Gæt en fisk Julequiz
Postet under :
Visninger : 3838
For nogle år siden var der en julekalender quiz her på siden. En bruger lagde et billede op af en art og den bruger som gættede rigtigt, lagde næste billede op. Jeg synes det var spændende og lærerigt, så prøver igen. Aktiviteten på siden er ikke overvældende for tiden, men håber nogen vil være med. Alle kan deltage.
Jeg lægger ud med en art jeg holder. Dem som kender min artsliste, må gerne lade være med at gætte haha Gæt løs ! ![]()
Har du ikke et farve foto af den?
Jøsses, det er en rigtig "Jacob fisk" ![]() ![]()
er det en Mimagoniates?
![]() ![]() Nej, men i har ret i at det er en Tetra. Håber der er flere som vil gætte med. Min quiz er for alle, også dem som ikke turde sidst...jeg afslører svaret i aften.
Go ide jacob!!!
Jeg gætter på Pseudochalceus kyburzis -r ![]() ![]() Jeps !!! For nok ca 15 år siden læste jeg om denne art, straks kom den på min ønskeliste. Men ak den var svær at finde, og første sidste år så jeg den på en liste. Det var hos gottwalds akvariefisk (kan varmt anbefales) så det var jo ovenikøbet tæt på. Købte en stor flok og planen var jo selvfølgelig opdræt. Men hvordan ? Der er ikke meget info om arten, men fandt dog en tysk artikel om "tilfældige opdræt". Arten er jo ret speciel, for en Tetra ved at have yngelpleje. Hannen vogter over æggene. Jeg prøvede derfor at isolere en han og en hun i et 54 liters med rødder, grus forrest i akvariet. Grunden til at gruset kun lå forrest, var at hannen ifølge den tyske artikel lagde æggene i gruset. Derfor ville nemmere kunne tjekke efter æg. Efter et par uger skete der noget. Hannen og hun stod helt tæt sammen og hannen spillede op til hunnen. Jeg kiggede efter æg i gruset, men fandt ingen. Men så fik jeg kigget på en rod, tæt på parret. Der var æg ! Jeg overvejede mit næste træk, og næste dag flyttede jeg roden over i et 54 liters. Næste dag var æggene klækkede. De næste dage kunne jeg se nogle unger på glasset. Efter yderligere et par dage var første fritsvømmende. Jeg fodrede med eddikeål. Derudover var der javamos og egeblade i akvariet, for fremme forekomsten af småt foder. Efter et par dage begyndte jeg at fodre med nyklækkede artemia. Kuldet endte med ca 20 unger. Parret ynglede videre og på et tidspunkt havde jeg 80 unger. Så gad jeg ikke tage flere fra. Men parret ynglede stadig og nu svømmer der mindst 10 unger sammen med yngleparret. Jeg synes det er en fantastisk smuk art med en spændende adfærd.
Cool!!
Det er en flot fisk. Jeg kender intet til den. Er den i familie med sejlfinne tetraen? Den har så vidt jeg ved en lignende yngelpleje.. Jeg har lige set dine fisk på en svensk importør liste. Skal jeg så finde en ny gætte fisk? -r
Jeps find en ny art. Jeg fik trykket på send inden mit indlæg var færdigt.. har tilføjet mere tekst om opdrættet.
Fin og lækker art ! Har et (godt) bud på art, men håber der er mange flere som vil deltage, gæt løs
Der er så vidt jeg kan se tale om en Copella. Så mangler jeg flot at finde artsnavnet.
![]()
Copella meinkeni?
du er helt sikkert på rette spor... -men det er ikke den.
