Nøglehul cichlider - er der nogen der har erfaring med dem ?

Postet under : Cichlider - Amerika - Mellemamerika
Visninger : 367

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jaku - 09/02-2020 15:17 09/02-2020 15:17
Jeg har 5 nøglehul cichlider - de er ca 9-10 mdr. gamle. De har gået i mit 144 liter i lang tid.
Der var kommet godt med alger - men jeg har så renset akvarium for alger - og nu er de blevet
meget sky.
Er det muligt at de bliver "normale" igen - eller har de taget skade af "miljø ændring"...
Gode råd er meget velkommen. :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger LadyDay - 10/02-2020 14:20 10/02-2020 14:20
Hejsa.

Jeg har Nøglehulcichlider. Hvornår rensede du akvariet? Det er generelt en lidt sky fisk, så hvis du lige har rodet rundt i akvariet kan det godt være de lige skal have et øjeblik til at dukke op igen. Jeg går ud fra at de har mange gode muligheder for at gemme sig? Nøglehuller føler sig mest trygge hvis de har mulighed for at gemme sig ordentligt, og så ser man dem mere.
Så længe du ikke har ødelagt vandkvaliteten, og de har god mulighed for at gemme sig, så skal de nok blive normale igen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jaku - 12/02-2020 15:02 12/02-2020 15:02
Tak for info. De har mulighed for at gemme sig - men er stadig meget nervøse. Jeg vil overveje at sætte regnbue fisk eller anden lidt større fisk i 3-5 stk. som ikke er så bange - så smitter det vel.
Jeg fik mit første akvarium i 1977 :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger LadyDay - 13/02-2020 11:24 13/02-2020 11:24
Jeg er ikke sikker på at det er en god idé at sætte mere aggressive fisk sammen med dem, som kan skræmme dem ekstra. Du får den modsatte effekt ad den ønskede.
Jeg går ud fra at du mener Melanotaenia boesemani? Der er flere arter der somme tider bliver kaldt Regnbuefisk. Boesemanien er en stimefisk, så den har det bedst i en flok på min. 5 individer, og den kræver meget mere plads end 144 liter (jeg har selv haft den i 325 og ville absolut ikke putte den i mindre). Det er en meget aktiv fisk, der har brug for plads at ræse rundt på. Der er grænser for hvor store fisk der kan trives i et lille akvarium er jeg bange for. Det gør det også vanskeligere at holde vandværdierne gode (store fisk skider, ikke overraskende, mere end små fisk).
Men der findes mange fredelige arter der kan gå rigtig fint med Nøglehulcichlider.

Jamen dog, så har du jo haft fisk længe før jeg overhovedet blev sat i verden (1986). :D

Annoncører
Annoncører