Mbuna vs Tanga.

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 975

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Sylow (Inaktiv) - 10/04-2017 10:09 10/04-2017 10:09
Indlægget er rettet 10/04-2017 10:41 10/04-2017 10:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej.
Jeg tænkte at det kunne være super interessant at hører hvorfor i har valgt/fravalgt malawi/tanga.
Jeg ved også at flere har begge slags. Hvilke forskelle er størst.

Jeg kan jo starte med selv at fortælle:
Ganske simpelt for mig at vælge, da jeg er forgabt i mbuna'ers farver.
Jeg kan sidde og stirre i en uendelighed, på den samme fisk, pga de smukke nuancer og farver den har.
Og desuden virkede det til at være mere "simpelt" og tilgængeligt for en begynder, inden for cichlider. Og selve opbygning af akvariet med sten og rødder, tiltaler mig også.

Kom frisk med argumenter for og "imod" :)

Kom til at skrive mbuna i stedet for Malawi i overskriften.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger gallus - 18/04-2017 13:30 18/04-2017 13:30
Som du selv siger.. Malawi (hos mig Mbuna) der er farve som ikke på samme måde kan ses hos tanganiyka, men der er der så til gengæld en adfærd som Mbunaer ikke kan matche på nogen måde.. Og når alt kommer til alt, så er adfærden nu langt mere at foretrække fremfor fede farver..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sylow (Inaktiv) - 18/04-2017 19:10 18/04-2017 19:10
Så for dig er det adfærd. (y) Kan du beskrive (for sådan nogle som mig, som ikke har haft noget med tanganiyka at gøre), hvad der er specielt ved deres adfærd? :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger gallus - 19/04-2017 14:06 19/04-2017 14:06
Hmm... jeg har haft lidt forskelligt fra tanganiyka søen, og kun mbuna fra Malawi.
Men når jeg holder mine oplevelser op imod hinanden, så virker mbuna på mig som den fisk der har udseende med sig i form af flotte farver, og der overgår de tanganiyka, men det er måske ikke helt korrekt at sammenligne adfærd, da mine oplevelser jo ikke har været at de er holdt på samme måde, mbuna har jeg altid holdt flere arter sammen, og med tropheus har jeg kun holdt en art, har dog et artsakvarie med mbuna nu, og sammenlignet med mine tropheus er der slet slet ikke samme hiraki, eller oplevelsen af rangorden, og det bliver nu altid mere spændende at se på for en nørd som mig.. min kæreste som absolut ikke har nogen holdning til mine fisk, fortæller at det er federe at sidde og se længe på mine tropheus, da hun efter kort tid rent faktisk kan se at der sker en masse, som hele tiden udvikler sig til noget nyt.... Hvor hun siger, at hos mine Mbuna så er det bare et super flot første indtryk, men de er ikke så spændende på den lange klinge, da hun ikke kan se samme adfærd som hos mine tropheus.. Og hendes version er måske den jeg bedst kan beskrive forskellen her hos mig, på tanganiyka og malawi... og den har trods alt ikke ret meget på sig, da begge søer helt sikkert indeholder en masse masse andre spændende arter...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 19/04-2017 18:27 19/04-2017 18:27
Hvem siger man skal begrænse sig til det ene eller det andet. Hvis man nu antager, at de fleste folk holder deres fisk, som et selvskabsakvarium. Og der er jo faktisk det de fleste gør. For det er du færreste, som holder artsakvarier, eller dissiderede biotop akvarier. Der plejer som regel at snige sig noget andet ind også. men det er bare noget folk ikke tænker så meget over. Planter fra Asien, maller fra Mellem/Syd Amerika.
Jeg har gennem tiden hold mange arter sammen, og til tider også blandet de forskellige søer. Dette har for det meste været uden problemer. jeg har holdt Tropheus, sammen med Mbunaer. Mbunaer sammen med Victoria, og de det gik værst for sig havde jeg fra alle tre søer i en balje.
Jeg har dog også haft rent Mbuna, og også hold nogle af de lidt mere specielle Tangaer, for sig selv, og en årrække holdt Victoria rent.
Hvis man tænker sig om, ser jeg ingen grund til begrænsninger, og kan sagtens blande de forskellige søer, sådan som de fleste holder fisk. De stiller nogen lunde samme krav. Lever i samme biotop.
Jeg har faktisk også prøvet, holde sneglehus Cichlider fra Tanganyika, både i artsakvarium, og som festligt indslag i et selvskabs akvarium. Det sidste var faktisk det sjoveste.
Men mange akvarister gør det til en form for religion, at man enten skal det ene eller det andet. Jeg siger smid begrænsningerne, og prøv.
Det værste som kan ske er man får et akvarium, hvor der er adfærd, farver, og underholdning.
Vær dog opmærksom på at det går sjælden godt hed hulelegere, eller Amerikanere, sammen med de andre. De bliver nok kanøflet. Har ikke prøvet, men har en ide om at hvis fiskene stiller samme krav, kan man blande.
I tilgift, minimerer man risikoen, for krydsninger, i sin stue.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Sylow (Inaktiv) - 19/04-2017 21:54 19/04-2017 21:54
#4 fed beskrivelse fra din kæreste. (y)