Yeps!
copella nattereri (hvis vi går ud fra seneste navneskifte). jeg havde en flok på 6 stk. som i en periode parrede sig stort set hvert dag (-hvilket gjorde at deres akvarie blev døbt swingerklubben). de lægger deres æg på brede planteblade ca. 1 cm under vandoverfladen. -desværre faldt de fra en for en og nu har jeg kun to tilbage. noget tid efter så jeg nogle fisk med samme navn i en anden akvarie butik. dog synes jeg at de så lidt anderledes ud, men tænkte bare at det var fordi at de ikke havde optimale forhold i biksen.. -senere fandt jeg så ud af at det var en anden art (cpella calollepis) og at de to arter havde byttet navn i 2017. laang historie.. men super fin fisk og sjov at følge. din tur kimJ.. -r ![]() ![]() #21 spændende beretning om dine erfaringer med Copella natteri (som også var mit bud) jeg fandt lidt om de forvirrende navne ![]()
Labidochromis textilis. eller Labidochromis vellicans?
Det er ikke dem. Det er ikke en Malawi cichlide ![]()
Et skud, som muligvis er heeelt forkert.. Limnochromis staneri ? min interesse for Tanganyika er ret ny og min viden er begrænset. Men synes at have set billeder af denne art, og kunne altså godt ligne fisken i #22. Såvidt jeg lige husker er der vist ikke meget kendt om opdræt af denne art ?
Vi har en vinder!
Omkring opdræt af arten: ![]()
Nej, det er Epiplatys roloffi (akvariestamme) har købt 30 æg på nettet, ca 20 klækkede og er blevet store. Der er ca 18 flotte hanner, og 2 som måske kan være hunner..så en skidt kønsfordeling. Har klækket et par andre Epiplatys arter hvor kønsfordelingen har været meget bedre. Håber der kommer lidt hunner, så jeg kan opdrætte. Kønsfordelingen kan afhænge af fx pH og temperatur. Håber Plesner vil lægge et billede op.
![]() ![]() Dværg Regnbue fisk? ![]() Melanotaenia Maccullochi
Melanotaenia Alchetron?
Super. Hvis der er en som har lyst til at lægge et billede op, så er det helt fint for mig.
Callipterus?
Ocelatus??
ornatipinnis??
Nærmer jeg mig Jacob? ![]()
Neolamprologus ventralis så?
Lamprologus brevis?
Nej.. billedet er der unger i røret (svært at se) det kan måske være et hint ?
Ja da
![]() ![]()
Hvis du vil prøve et opdræt, så er det værd at lave skjul der kan holde forældrene ude, men samtidig have cirkulation nok til at der bliver båret foder emner ind igennem. Gerne lige ved mallehullen hvor æggene er lagt.
Kan være jeg skulle prøve det,lidt træls at der ikke er unger som bliver store. Har fodret ned nyklækkede artemia, hvilket burde være fint.
Du kan også fjerne forældrene/ voksne fisk så snart de begynder at klække.
De bliver formentlig ædt og dør ikke af sult.
Det var også mit næste træk
![]()
Måske det er nemmere at flytte hule med yngel.
Hvis de er det mindste som Malawi cichlider, så spiser de næsten intet, så vær forsigtig med at overfodre. Og skift vand! De elsker friskt vand ![]() ![]() ![]() Her er et ikke særlig godt billede af en beboer i akvariet, som jeg kun ser så meget af hver tredje måned måske - hvis jeg er heldig. Det er ham midt i roden, det gælder. Beklager billedet ligger på siden ![]()
Apistoer er ikke min stærke side, slet ikke hunner i yngledragt...men synes
godt det kunne ligne baenschi hunnen i dette link : ![]()
jeg synes nu at du klare det meget godt, jacob. -det er nemlig rigtigt...
mit nuværende par har mere eller mindre konstant unger og der er pt. et nyt lille kuld på vej. jeg har bare ikke fået lov til at se dem endnu. jeg får ikke så store kuld som mange andre jeg har læst der yngler dem, men i forhold til min akvarie kapacitet så passer det sku meget godt. -r
Super ! Mine erfaringer med apistoer er meget begrænset. Den eneste art jeg har opdrættet i større stil er trifasciata. Prøver at finde et nyt billede til i aften. Jeg kører på ret lavt blus akvariemæssigt, så det kniber snart med at taget billeder af nye arter....Har overvejet at lukke helt ned,men så galt går det nok aligevel ikke.
