfekt understøttet, med et møbel der sort på hvidt rent faktisk kan holde vægten? Jeg er ikke sindssygt handy, så det der med at bygge alle mulige ting selv er ikke lige mig, da det ender galt. :D

På forhånd tak for hjælpen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger klavsRH (Inaktiv) - 05/02-2017 23:20 05/02-2017 23:20
Det er vigtigt det står helt lige, men mon ikke et par ølkasser under kan gøre det. Du skal nok sætte sætte det på en solid plade der støtter under hele akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger NK (Inaktiv) - 06/02-2017 10:59 06/02-2017 10:59
Planen er helt klart, at der skal en plade under uanset hvad og evt. noget flamingo. Jeg er bare bange for, at det braser sammen, hvis jeg f.eks. stiller det hele på ølkasser. Jeg kan slet ikke klare tanken om, at skulle ud og købe nyt alting igen. :)
Har du eller nogen andre erfaringer med at stille akvarier på andre ting end "rigtige" borde?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 06/02-2017 11:17 06/02-2017 11:17
Blokke af Leca eller gasbeton (gasbeton er lettere at save i, hvis det ønskes) er nok den letteste og mest idiotsikre metode. De stables i to søjler, liggende i 2-3 lag til "bordet har en passende højde, og afsluttes med en polystyrenplade på mindst 25 mm.

Det gør ikke noget at akvariet ikke er understøttet på midten, og polystyrenpladen udligner evt. små skævheder i det underliggende gulv. Løsningen kan godt virke lidt "rustik", men det gør ølkasser jo også...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger NK (Inaktiv) - 06/02-2017 11:27 06/02-2017 11:27
Det gør ikke noget at det er rustik, det skal bare ikke være decideret grimt (ølkasser nærmer sig det grimme :D ) Kunne godt være ude i noget med leca/gasbeton... Har ikke lige nogen bil, men kan se at man kan få det leveret. Er der nogen grænse for, hvor højt jeg kan bygge det? Synes det er så ærgeligt, at man ikke rigtig ser det, når det står på noget lavt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger NK (Inaktiv) - 06/02-2017 12:21 06/02-2017 12:21
Nå, nu har jeg brugt en masse tid på at surfe lidt rundt og har fundet dette udemærkede eksemplar af en reol Eksternt link http://www.harald-nyborg.dk/p1004/staalreol-180x90x40-cm-5-hylder

Lavet af stål og MDF-plade. Max belastning per hylde så fremt det er nogenlunde lige fordelt: 175 kg. (Hylden er 90 cm bred og akvariet er 80, så jeg tænker at det er ok?) Er det nok til et 112 L akvarie med sten, sand, planter, vand, osv.?
Den koster 99 kr, hvilket jo er dejligt, men der findes også en model til 239 kr, som har en max belastning på 265 kg per hylde. Jeg overvejer kraftigt at købe den dyre udgave... er simpelthen en kylling.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger 190 (Inaktiv) - 06/02-2017 12:25 06/02-2017 12:25
Hej !
Hvis du har en 20-25 mm plade der dækker hele toppen af en rumdeler , kommode , reol osv. så ville jeg ikke være bange for at sætte 112 L på det . Det vigtigste er sidestabiliteten ( det ikke vakler ) vægten max 150 kg kan det meste bære også ølkasser.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger NK (Inaktiv) - 06/02-2017 12:32 06/02-2017 12:32
Har ikke rigtig nogen plade lige nu, men det kan jo skaffes.
Den reol jeg har linket til lige over din kommentar er af MDF og stål. Der står den kan bære 175 kg., men jeg er simpelthen så bange for at det hele skvatter ned. Hver MDF hylde er 5 mm tyk, hvilket jo ikke er meget.
I forhold til reolen ved jeg faktisk heller ikke hvordan sidestabiliteten er. Tror jeg først jeg finder ud af, når jeg sætter et akvarie på den.
Ville du turde stille et akvarie på den reol? Eller ville du købe den dyre udgave som kan holde 265 kg? Den dyre reols hylder er 6.8 mm MDF. Jeg ville føle mig mest tryg, hvis jeg købte den dyre, men det er sikkert totalt spild af penge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Sagu (Inaktiv) - 06/02-2017 15:54 06/02-2017 15:54
Hvis reolen kan holde til 175 kg, så burde den i teorien kunnne holde til et 112 L med grus, planter, rødder og diverse dekorationer. Da grus og andet optager nogle liter vand, så skal man jo minus det fra når man gerne vil regne ud hvor meget det kommer til at veje, men selv hvis vi siger 112 L = 112 kg, så har du stadig et "frirum" på 63 kg til grus, planter, rødder og andet sjovt. Tror du at du kommer til at proppe dit akvarium med mere end 63 kg dekorationer? (jeg er ikke engang sikker på om det er muligt medmindre du bestemmer dig for 50 cm dybt grus :P )

MEN hvis du ikke føler dig tilpas med at købe den reol der ka holde til 175 kg, så køb den der kan holde til 265 kg, da det jo er dig der skal leve med det og være bange for at hele svineriet vælter.