#5 Jeg er på ingen måde interesseret i tanga. De siger mig ikke ret meget rent udseendemæssigt.
Men er super interesseret i at hører hvorfor andre folk elsker disse fisk. Og hvorfor de eventuelt hælder mere til den ene slags end den anden.
Jeg er så nok én af dem, der ikke ville blande de to søer.
Og jo jeg har Maller sammen med mine mbunaer.
Og på den måde er jeg så dobbeltmoralsk.
Men syntes stadig ikke at jeg ville kunne stå inde for at skulle blande tanga med Malawi, både for fiskenes skyld, men også for min egen. Vil gerne have et harmonisk miljø i tanken, hvilket jeg ikke tror jeg personligt ville kunne skabe, ved sådan en blanding.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 20/04-2017 10:10 20/04-2017 10:10
Indlægget er rettet 20/04-2017 10:11 20/04-2017 10:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Meget observant beskrivelse fra din kæreste.

Jeg har været et par gange rundt om begge søer, og kan kun tilslutte mig den opfattelse, at Tanganyikacichliderne tilbyder en langt mere varieret palet af både adfærd og udseende.

Man behøver bare at betragte den måde fiskene formerer sig på, for at se den store forskel; I Malawisøen er alle cichlider, på nær 1 art, maternale mundrugere, som groft sagt begrænser variationen til befrugtning før eller efter at hunnen har samlet æggene op. I Tanganyikasøen kan man finde maternale mundrugere, biparentale mundrugere og substratlegere med deres talløse variationer af steder og metoder. Faktisk tror jeg at alle de metoder man kan finde hos cichlider, er repræsenteret på nær en?

Det med at Malawicichlider er de flotte og Tanganyikacichliderne de mere kedelige, kan man jo altid diskutere. I mine øjne er der utroligt smukke arter i begge søer, og jeg vil mene at man kan sammensætte en lige farvestrålende, men meget forskellig besætning uanset hvilken sø man vælger.

En helt anden ting er "holdbarhed"; Som begynder er der et meget passende udvalg i begge søer, men hvis man søger lidt udfordring i sin hobby, vokser man akvaristisk, efter kortere eller længere tid, fra Malawicichliderne som jo for langt de flestes vedkommende praktisk talt er tilfredse så længe der er vand nok i baljen. Her er udvalget af mere udfordrende arter betydeligt større hos Tanganyikacichliderne.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Sylow (Inaktiv) - 20/04-2017 12:08 20/04-2017 12:08
7# hvad ligger der i det, når du skriver:
udvalget af mere udfordrende arter er betydeligt større hos Tanganyikacichliderne.
Hvilke udfordringer er der tale om?
:)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KimJ - 20/04-2017 21:03 20/04-2017 21:03
Indlægget er rettet 20/04-2017 21:04 20/04-2017 21:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Mange Tanganyikacichlider stiller simpelthen højere krav til korrekt foder, vandkvalitet og generel kunnen hos akvaristen, end Malawicichliderne, som næsten kræver en målrettet indsats for at løbe ind i problemer med akvariepasningen.

Dette er selvfølgelig en generel betragtning, og der er undtagelser i begge ender, men hvis man søger større udfordring end Malawicichliderne giver, er Tanganyikacichliderne et logisk næste trin.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger ThomasBallerup - 20/04-2017 21:25 20/04-2017 21:25
hvis jeg havde uendeligt med plads og penge, ville jeg da ikke fravælge noget,
og have 2-4 store akvarier med en fin sammensætning fra begge søer :-)
Der er masser af sjove og flotte fisk i begge søerne.
Men desværre er livet fuld af begrænsninger og valg,
Så når vi taler denne type fisk,
så jeg har kun et Akvarie på 400 L med en fin farvelade af Malawi Mbuna fisk.
De har både sjov adfærd, flotte, masser af gang i den, de yngler og passer deres unger,
de få der nu overlever i akvariet, så bestanden holdes lidt mere end bare ved lige,
måske endda lidt for godt, håber på at det vil selv regulere sig en dag..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Sylow (Inaktiv) - 21/04-2017 06:49 21/04-2017 06:49
#9 aha. Jeg anede ikke at de var mere "besværlige"/sarte end Malawi.
Jeg kan godt sætte mig ind i, at selve udfordringen kan være spændende.

