Hjælp omkring rådgivning

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 577

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bancho (Inaktiv) - 06/02-2017 20:24 06/02-2017 20:24
Goddag.

Jeg har endelig fået startet et 180 liter akvarie op, og fået fisk i. Jeg fik en ekspedient i dyreforretningen til at hjælpe mig, og det endte med at jeg fik de her fisk med hjem:
10 sommerfugl cichlider,
6 dværge guramier,
10 neon,
3 hongsloi cichlider
2 agissizzi.

Men nu har de stået i 4 dage, og syntes ikke de er så fredelige som ekspedienten sagde de ville være, tværtimod, de er virkelig aggressive.. nogen gode råd??
Der er både en grotte, planter og kokos skaller .

Håber en kan hjælpe mig, udover at det er mange penge er det også liv, så vil bRe gerne have fiskene har det godt :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger MSV - 06/02-2017 20:43 06/02-2017 20:43
Der er alt for mange sommerfugle cichlider. De danner par, og hvert par har brug for et territorie, som de forsvarer mod andre. Jeg ville nok anbefale maksimalt 2 par sommerfugle til et 180 liters. Især når der også er andre fisk i akvariet.

6 dværg guramier er efter min mening også for mange, hvis der er mere end 2 hanner og sparsomt med beplantning i overfladen, hvor de kan gemme sig lidt væk fra hinanden. De kan godt være ret aggressive mod hinanden - især hanner.

Antallet af neon er okay - dog skal der lige tages de andre fisk i betragtning, og måske du skal overveje bare at gå af med dem.

Hongsloi og agasizzii.. 1 slags dværgcichlide burde være rigeligt til et 180 liters. Ligesom sommerfugle cichlider, kræver disse arter også territorier, og med dit akvaries størrelse har du efter min mening maksimalt plads til 2 par uanset arten.
Du skal nemlig også tage i betragtning, at de måske vil begynde at yngle, og så bliver de nogle aggressive bæster mod alt andet i akvariet, som kommer ind på deres territorie (der godt kan fylde hele den nederste del af akvariet).

Nu vil jeg dog lige tilføje, at jeg ikke er ekspert på cichlider, men læner mig op af at have læst andres erfaringer. Så hvis der er nogen, som kan komme med mere præcis rådgivning på især cichliderne, vil det sikkert påskønnes af trådstarter :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 06/02-2017 21:04 06/02-2017 21:04
Du har 15 dværgcichlider, der er maks plads til 2 par (i alt, ikke af hver art), så der er gået noget helt galt.

Der er kun en ting at gøre: Der skal fjernes cichlider, om det så er tilbage til butikken, privat salg eller kniv og skærebræt, det er smag og behag...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kristian Paaske - 06/02-2017 21:24 06/02-2017 21:24
Jeg er helt enig med Mette, 15 dværgcichlider er alt for mange, og du vil sandsynligvis miste langt de fleste i løbet af de næste 2-3 måneder. Der er nogle amerikanere og nordmænd, der holder apistogrammaer i kolonier, men det er bestemt ikke et begynder projekt. Det er intet mindre end elendig vejledning.
Jeg ville vælge at beholde et par sommerfuglecichlider og så de fem apistogrammaer. men hvis du skal have så mange dværgcichlider på 180 liter skal du have et meget tæt beplantet akvarie med mange sten, rødder eller lignende. Akvariet skal så indrettes således, at der er mange små revir på bunden og således, at fiskene kan søge skjul og være ude af syne for de andre fisk. Guramierne ville jeg heller ikke beholde, men det er mere fordi jeg ikke synes de passer til neon og apisto'er.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Bancho (Inaktiv) - 06/02-2017 21:33 06/02-2017 21:33
Amen hvad, føler mig virkelig rådgivet dårligt lige nu...

Det er 2 han guramier og 4 hunner, men hvor mange af dværge cichliderne skal jeg skille mig af med?? ??
Har jo lagt ekstremt mange penge i de fisk..

Og hvem bør jeg skille mig af ??? Er totalt nybegynder

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kristian Paaske - 06/02-2017 21:44 06/02-2017 21:44
Ja, jeg har jo givet et bud på hvad jeg ville beholde. Men det afhænger af hvordan du har sat dit akvarie op. Prøv at lægge et billede op af dit akvarie, så er det nemmere at give råd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Bancho (Inaktiv) - 06/02-2017 21:51 06/02-2017 21:51
Det gør jeg imorgen, når jeg kommer hjem fra nattearbejdet.

Tak for alt jeres rådgivning??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Bancho (Inaktiv) - 06/02-2017 21:51 06/02-2017 21:51
Det gør jeg imorgen, når jeg kommer hjem fra nattearbejdet.

Tak for alt jeres rådgivning??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KasperK/Lolland - 08/02-2017 18:00 08/02-2017 18:00
Tre par dværgcichlider i et akvarie af den størrelse, er efter min bedste mening ét par for meget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Hugo - 08/02-2017 22:50 08/02-2017 22:50
På sigt vil der kun være plads til 1 par i så lille akvarie...........det vil kun gå godt en tid, med flere par.

Annoncører
Annoncører