25l med kampfisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Labyrintfisk
Visninger : 606

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mathias95 (Inaktiv) - 27/01-2019 14:19 27/01-2019 14:19
Jeg har købt mig et 25L akvarium efter en længere pause. Jeg går med tanken om at bundlaget skal være fint sand, og derudover skal der et par rødder i samt en enkelt eller to planter. I et så lille akvarium, er der nogle fisk som kan gå med en hankampfisk?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 27/01-2019 20:09 27/01-2019 20:09
I så lille et akvarium er der også for en kampfisk lidt småt med plads - de har brug for mere plads at svømme på, gerne mange planter og gemmesteder. Du kan bestemt heller ikke regne med, at en kampfisk kan være i samme akvarium som andre fisk,. Prrøv at læse artsbeskrivelsen med brugeroplysninger på denne side; overvej så om du synes, at din ide er O.K.

I min optik, så vil Heterandria formosa være den eneste art, der vil kunne trives i så lille et akvarium - godt tilplantet. Et sådant artsakvarium vil du kunne have megen glæde af - har aktuelt et sådant - dog i et 45-liters akvarium B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mathias95 (Inaktiv) - 27/01-2019 20:18 27/01-2019 20:18
Hej Sølz,

Mange tak for dit svar - det vil jeg kigge nærmere på. Havde ellers læst flere forskellige steder, at alenegående kampfisk, har det bedst i mindre akvarier. *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sølz - 29/01-2019 14:56 29/01-2019 14:56
13/11 2011 henviste jeg dig også til at læse artsbeskrivelsen - indholdet er det samme og det står fortsat til troende :) ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mathias95 (Inaktiv) - 31/01-2019 16:16 31/01-2019 16:16
Du har god hukommelse - eller laver god research. Jeg har undersøgt det, og siger mange tak for hjælpen. Til gengæld driller min pumpe nu... Det skal ikke være nemt at have akvarie *doh* :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KimJ - 31/01-2019 18:56 31/01-2019 18:56
Jeg ville rent principielt gerne give Sølz og artsbeskrivelsen ret her, men efter selv at have afprøvet det, må jeg erkende at der ikke kan konstateres nogen forskel på om man holder en enlig kampfiskehan i et 10L, 25L eller 50L akvarium. De står under alle omstændigheder stort set stille dagen lang, kun afbrudt af en lille runde i ny og næ, for at finde et nyt sted at hænge ud. Jeg ville til gengæld ikke holde andre fisk sammen med dem (inkl. hunner) i et akvarium på under 50L.

De eksemplarer jeg har prøvet med, har været Crown tail og Halfmoon. Det kan sagtens være, at resultatet er anderledes med mere mobile typer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger DPedersen - 31/01-2019 19:46 31/01-2019 19:46
Jeg har prøvet både kampfisk og Raspbora Galaxy der begge efter sigende er fine i små akvarier. De begge levede før deres 25 liters i et noget større akvarie. Kan sige at det med at give dem mindre, da de nu var kendt med større, stressede dem rigtig meget. Måtte give op og give dem større hjem efter 2 måneders forsøg....

Med andre ord. Det ER FOR SMÅT, men man ser bare ikke tegnende før man har set hvordan de opfører sig som de skal.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 01/02-2019 09:10 01/02-2019 09:10
Indlægget er rettet 01/02-2019 16:37 01/02-2019 16:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Den holder ikke her hos mig. Jeg kan ikke udtale mig om GR eller andre fisk sammen med kampfisk, men en kampfisk alene bruger simpelthen ikke pladsen.

Rækkefølgen jeg afprøvede, var en i et 54L, og en i et 10L. Det sidste var en nødløsning, men det viste sig altså at der ikke var nogen forskel på deres adfærd. Nu går de så i et 54L der er delt på midten, og der er stadig ingen forskel.

Faktisk irriterer det mig lidt, for der er ingen tvivl om at jeg helst vil bruge større akvarier end "det normale" til mine fisk, men her kan jeg simpelthen ikke se at det er andet end en principiel beslutning om at det SKAL være sådan at det større akvarium er nødvendigt, der driver argumentationen.

Det skal selvfølgelig ikke forhindre nogen i at fastsætte deres egen minimumsgrænse!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KasperK/Lolland - 01/02-2019 17:18 01/02-2019 17:18
Labyrintfisk især har en stor forskel i pladskrav.
Kampfisken - Betta splendens - stiller ikke de store krav til pladsen. Jeg har holdt, og ynglet, kampfisk i et 12 ltr akvarie uden problemer, og især uden at fisken var stresset ved det. Andre fra Labyrintfiskene er så knap så nøjsomme. Trichogaster-slægten kræver plads. Masser af plads, hvorimod de små Pragtguramier - Parosphromenus slægten - stiller knap så voldsomme krav. Der er det næsten efter "jo mindre des bedre" devisen. Der er et passende opholds- og trivselsakvarie heller ikke meget over 10 ltr, og med mindre, at akvarierne er syltet til med plantevækst, vil de små "Lakridser" blive deciderede utrygge over den voldsomme plads omkring dem. I naturen findes de især i tørvemoser, hvor de lever i små stillestående huller og bække.