Når nu du kan lide den sø du kan lide - hvad så med den her: Synodontis Lucipinnis ?
En lille ledetråd : 2 gæt, men ingen i den rigtige verdensdel
![]()
Nej, men du er på rette spor mht geografien.
Jo da
![]() ![]() ![]()
Macrognathus siamensis?
Mastacembelus erythrotaenia??
Plesner har ret igen
![]()
Det er fuldstændigt korrekt.
![]() Der var ikke den store succes med dem.
Da ovenstående billede er en smule uskarpt, godtager jeg slægtsnavnet.
Gyrinocheilus
Heller ikke Gyrinocheilus - ikke kun forkert slægt, men forkert orden.
Jeg skyder bare fra hoften i ren desperation
![]()
Thayeria
Nej, men jeg måtte lige slå op, hvad det var for noget. Kan ikke mindes nogensinde at have hørt om dem.
Jeg giver stafetten videre til Ken, hans ihærdighed fortjener retten til at poste et billede (vel vidende at jeg ikke har chance for at gætte de der malawikræ..)
Selvfølgelig i "men billedekvalitet"
![]() Den største, lige foran elefant foden. Ved ikke hvorfor billedet er væltet ![]()
Jeg udstiller min totale uvidenhed og gætter på Metriaclima estherae
De der farvede Koi, de ligner alle sammen hinanden... Men jeg gætter på Maylandia xanstomachus
Det er rigtigt søren!!
Tænkte nok at du ville gætte det. Du var til stede a jeg selv måtte fange dens far oppe i Sverige.. Godt husket ![]()
Nå, du behøver vist ikke gætte på alle arterne, der er også mange der ligner hinanden. Det er A. raimundi (i det mindste det de er købt som), anskaffet i efteråret, og har lige haft 3 æg der er klækket.
Jeg havde kun de to gæt. A. raimundi kender jeg slet ikke. Så nu er der tre, der ligner hinanden rigtig meget. Har kun selv holdt A. pauciradiatus for 25 år siden.
Jeg har ikke rigtig flere billeder, så bare kom med et billede mere.
#116 Det var et godt gæt Jacob.
Den art er det tætteste på esterae man kommer. Og iøvrigt nærmest umulig at skelne uden at have hunner at sammenligne.
Tak Ken,jeg føler mig næsten som en Malawinørd nu
![]()
Hvilken verdensdel Søren?
Ancistrus sp?
Det er altså pinligt hvis det er forkert ![]()
Så vandt jeg sgu et påskeæg
![]() Jeg tager et nyt billede når jeg kommer hjem ![]()
Ingen anelse... men gætter på Cynotilapia aurifrons nkhata bay
Rigtigt Jacob! Dog fra Lions cove. Men det er lige ved siden af nkhata bay
Det er altså et godt gæt! Forestiller mig at du nok sidder med solbriller på og kigger. Så du ikke bliver blændet ![]()
Kom så Ken, du er kommet godt ind i kampen, las os høre dit gæt på fisken i #137
![]()
#137 Nej
#138 ville ønske jeg var farveblind ![]()
Er Det et trick? Betta splendens??
Eller betta falx?
Nej og atter nej..sådan rent ynglemæssigt er splendens tættest på.
Betta smaragdina?
Betta imbellis ?
Ah, er det ikke Betta pugnax
Betta simorum?
ja
![]() ![]() Ups, dublet. Billedet blev ikke vist i første omgang. ![]()
Rigtigt kontinent men alt for langt mod syd.
Hmmm... fasciatum er vist udbredt ret nordligt. Det skulle C. marshi også være, men har aldrig set den i akvarier..jeg synes den er svær !
En betta?
Det må være en Malawi... Jeg gætter på Pseudotropheus sp. "perspicax orange cap" med fangststed Ndumbi
En L malle?
