Min Ancistru han-malle vil ikke passe sine unger.

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 1125

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 13/06-2018 23:02 13/06-2018 23:02
Hej.

Den 8/ 6-2018 lagde min hun-Ancistru en masse æg uden problemer i en mallehule,som vi før har brugt.Straks efter jog hannen hende ud af mallehulen. Dagen efter flyttede vi både hannen med hulen og alle æggene til en mindre balje,hvor der ikke var andre fisk eller maller. Men så igår da vi kiggede ind i akvariet (Det er et såkaldt føde-akvarie), var næsten alle ungerne "smidt" ud af hulen...De havde æggeblomme på slæb,og jeg tror at ungerne var omkring 2mm store. Jeg har aldrig oplevet at han-mallen "smed" sine unger ud af hulen før de var store nok. ( de hanner vi har haft med unger,har "frigivet" ungerne,når de var omkring ½ cm. store)

Han-mallen er meget stor,så han er nok en "gammel Herrer"..Men men men..Vi undre os over at han ikke passer sine unger.
Det skal lige oplyses at vi før har haft unger uden problemer...og alle unger er blevet passet af en han-malle, bare ikke af denne her. Han er lidt ny på det plan.

Kan det være fordi han ikke har erfaring i at passe på sine unger eller hvad kan det skyldes at han smider ungerne ud af hulen før tid
Håber nogen kan give mig et prej eller en løsning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger brib - 14/06-2018 06:25 14/06-2018 06:25
Hvis der er fred og ingen fare , så kan hannen godt finde på at smide ungerne ud før blommesækken er væk .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 14/06-2018 06:48 14/06-2018 06:48
Hej brib.

Tak for dit svar,så blev vi så kloge ;) .Lige et ? mere..Kan ungerne så godt overleve uden for hulen,når de nu ikke er så store ?..Tænker på at pumpen nok kan suge dem ind og dræbe dem eller hvad med mad? De kan vel næppe overleve kun på blommesækken.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger brib - 14/06-2018 07:02 14/06-2018 07:02
Indlægget er rettet 14/06-2018 07:04 14/06-2018 07:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ungerne kan sagtens overleve udenfor hulen . Vent med at fodre til blommesækken er væk . Blommesækken er ungernes madpakke . Og først når den er spist skal du så småt begynde at fodre.

Pumpen kan blive et problem . Jeg ville nok gå over til en luftpumpe så de ikke bliver suget med ind og lavet til fiskefars .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 14/06-2018 07:56 14/06-2018 07:56
Endnu en gang tak brib. Så er pumpen erstattet med en luftpumpe..Havde lige en i huset ;) ..Kan se hele bunden myldre med ungerne, der er fuld knald på dem.Jeg har flyttet hannen til et større akvarie,da han alligevel ingen nytte gør længere. Mange tak for dine råd, så skal vi nok se efter om hvordan ungerne klare sig i fremtiden.Hav en god dag. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger brib - 14/06-2018 07:59 14/06-2018 07:59
#5 : Velbekomme og held og lykke med familieforøgelsen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sugefisken (Inaktiv) - 14/06-2018 08:01 14/06-2018 08:01
Ps..Den samme hun som har lagt æg denne gang,har fået over 200 levedygtige unger ialt indenfor et år...alle sunde og raske.Mange er solgt eller forærret væk til andre efter de er blevet store..Har ca 20 voksne tilbage + andre unger på ca 2 cm. :)

Annoncører
Annoncører