Det er til dels deres størrelse og kropsform, der giver et fingerpeg om, hvilke pladskrav der skal opfyldes. Trichogasterne er relativt store og slanke fisk. Du finder ikke mange under 10 cm, og Slangeskindsguramien, Trichogaster pectoralis, kan blive over 20 cm. Fælles for dem er, at de især lever i store flade søer og rismarker, hvor der er masser af plads. Den plads bør man også give dem i akvariet.
Mange af Bettaerne, ikke alle dog, lever i små bække, småsøer og pytter. Deres kropsform signalerer jo ikke ligefrem myndeslanke hurtigløbere, og deres tempo er heller ikke just grænseoverskridende. Som udgangspunkt vil de fleste af Bettaerne kunne trives i et 20-30 ltr akvarie, med en passende tæt beplantning. Dermed ikke sagt, at de ikke kan trives i større akvarier, det udslagsgivende er en tæt plantevækst og ikke under 26 grader. Der er dog nogle Betta, der kræver mere plads. Betta Pugnax, som i øvrigt er mundruger, vil gerne op omkring 100 ltr vand som minimum. Og der må også gerne være moderat vandbevægelse.

Men man kan ikke sige noget 100 % entydigt. Der ER tale om forskellige arter, og de stiller forskellige krav, så som altid skal man gøre sit hjemmearbejde på nettet og i bøgernes verden, før at man investerer i disse fantastiske fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Sølz - 01/02-2019 17:44 01/02-2019 17:44
Indlægget er rettet 01/02-2019 20:21 01/02-2019 20:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Mathias,
Research skader aldrig. ;)

Der har altid været mange meninger og forskellige indfaldsvinkler til måden at holde betta splendens på. Nogen - som #9 - har positive erfaringer med små forhold til denne fiskeart, andre ikke.
Jeg baserer min vejledning på hold af utallige betta splendens tidligere og har både holdt dem/ avlet med dem i forskellige størrelser akvarier - med gode oplevelser.
Min generelle erfaring er dog, at hvis man har en sund betta splendens, så er den faktisk ret så aktiv, svømmer meget rundt i akvariet, “ser” imaginære fjender, som skal slås ihjel og huler, der skal udforskes. Den vil være meget levende interesseret i livet omkring sig, og de omgivelser, akvariet er placeret i. Derfor synes jeg som udgangspunkt, at 25 liter er for lidt - især, fordi mange holder kampfisk i et tomt akvarium.

Jeg har til gengæld også oplevet betta splendens i små akvarier, hvor fisken stort set ikke rørte på sig i løbet af dagen - på mig virker disse fisk nærmest depressive. Når jeg har placeret en sådan betta splendens i et større og godt tilplantet akvarium med gemmesteder, så liver fisken op og bliver aktiv og levende, som jeg gerne ser/ mine bettaer være adfærdsmæssigt.
Om akvariet så er 35 eller 54 liter er sikkkert underordnet - det er indretningen, som giver effekten.

Nogle kampfisk kan være i samme akvarium som andre fredelige/hurtige fisk, som ikke napper i lange finner. Man ved aldrig, om det vil blive en succes, før det er afprøvet, men man bør have en plan B, hvis det ikke går.

Spændende hvad det ender med :o

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Sølz - 01/02-2019 20:22 01/02-2019 20:22
Sølz skrev :
Hej Mathias,
Research skader aldrig. ;)

Der har altid været mange meninger og forskellige indfaldsvinkler til måden at holde betta splendens på. Nogen - som #9 - har positive erfaringer med små forhold til denne fiskeart, andre ikke.
Jeg baserer min vejledning på hold af utallige betta splendens tidligere og har både holdt dem/ avlet med dem i forskellige størrelser akvarier - med gode oplevelser.
Min generelle erfaring er dog, at hvis man har en sund betta splendens, så er den faktisk ret så aktiv, svømmer meget rundt i akvariet, “ser” imaginære fjender, som skal slås ihjel og huler, der skal udforskes. Den vil være meget levende interesseret i livet omkring sig, og de omgivelser, akvariet er placeret i. Derfor synes jeg som udgangspunkt, at 25 liter er for lidt - især, fordi mange holder kampfisk i et tomt akvarium.

Jeg har til gengæld også oplevet betta splendens i små akvarier, hvor fisken stort set ikke rørte på sig i løbet af dagen - på mig virker disse fisk nærmest depressive. Når jeg har placeret en sådan betta splendens i et større og godt tilplantet akvarium med gemmesteder, så liver fisken op og bliver aktiv og levende, som jeg gerne ser/ mine bettaer være adfærdsmæssigt.
Om akvariet så er 35 eller 54 liter er sikkkert underordnet - det er indretningen, som giver effekten.

Nogle kampfisk kan være i samme akvarium som andre fredelige/hurtige fisk, som ikke napper i lange finner, og som kan flygte, hvis kampfisken jagter dem. Man ved aldrig, om det vil blive en succes, før det er afprøvet, men man bør have en plan B, hvis det ikke går.

Spændende hvad det ender med :o

Annoncører
Annoncører