Ny side for danske Aquascapers! Aquaticdk

Postet under : Akvariesiden.dk - Nyheder
Visninger : 1044

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Marc s - 14/10-2017 09:30 14/10-2017 09:30
Hej alle.

Vi har for nyligt startet en ny side på det sociale medie Instagram som primært vil dele billeder, inspiration og gode råd fra folk som er interesseret i aquascaping herhjemme.
Jeg håber i vil tage et kig forbi AquaticDK på Instagram og hvis i selv ligger inde med nogle flotte planteakvarier/aquascapes skal i være mere end velkomne til at kontakte mig her på siden hvis i kunne være interreseret i at bidrage med et billede eller to.

På forhånd tak.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger midtvest123 (Inaktiv) - 08/04-2018 18:13 08/04-2018 18:13
Tak for linket Marc!
Jeg tror du kan hjælpe mig :)
Jeg har haft akvarie gennem det meste af mit liv - men pga. Flytning har jeg ikke haft det de seneste 3 år.
Sidst jeg startede et planteakvarie op var vel omkring 2010.

Dengang undersøgte jeg meget omkring LED-belysning. Og fandt ud af det ikke duede til mit akvarie med 60 cm højde.
Nu ser jeg alle akvarieforhandlere sælger LED-belysning i store rosende vendinger.

Er LED blevet så meget forbedret at selv planteakvarister bruger det her i 2018?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Marc s - 08/04-2018 19:49 08/04-2018 19:49
Hej,

LED er fremtiden, det kan der vidst ikke være meget tvivl om - bruger selv ikke andet og jeg gror lidt af hvert uden problemer.

Jeg vil i den forbindelse sige at lys på mange måder nok bliver tildelt lidt for meget betydning i hobbyen. Jeg tror, mange tror, at lyset er nøglen til succes - og selvom det er katalysator for hele væksten og det umiddelbare udseende, så tror jeg på en god håndtering og forståelse for CO2 tilførsel er hvor den virkelige forskel kan gøres. Mange krævende planter vil endda kunne tolerere overraskende små mængder af lys hvis mætningen af CO2 er jævn og tilstrækkelig.

Man kan sige at hvis vi udelukkende intreserede os for det mest “effektive” lys til vækst, så ku man bare bruge de rød/blå “plurpel” lamper som vi kender fra gartneri og fødevareindustrien, men jeg tror de fleste ville blive enige om at det hurtigt vil være mindre kønt.

Så foruden vækst, så har lyset i høj grad en kosmetisk betydning og det er her RGB LED lamper er en klasse for sig, for du kan have nok så farvestrålende dyr og planter, men hvis de ikke komplimenteres af lyset, så falder det hele lidt fladt til jorden efter min mening.

En ting er hvad vi kan måle på tal og sætte i spektagrammer, men efter min mening er det i sidste ende øjet der ser, som er den vigtigeste faktor når man skal vælge lyskilde. Planterne vil i bund og grund gro i alt slags lys inde for det synlige spektrum af 350-700nm så længe der bare er nok af det.

Videoen her gir et godt sammenligningsgrundlag på nogle af de populære modeller og jeg syntes faktisk at alle disse kan anbefales, evt. Kessil 360WE Tuna Sun til akvarier med højde som dit kunne være et godt bud:

Eksternt link https://youtu.be/ghaiqx4AzcI

Hvis jeg var dig ville jeg nok være varsom med bare at købe det første og billigeste, for der er fandme meget ragelse (dyrt som billigt) både på nettet og ude i butikkerne. Men gør dig selv den tjeneste at se på hva folk som virkelig har succes med deres planter rundt omkring i verden bruger af lys - og lad det være sagt, så er jeg sku aldrig rigtig blevet imponeret af JMB eller Outlight som syntes at være de flestes foretrukne herhjemme.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger midtvest123 (Inaktiv) - 08/04-2018 21:50 08/04-2018 21:50
Tak for et fyldestgørende svar Marc! :)

Annoncører
Annoncører