Mbuna akvarie Uden kaos-princippet

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Mbuna
Visninger : 387

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Animad (Inaktiv) - 14/08-2019 20:23 14/08-2019 20:23
Hej

Jeg kunne godt tænke mig at lave et mbuna akvarie uden at det er efter kaosprincippet, så jeg mangle råd og vejledning til antal fisk, antal arter og fordeling?? Akvariet er på 720l (60x60x200)cm, og bliver indrettet med sandbund og stensætninger der fylder næsten hele bunden.

Jeg har tænkt på følgende sammensætning:
- Labidochromis careuleus
- Melanochromis cyaneorhabdos
- Cynotilapia sp. “Hara” Gallireya reef
- Maylandia sp. “zebra long pelvic”
- Labeotropheus trewavasae/maylandia estherea OB/MC

Andre arter jeg har overvejet
- Maylandia sp. “msobo”
- Pseudotropheus saulosi
- Pseudotropheus sp. “yellow tail”
- Maylandia callainos

Hvis en koloni med 1 eller 2 er bedre er det også en mulighed??

Jeg håber på gode svar baseret på erfaringer, på forhånd tak??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 15/08-2019 18:32 15/08-2019 18:32
En lidt sjov myte der faktisk er noget om.

PS Whitetail siges at have en beroligende effekt på akvariet. Og det har også været min observation herhjemme.

Jeg har ingen god forklaring overhovedet.
Men det kan måske hjælpe dig i dit projekt :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger SteenB - 25/10-2019 08:42 25/10-2019 08:42
Indlægget er rettet 25/10-2019 08:44 25/10-2019 08:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Øhhh - jeg er gammel akvarist (mere end 50 år m. fisk bag glas), men jeg mindes ikke at have hørt om det nævnte "Kaos-princip". *blink*

Kunne nogen evt. fortælle hvad det dækker over? Det eneste jeg selv kan komme på, er at der er så mange fisk, og indretningen er sådan at de ikke har "pejlemærker" til at markere revirer - og at dette giver så meget kaos, at de ikke jagter hinanden. *uhh* Er det forklaringen??

Mvh
Steen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 26/10-2019 11:52 26/10-2019 11:52
Princippet er nu almindelig kendt, og du har selv givet forklaringen.

Jeg tvivler på at man med Mbuna helt kan undgå metoden, og det vil i hvert fald i praksis kræve et større akvarium end 720L.

Der er dog ingen grund til at give op på forhånd, for man kan sagtens finde en god mellemvej, hvor fiskene har mulighed for at vise naturlig adfærd, samtidig med at der er fisk nok til at ingen bliver stressede til døde.

Jeg har god erfaring med 30-35 Mbuna fordelt på 2-4 arter i et 720L.

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Articles/mbunaartikel1/mbun...

Annoncører
Annoncører