Guppy slår kolbøtter og dør

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 547

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Maria og John - 28/04-2018 21:15 28/04-2018 21:15
Indlægget er rettet 28/04-2018 21:16 28/04-2018 21:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej allesammen

Er der nogle som kan fortælle os hvad der er galt med vores guppyer? I sidste weekend var der en hun som slog kolbøtter og svømmede usikker, næste morgen var den død. Nu til aften har vi igen lige mistet en hun, der kort forinden begyndte at slå kolbøtter. Det er som om de mister deres indre gyro og ikke kan finde ud af hvad der er op og ned.
Vi har generelt været svært uheldige med vores guppyer, der er en blanding af renstammehanner og guppymix af hunner og enkelte mix hanner. Vores neonfisk, Terra ember, diamanterraer og sugemaller har det fint.

Frustrerede hilsner
Maria og John

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kilnakorr - 28/04-2018 22:32 28/04-2018 22:32
Hvad er vandværdierne?

For mange år siden oplevede jeg samme adfærd med nogen mindre fisk - fandt ud af et filter var stået af og NH3/NH4 var ganske højt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Alpina - 29/04-2018 10:34 29/04-2018 10:34
Ved nitrit-forgiftning slår fiskene kolbøtter og dør.

Det kræver dog flere deltaljerede oplysninger om akvariestørrelse, filter, vandskift, fisk m.v. for at vurdere årsagerne til problemerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 29/04-2018 10:48 29/04-2018 10:48
Hvis det er nitrit, tror jeg neon havde stået af først.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Maria og John - 30/04-2018 20:09 30/04-2018 20:09
Vi har kørt teststrimmel, og det er ikke nitritværdierne. Den påstår der er for meget Cl2, men hvor det klor kommer fra det ved jeg ikke for det er ikke i drikkevandet. Hvordan opstår Cl2 i akvariet? og hvordan får vi værdien på Cl2 ned igen?

Det er et 325 ltr akvarie, hvor vi laver vandskift med ca. 1/3 vand en gang ugentligt. Vi kører med en spandpumpe hvor vi har aktiv kul i det ene lag og eller de svampe der var med da vi købte den.
Vi kommer et tørret mandelblad i med 2-3 ugers mellemrum - det skulle jo give en masse godt til vandet for fiskenes helbred har vi læst.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Principia - 01/05-2018 09:58 01/05-2018 09:58
Jeg har aldrig hørt om et tørret mandelblad. det er ikke alt man finder på nettet som er lige godt.

Jeg tror heller ikke det er klor, så har i kunnet lugte det. Samt bliver det rimeligt hurtigt afgasset fra vandet, da klor fordamper. Jeg har ikke noget rigtigt kvalificeret bud, når nu det kun er jeres guppy, og de andre har det fint. Ikke lige ud over at de ellers så hårdføre fisk er blevet skamavlet, til at være noget skrammel, for at sige det mildt.
Det kunne ud fra jeres beskrivelse godt være et svømmeblære problem, uden jeg tør sige det 100%. Hvad der er renstammet, er også gerne fremavlet, til et ønskeligt udseende. Dette foregår typisk ved selektiv avl gennem 5-6 generationer, eller mere. Dvs. at man til sidst står med en meget lille genpulje, som kan medføre fejl. Prøv at opsøge forskellige dyrhandlere, og køb de guppyer i syntes er pæne der, og sæt sammen. Så kan det være problemet forsvinder.

Annoncører
Annoncører