Varme legme

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 619

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AC52 - 18/07-2018 08:23 18/07-2018 08:23
Er et Thermo presset varme legeme fra eheim fast stillet til 25 grader godt ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 18/07-2018 09:25 18/07-2018 09:25
Indlægget er rettet 18/07-2018 09:28 18/07-2018 09:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

25 grader passer til rigtig mange fisk, men der er også mange som ønsker lidt højere temperatur f.eks. Scalare og Discus.

Du kan bedst selv gætte om du i fremtiden ønsker fisk som kræver lidt mere end 25 grader.

Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/shop/39-akvarie-varmelegemer/4435-...

Jeg foretrækker dem som kan justeres fra 18 ° til 34 ° C
Eksternt link https://www.akvariebutikken.dk/shop/39-akvarie-varmelegemer/3443-...

Varmelegemets antal watt bør være mellem cirka 0,5 watt og 1,0 watt pr liter, afhængigt af forskellen mellem temperaturen i lokalet og akvariet.

I sjældne tilfælde kan termostaten gå i stykker, så varmelegemet ikke slår fra. Man bør derfor ikke have et kraftigere varmelegeme end 1 watt pr. liter, da det vil koge fiskene hurtigere end man kan nå at opdage det.
Man kan også begrænse risikoen for kogning ved at have 2 varmelegemer (med halv styrke hver), da termostaterne ikke går istykker samtidig.

Eksternt link http://arentoft.eu/wordpress/varmelegeme/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 18/07-2018 11:50 18/07-2018 11:50
25 grader er en fin temperatur at stille varmelegemet på. Der vil være fisk som kræver koldere vand, og der vil være fisk som lever med en mere omskiftelig temperatur.
Et par eksempler:
Sommerfuglecichliden lever i lavvandede savannebække i Venezuela, hvor temperaturen kan komme op på 36 grader på nogle tidspunkter af året.
Diskosfisk lever i det centrale Amazonas, hvor temperaturen også kan komme op over 30 grader, men fra andre fisk ved vi, at temperaturen her også kan være en del lavere. Om diskosfisk har man også fundet ud af, at hvis de har parasitter på sig, så søger de ind på lavt vand, for at komme af med parasitterne. De giver sig selv en varmekur, hvilket vi også efterligner, når vi holder dem i akvarier. I mine øjne bør nogle fisk have en "varmekur" en gang hver år.
Gymnogeophagus kommer fra Paraguay og Uruguay. I Uruguay har jeg oplevet 16 grader den ene dag og 25 den næste.
I Colombia har jeg fanget Crenicichla, Bujurquina og Killifisk i en flod med 31 grader varmt vand, og nogle dage senere besøgte vi stedet igen hvor temperaturen var faldet til 22 grader.
Når du læser om temperatur målt i naturen, skal du regne med at akvarister og andre, rejser ud for at finde fisk mens vandet står lavt i floderne, for overhovedet at kunne fange noget. Lavt vand betyder også høje temperaturer. Hvis du ser hvad folk opdrætter, og hvad der kommer ud af det, så er der ofte en overflod af hanner i de kuld unger som bliver lavet. For sydamerikanske dværgcichlider og formodentlig også mange andre fisk gælder det at høje temperaturer giver hanner og lave temperaturer giver hunner.
Rumtemperaturen i mit akvarierum er sat til 25 grader, og jeg har varmelegemer i enkelte af mine akvarier. Disse er sat til 24 grader, således at de fisk jeg har som ikke kan klare køligt vand, de har er varmelegeme som en forsikring. Det fisk som jeg holder, som gerne vil have køligere vand, holder jeg i akvarier i mit køkken og soveværelse.
Vil du gerne have unger til at vokse, så gælder høj temperatur, fodring flere gange dagligt og vandskift flere gange om ugen.

Med 25 grader rammer du fællesnævneren for mange fisk. Ofte læser man at fisken skal have 22-25 grader eller 24-28 grader.

Annoncører
Annoncører