![]() ![]() Hverken malle eller cichlide, men adfærden kunne godt minde lidt om cichlider.
hmm...
Crenuchus spilurus? der er lidt cichlide med yngelpleje
Nej. Den mest kendte art i slægten har været kendt som akvariefisk i mere end 100 år.
Guldfisk/slørhale
Som tidligere nævnt er det ikke en labyrintfisk, og det er heller ikke en guldfisk.
Er det saltvand
Nej ikke saltvand. Det er en slægt som mange nok kender, men det er de nok de færreste som har personlige erfaringer. Slægtens almindeligste art ses ikke så ofte i butikkerne. Når man ser dem i butikkerne så gør de ikke meget væsen af sig.
En Tetra?
Kunne det være en Gobi / Kutling, måske en med slægtsnavnet Brachygobius
En barbe?
Nej ikke en barbe. Det er en ret lille slægt. De yngler i huler.
Korrekt. Lidt info om den aktuelle art
![]()
Gætter på Tylomelania kan se der en som kaldes for "golden spot"
Den har nu et navn. Tylomelania er dog rigtigt.
Nej, men sammen med T. Patriarchalis var den en af de første i hobbyen, det blev solgt med et egentligt
artsnavn og ikke et eller andet poppet navn, som den var blevet tildelt ganske arbitrært.
Redigobius?
Korrekt,som sagt en sp, som måske var Rhinogobius xianshuiensis. Har opdrættet et par Rhinogobius arter,dejlige kræ
![]()
Er på arbejde, så lad endelig en anden lægge næste billede op.
Ligner udpræget en Clupea harengus eller noget meget nært beslægtet?
Det er en cichlide.
Ctenochromis polli er korrekt
Korrekt jeg har svært ved at finde flere billeder,godt det snart er jul
![]() ![]()
Søren for pokker!
Tjek lige overskriften. Gæt en FISK ![]()
Plesner ramte rigtigt
![]() Hvis ikke andre kan levere et billede, så kommer jeg med en fisk om et par timer
Smuk art, som jeg desværre aldrig har holdt. Hvis nogen har et billede på lager, så smid det endeligt ind i tråden
![]()
L144?
L144?
#Ken
Du er den vildeste malle-nørd, du har hermed retten til at smide et billede af en malawi ![]()
Det skulle vel ikke være Gadus morhua (og en torsk i midten
![]()
Korrekt Søren! Fra røst i Lofoten.
Så kommer her lidt ungfisk (ikke udfarvet) hvilken art er det:
Jeg udstiller gerne min manglende viden om cichlider og gætter på cyprichromis leptosoma...
Både Malawi- og Tanganyika-nørd
![]() Så duer det nok ikke at smide et billede af far. Er der andre der har lidt billeder tilbage? Jeg kan tage et par stykker, men inden længe løber jeg tør. Hvis ikke andre smider et billede, så kommer der et kl 22.
Både kone, børn og fisk er gået i seng her..så læg endelig et billede op ??
Jacob må ha google briller
![]()
Den er nem, lad os se om Ken kan klare en tanga
![]()
Google billedesøgning kan ikke, den tror det er "tiger salamander"
![]()
Julidochromis transcriptus?
Jeg har selv haft julidochromis dickfeldi en gang ![]()
Eller er det Julidochromis marlieri
![]()
Neolamprologus similis
Lamprologus brevis?
Hold kæft det var et godt gæt
![]()
Ud fra vinklen, den svømmer i, vil jeg gætte på en overvægtig albino-skråsvømmer (nannostomus sp.).
![]()
Julequizzen nærmer sig sin afslutning. Tak til dem som deltog, Det var sjovt og lærerigt
![]()
#249 overvægtig er korrekt!
Svigerfar ønsker alle det bedste, så hans mbuna er til den store side ![]()
Kan I ikke gætte #248? I kan lige så godt bryde sammen og tilstå
![]()
Jeg tilstår ![]() De der mbunaer lære jeg aldrig at kende... |
Annoncører
Mine genveje
Annoncører
|