Men efter min mening så er du safe med den til 175 kg :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger NK (Inaktiv) - 06/02-2017 16:45 06/02-2017 16:45
Ja, i teorien burde det jo holde... Nu har jeg kigget meget rundt på dette forum og de så kaldte "Harald Nyborg" reoler er meget omdiskuterede. Så vidt jeg kan se har ingen købt den til 99 kr - hvilket kunne tyde på at det ikke holder. Tilgengæld har mange den dyre version til 289 kr, men det er stadig meget debateret om den kan holde eller ej... Jeg tror jeg tager ud og kigger på den.
Tror det primære problem er, at Harald Nyborg siger den kan holde, hvilket den også kan, den bøjer bare lidt, hvilket den jo absolut ikke må, når det der står på den er et akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 06/02-2017 16:57 06/02-2017 16:57
Jeg har haft den billige af de reoler og må sige at den er totalt uegnet som akvariereol. Den er alt for ustabil og kan på ingen måde sikre akvariet mod vrid og spændinger deraf.

Industrireolen er muligvis noget stivere, men koster så også omtrent det samme som et "rigtigt" akvariebord i Porsa eller Termotexex rør.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Sagu (Inaktiv) - 06/02-2017 19:23 06/02-2017 19:23
#10 ja det havde jeg ikke tjekket, men når der er flere der siger den er uegnet og ingen har købt den, så skal man tænke sig godt om!

Jeg havde et 54 L stående på en KALLAX reol (sådan én med 4 rum i, hvis du ved hvad for én jeg mener?) og den er basically lavet af pap, der er sat sammen med lim.

Den er også meget omdiskuteret og mange synes ikke den kan bruges, men jeg gjorde det altså alligevel og havde det stående på reolen i ca. 5 år før jeg nedlagde det akvarie og købte et større.

Jeg har nu et 112 L stående på en hjemmebygget "kasse" der består af 4 stykker træ der er slået sammen, så en plade slået på ovenpå og så maling. Det kostede mig ca. 500 kr. inkl. tilskæring af pladerne hos byggemarkedet. Altså MDF plade på 25 mm + tilskæring af pladerne i mine valgte mål + maling = 500 kr.

Du siger du overhovedet ikke er handy, men det er jeg ihvertfald heller ikke, har aldrig bygget noget i hele mit liv, så hvis jeg kan, så er jeg sikker på at du også kan.

Bare et alternativ og viser dig lige et billede af mit resultat:

To billeder, hvoraf det ene er med blitz og det andet uden :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger 190 (Inaktiv) - 07/02-2017 23:30 07/02-2017 23:30
Hej igen !
Den reol fra Harald Nyborg kan ikke bruges til akv.
Hvor i landet bor du ? Der er sikkert mange brugere her der har noget porsa stående der kan bruges
Ellers køb 4 løse bordben og skru dem fast på en plade

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger KasperK/Lolland - 08/02-2017 17:52 08/02-2017 17:52
190 skrev :
Hej igen !
Ellers køb 4 løse bordben og skru dem fast på en plade

STOP!
Den holder SLET ikke. Glem ALT om sådan noget klums. Der er overhovedet ikke stabilitet i sådan en løsning.
Jeg ville være urolig med den billige HN-reol, men den lidt dyrere er glimrende til formålet - når den har fået en ny plade. Art og oprindelse er underordnet, MEN en evt mdf-plade skal ubetinget have en solid gang lak, evt bådlak.

Har du evt overvejet en brugt kommode fra den lokale genbrugsbiks?
Har den et topplademål der matcher - og er bygget solidt - kan den usmærket være et brugbart alternativ.
Tænk blot på det billige klums man sælger som akvariemøbler fra f.eks Akvastabil. De er dybest set ikke kraftigere byggede end en en bedre IKEA-reol.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger 190 (Inaktiv) - 10/02-2017 12:07 10/02-2017 12:07
Undskyld jeg prøvede at hjælpe det skal ikke gentage sig

Annoncører
Annoncører