Titanium varmelegeme m. styring

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 236

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kong Triton - 08/11-2019 11:35 08/11-2019 11:35
Hej

Jeg overvejer at investere i et titanium varmelegeme med controller til styring til min discusbalje på 720 liter. Jeg kan finde titanium varmelegemer fra Aqua Medic og Schego.

Er der nogen, der har erfaringer disse to produkter, som de vil dele ud af? Umiddelbart hælder jeg nok mest til Schego, da det er lidt billigere og kan bestilles fra Minizoo, hvorimod Aqua Medic skal bestilles hjem fra udlandet, da det, hvad jeg lige kan google mig frem til, kun er akvariebutikken, der sælger dem herhjemme og de sender jo ikke længere.

Jeg har i forvejen et Jäger varmelegeme på 300w i akvariet, men synes det er noget længe om at komme op i gear, når temperaturen skal over de 30 grader. Vil det derfor være en fordel, hvis jeg køber et Schego (600w) eller Aqua Medic (500w) eller er 300w (som begge modeller også fås i) rigeligt til at varme 720 liter forholdsvis hurtigt op? Altså hurtigere end mit nuværende Jäger, som godt kan bruge over en dag på at hæve temperaturen med bare én grad over de 30 grader?

Venlig hilsen
Morten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger madsjeppe01 - 08/11-2019 12:09 08/11-2019 12:09
Placering af varmelegemne er også vigtigt i et akvarie. Da jeg i starten placerede mit 300 watts varmelegemne i overløbet på mit 500 liters setup, tog det en krig af varme akvariet op over de 30 grader. Men da jeg flyttede det til et sted hvor der var mere cirkulation, gik det meget stærkere med at varme akvariet op. Det er en vigtig ting af have i mente..

300 watt burde være rigeligt til 720 liter.

Jeg har selv et aqua medic liggende som jeg har brugt i en kortere periode, og det fungerede fint.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger scn - 08/11-2019 13:12 08/11-2019 13:12
Med 720 liter vand, og varmefylde på 4,2kJ/kg/K skal du bruge 3.024.000J/K hvilket vil tage 300W varmelegeme 10.080 sek/K eller ca. 2,8 timer/K, så ja, det tager lidt tid at varme vandet 1 grad op Et 600W varmelegeme er dobbelt så hurtig, et 500W varmelegeme er "lidt langsommere". Tiden er uden hensyntagen til varmetabet til rummet, og med ca. 30 grader varmt vand, og måske 22 grader luft temp, så vil der naturligvis være et tab, som gør at det går endnu langsommere.

Hvis du ikke allerede har det, så kunne det være en ide at sætte en flamingoplade på bagruden (hvis du har bagrund) og derved fjerne noget varmetab, det kan også gøre under akvariet (lidt bøvlet at gøre det nu), og evt. også på endevæggende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kong Triton - 08/11-2019 15:14 08/11-2019 15:14
Mit varmelegeme er placeret i pumperummet i mit baggrundsfilter, så der skulle helst gerne være god udskiftning af vandet omkring det. Ellers fungerer min filtrering ikke særlig godt.. ;)
300w er rigeligt til at varme vandet op til den ønskede temperatur, men det tager bare for lang tid. Temperaturen skal nok komme derop, før eller siden, men tiden det tager, er for lang :)

Det er netop også derfor, at jeg egentlig foretrækker nogle flere watt, så jeg hurtigt kan få hævet temperaturen. Selvfølgelig ikke flere grader på et par timer, men gerne en enkelt grad eller to om dagen, når der skal køres varmekur. Og det kan mit nuværende 300w Jäger ikke klare.
Jeg har en flamingoplade i bunden af akvariet, men ikke andre steder. Bagved kunne være en mulighed, men ikke mellem akvarie og bord. Det bliver for omstændigt. Og heller ikke på siderne, da det vil være grimt :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 09/11-2019 09:37 09/11-2019 09:37
Det er måske værd lige at tage med, at hvis styringen svigter, vil et 600W varmelegeme også koge dine fisk på den halve tid.

Hvorfor ikke bare købe et 300W mere, som du evt. kan nøjes med at tilslutte når der er brug for det?

Hvilke discus drejer det sig om?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Kong Triton - 10/11-2019 19:59 10/11-2019 19:59
Det er selvfølgelig en risiko. Men kan sgu godt lide tanken om, at jeg bare kan styre varmen via en controller og aflæse temperaturen i displayet, i stedet for at skulle dreje på skiven på et Jäger. Jeg må indrømme, at jeg synes, at det tekniske aspekt af denne hobby er næsten lige så spændende som selve fiskedelen :P

Det er forskellige kulturvarianter fra Discus-siner :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kong Triton - 10/11-2019 19:59 10/11-2019 19:59
Indlægget er rettet 10/11-2019 20:00 10/11-2019 20:00 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Dobbeltpost

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger scn - 11/11-2019 11:21 11/11-2019 11:21
Jeg antager noget arduino eller lign med en temp føler og en kontakt der styres på baggrund af temp føleren.

Det kan du stadig gøre med to varmelegemer, dog ville jeg starte med at justere de to varmelegemer, så hvis din egen styring går grasat, så vil de ikke varmere mere end sensoren i hvert enkelt varmelegeme

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Kong Triton - I går kl. 22:51 I går kl. 22:51
Den skal jeg nok lige have uddybet. Arduino? Og er det sådan en temperaturføler, du mener? Eksternt link https://www.trab.dk/da/sensorer/470-ds18b20-temperatur-foler-mled...

Og hvordan fungerer det så i praksis? :)

Annoncører
Annoncører