200 liters akvarie - Jordspisere?

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 758

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Simon85 - 14/08-2018 08:39 14/08-2018 08:39
Hej alle. Et hurtigt spørgsmål. Findes der nogle jordspisere som egner sig til et 200 liters akvarie? På forhånd tak.

/Simon

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 14/08-2018 09:33 14/08-2018 09:33
Hvis du med jordspisere udelukkende mener slægterne Geophagus, Guianacara, Acarichthys og Satanoperca, vil mit umiddelbare svar være nej. Du bør op i minimum 250 liter for de allermindste arter og allerhelst 325 liter eller mere.

Hvis du med jordspisere mener hele underfamilien Geophaginae, er der pludselig masser at tage af. De mest oplagte er Mikrogeophagus, Apistogramma og Dicrossus. F.eks. ville du godt kunne holde et par Mikrogeophagus altispinosus, som langt hen ad vejen viser samme adfærd som dens større fætre i slægten Geophagus.

Der findes en del mindre arter i slægten Gymnogeophagus. Jeg kender desværre for lidt til, om der er arter, der ville kunne trives i 200 l. De fleste, hvis ikke dem alle, har brug for en periode med køligere vand for at trives.

Mvh Mads

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Simon85 - 14/08-2018 10:10 14/08-2018 10:10
Jeg havde tænkt lidt på Guianacara Geayi ‘Rio Oyapock’. Altså et par og så som akvariets eneste beboere. Men det er måske en skidt idé?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nyberg - 14/08-2018 12:40 14/08-2018 12:40
Den er nok lige på grænsen. Det er da ikke en af de største arter og foretrækker som regel også at opholde sig inden for eget territorium. Du kan evt. starte ud med et mindre par og så sælge dem fra, hvis/når de bliver for store. Du bør dog ikke have andre end det ene par. Hvis der er en ekstra han eller hun, vil denne blive jagtet væk, når parret yngler, og så er akvariet for lille til, at den kan gemme sig. Normalt yngler de gerne i kolonier og i teorien kan du have flere ynglende par, som står klods op ad hindanden. Men man kan desværre ikke påregne, at de synkroniserer deres yngelperioder i akvariet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Simon85 - 14/08-2018 12:57 14/08-2018 12:57
Okay. ‘Lige på grænsen’ er er nej, da jeg ønsker optimale forhold :-) Men tak for dit svar.

/Simon

Annoncører
Annoncører