#10 grunden til at du har valgt Malawi er så farverne?
Jeg syntes jo også at de har en skøn adfærd, som om der er fest i baljen en gang imellem. (y)
Hvis vi skulle have er 530l mere, så blev det nok noget fritsvømmer eller netop tanga (gemalen syntes de er lidt sejere en mbuna).
Men personligt ville jeg nok foretrække endnu en balje med mbuna. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 21/04-2017 13:04 21/04-2017 13:04
>#10 grunden til at du har valgt Malawi er så farverne?

tjae, eller tilgængeligheden eller den lave pris eller lettere adgang til viden og erfaring.
Hvis man kikker isoleret på det, kan en Expert sikkert godt finde 4-5 arter der er lige så flotte og sjove fra tanga,
Og jeg kunne sikkert godt læse op på emnet,men prisen bliver nok en lidt anden :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Principia - 23/04-2017 09:08 23/04-2017 09:08
Hvis man ser lidt bort fra tilgængeligheden, og man er lidt villig til at bevæge sig lidt rundt, for at finde sine fisk, eller er frisk på at få dem med ind på medimport. ja så burde man ikke udelukke Victoria Cichlider. Udbuddet er desværre begrænset i forhold til så meget andet. Men de har farverne, og også en ikke nødvendigvis mere spændene adfærd, men anderledes adfærd. Der vil opstå hierarki, i akvariet, både inden for de enkelte arter, men også i bestanden generelt. Der er flere som har fortsat yngelpleje, hvis de har pladsen og omgivelserne til det. Man kan se hunnerne stime. men man skal huske at flere arter, skal man kun have en han, eller mindst tre, gerne flere. Hvis der kun er to, kan de få uendelig meget tid til at gå med at slås. Prøv at finde to til tre arter som ikke ligner hinanden for meget, og se hvad der sker. Det er faktisk ret fede fisk og have gående.

Ved godt det måske ikke er den rigtige tråd at nævne Victoria i, men syntes lige jeg ville sparke dem ind som et alternativ. Jeg har gennem tiden holdt flere mbunaer. Haft lidt frisvømmere, og lidt rov. Samt har jeg holdt lidt Tangaer også. Og jeg har snuset lidt til mellem amerikanere. Det var så mest dværge, i selvskabsakvarium, bortset fra nogle rødstrubet, som jeg havde i et 250l.

Jeg må tilstå, gennem de mange år jeg har haft akvarium, er jeg sjældent blevet rigtigt skuffet over nogen fisk. Måske lige bortset fra min kammerats piratfisk. De var godt nok kedelige, og levede ikke helt op til navnet, og deres ry. men det var hans valg og ikke mit. heldigvis.

Men når alt kommer til alt, har de alle deres charme, på deres egen måde. Så hvad der er bedst, kommer vel an på dagen, og hvor man er henne i sit akvariehold. Nå man har haft akvarium i en samlet periode, på snart 40 år, kun med ganske få små pauser, pga. ombygning og lig.... Så er man ikke så kræsen. Og det fede ved hobbyen er man kan udvikle, sadle om, og gøre hvad man vil. Den eneste faldgruppe, er at man skal kende begrænsningens kunst. Ellers har man pludselig vand over hele huset. Den fase er der sikkert også mange som har været i gennem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 28/04-2017 16:06 28/04-2017 16:06
Med 400liter til rådighed , så kan man måske lave en kombination af tanga og malawi?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Sylow (Inaktiv) - 29/04-2017 07:23 29/04-2017 07:23
Ja Ken det er muligt at man kan.
Men igen... hvorfor vælge tanga når man kan få mbuna...? :D
Det er det der er interessant for mig. Hvad der drager folk til det ene, i stedet for det andet. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Administrator Sponsor ken kætbak - 29/04-2017 08:58 29/04-2017 08:58
HELT enig :D

Jeg kan højst koncentrere mig om tanganyika fisk 30min. Men jeg kan sidde og kigge i mit akvarie rum en hel lørdag. Og der er kun mbuna :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Principia - 29/04-2017 09:21 29/04-2017 09:21
16. det er rigtigt, at det er meget afhængig af øjnene, som ser. Noget fanger mere end andet hos den enkelte. Men det har også sin charme, at følge en lille flok udvikle et familiemønster, hvor flere generationer arbejder sammen. Det finder man bare ikke hos Malawi. Men det er rigtigt at det kræver lidt mere tålmodighed, at lade det udvikle sig, og man skal kende sine fisk bedre.

Annoncører
Annoncører