Eheim Startersæt 54l Led

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 682

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger blopblop - 17/04-2019 21:19 17/04-2019 21:19
Indlægget er rettet 17/04-2019 21:25 17/04-2019 21:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Min søn fik for nogle år siden et lille starter akvarie på 20 liter som min søster havde købt i Fakta. Det blev prøvet af og alt gik faktisk fint. I Juleferien 2018 besluttede vi så at give ham et startersæt på 54 liter. Vi valgte et Eheim da det virkede til at være en fin kvalitet.

1. udfordring -stenene!
Jeg købte nogle sten som var en blanding af sorte, hvide og brune sten i 4-6 mm. vil jeg tro. Eksternt link https://prammann.dk/images/stories/virtuemart/product/AT20903.jpg (Stenene er ikke købt der hvor jeg linker til, men de ligner disse sten) Da jeg har haft akvarie før som ganske ung var jeg klar over at stene skulle skylles godt selv om der stod på posen at de ikke havde nødt at blive skyllet.
Da vi så begyndte at fylde vand i satte der sig et "kridtet" fedtet lag på glasset. Ja det virkede som om at der var kridt/ler i.
Op med alle stenene igen og skylle endnu mere grundigt. Det hjalp, men helt godt blev det ikke. Jeg overvejede i flere dage om jeg skulle tømme akvariet og købe andre sten, da jeg aldrig havde set det før og fordi det irreterede mig og virkede forkert. Men det endte med at jeg lod det være..

2. Udfordring Planter.
Planterne ville ikke rigtig gro og det er dd. stadig et problem. Jeg siden opstart tilført plantegødning hver uge. tilført CO2. Lyset brænder 10 timer.
Jeg gjorde den fejl at jeg ikke lagde bundgødning ved opstarten, men det plejer jo at komme alligevel efter noget tid. Derfor valgte jeg at tilføre flydende gødning hver uge når jeg skifter vand. Jeg skifter 1/3 vand hver uge.
I det "lille bitte" akvarium som vi havde før da groede planterne helt vildt. F.eks. så kunne vandpesten flere centimeter hver dag. I dette akvarie er Elodea densa. Vandpest gråbrune og kedelige. Java bregne (Microsorum pteropus). Gror faktisk nogenlunde, men der sætter sig lidt "sorte" alger på bladene. Chladoflora aegagropila sådan en mos agtig en gror nogenlunde, men er ikke lige så frisk og lysegrøn som i det "lille" akvarie.

3 Udfordring lyset
Akvariet blev leveret med LED lys. der stod 12W på kassen men på selve amaturet stod 7,7w. Det har jeg så gået og tænkt over at det måske er for lidt lys som var årsagen. I dag var jeg så i butikken hvor vi købte akvariet og de amaturer som der følger med er 12W. På Eheim's website har jeg så fundet ud af at disse armaturer findes i to varianter hvor lysudbyttet på den 7,7w faktisk er lidt størrer end på serien med 12W. Begge serier hedder Eheim ClassicLED Daylight. (se skemaet i billederne jeg linker til her)

Eksternt link https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/lighting/new-clas...

Eksternt link https://www.eheim.com/resources/product/2595/images/181011091000....
Eksternt link https://www.eheim.com/resources/product/2595/images/180817110836....

Jeg er lidt i syv sind med hvordan jeg kommer videre her. Kan det være de "fedtede" sten der har givet problemer fra starten? Er der for lidt lys i akvariet?
Alle ideer modtages med kyshånd...

I akvariet er ca 16 -20 guppyer som formerer sig fint. De bliver dog ikke ret gamle. Desuden er der 2 sugemaller og lidt rejer som jævntligt må holdes nede da de formerer sig helt vildt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Principia - 18/04-2019 07:46 18/04-2019 07:46
Jeg tror ikke det er dit bundlag. Det kan godt være for lidt lys. Og spar på gødningen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger blopblop - 18/04-2019 08:58 18/04-2019 08:58

Tak for svar. Jeg har samme fornemmelse og har netop bestilt et armatur mere fra Tyskland.
Jeg håber at de to armaturer vil give tilstrækkeligt lys.

Eksternt link https://www.zoo-boutique.de/product_info.php?info=p19507_eheim-cl...

I det gamle "mini" akvarie skiftede vi også vand en gang om ugen. samtidig måtte jeg tynde ud i vandpesten typisk ved at afkorte dem og plante dem igen så de var 5-6 cm under overfladen. Dagen efter var de igen nået overfladen så de voksede sindsygt stærkt. I det akvarium var der et 14w energisparepære til akvarie.

Jeg håber at mere lys gør tricket. Hvis lyset er årsagen vil jeg sige at det da er noget skod med startsæt som ikke giver nok lys...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Principia - 19/04-2019 09:10 19/04-2019 09:10
Langt de fleste startsæt, følger der kun det mest nødvendige med. Og med det mener de, det mest nødvendige. Der er mersalg i det, som ekstra lys større pumpe osv.......

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kilnakorr (Inaktiv) - 20/04-2019 23:15 20/04-2019 23:15
Jeg vil, uden at garantere det, ikke være sikker på det er lyset.
Jeg har groet fint bunddække med en 5W billig led lampe.
Som du selv siger har du groet planter uden problemer med en standard sparepære.
Spørgsmålet er hvad gøder du med, og hvad er værdierne i vandet (før og efter vandskift). Hvor meget CO2 tilføjes?
Er der nok flow, også i den nedre del af akvariet?
Mange spørgsmål, men der kan være mange grunde til at planterne ikke gror som de bør.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger blopblop - 05/05-2019 12:31 05/05-2019 12:31
Jeg har nu fået mere lys så der nu er ca 1550 lumen i akvariet( det dobbelte af det som fulgte med sættet)
... det har indtil videre ikke givet den store effekt efter 10 dage.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger blopblop - 05/05-2019 12:32 05/05-2019 12:32
Indlægget er rettet 19/08-2019 17:46 19/08-2019 17:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har aldrig målt værdierne og ved ikke hvor de skal lande. Kan nogen guide til disse målinger og hvilket sæt jeg evt. skal købe.
Hvordan måler i værdier i vandet og hvor skal følgende målinger være i værdi?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger blopblop - 19/08-2019 17:42 19/08-2019 17:42
Jeg har ikke kunne løse problemet med planterne. Min mistanke ligger nu på de sten som vi købte med akvariet som var meget "kridtede" og fedtede til trodt for at de blev skyllet mange mange gange..
Vi starter derfor helt forfra i et nyt akvarium, Jeg har for sjovt målt for Nitrit i det "gamle" akvarium hvor planterne ikke vil gro, og det er helt klart lavere end 0,3 mg/l (Tetra test NO2 ) det forbliver helt citrongult.

Jeg håber virkelig at det lykkedes denne gang...

Annoncører
Annoncører