Hvordan fanger jeg ham bedst?

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 552

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger missio (Inaktiv) - 22/10-2017 12:32 22/10-2017 12:32
Hej
Jeg har en kampfisk der er i fuld gang med at passe de nyklækkede unger. Han har suset rundt i 24 timer og samlet dem op når de faldt ud af reden. Der er hele tiden mindst 5-6 unger i fald, så han har travlt. Det er sandsynligvis det største kuld jeg endnu har haft. Nu nærmer sig den tid hvor jeg plejer at fiske hannen ud og lade ungerne klare sig selv, men jeg kan ikke rigtig regne ud hvordan jeg får fat i ham denne gang. Det plejer ellers at være ret nemt.

Dels er han meget sky, og derfor usædvanligt svær at fange med hånden. Det plejer jeg ellers altid at gøre med kampfisk.
Samtidig har han ikke bygget reden i det materiale jeg havde lagt ud til hjælp for ham. Så reden er mere end skrøbelig.
Og så er der vanvittigt mange unger over alt i akvariet, så selv forsigtige bevægelser med et net vil samle mange unger op i døden.

Akvariet er kun 30x30 cm i grundmål, så der er ikke meget plads at gøre godt med.

Er der nogle der har et godt trick?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 22/10-2017 21:12 22/10-2017 21:12
Ro Ro Ro - ingen forstyrrelser - et net stillet i akvariet - guid ham med håndtaget på et andet net langsomt - så ender det med, at du fr fanget den omsorgsfulde mand.
OG så er det så lige, at jeg tænker, at hvis du har s mange unger, så lad ham dog udleve sine fadrlige og flotte instinkter - lad ham være og se, hvornår han opgver jobbet og sikekrt er MEGA-træt (og nem at fange, hvis du fortsat vil flytte ham) ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger missio (Inaktiv) - 23/10-2017 01:21 23/10-2017 01:21
Tak for forslaget. Han var desværre lidt svær at guide. Men så fik jeg til sidst den ide at sætte et spejl op i det hjørne hvor der er færrest unger. Det tog lige et par minutter hvor han kun lavede korte markeringer overfor den flotte han i spejlet. ;-) Men så satte han endeligt alt ind på at skræmme sit eget spejlbillede væk, og mens han stod dybt fokuseret og flagede kunne jeg stille og roligt nette ham med minimal uro til følge.

Og ja - jeg har da overvejet at lade ham stå, men jeg mistede sidste kuld på at tage hannen for sent op, så denne gang ville jeg godt sikre mig lidt. De første unger er fritsvømmende nu, så nu skulle det være.

Annoncører
Annoncører