Soil vs. Substrat

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 937

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TheMoose - 11/03-2020 12:44 11/03-2020 12:44
Nu har jeg trawlet mig igennem et mindre hav af opslag herinde, omkr. Tropica soil og substrat.

Er der en venlig sjæl, der kan forklare mig, de større væsentlige og synlige (ikke kemiske) forskelle, i et forenklet sprog?

Mvh P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kristian Paaske - 11/03-2020 13:19 11/03-2020 13:19
Soil er et fuldt bundlag, som indeholder gødning, så der skal ikke sand eller grus oven på. Substrat er en gødning man lægger under sit bundlag. så om man er til det ene eller det andet er vel en smags sag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TheMoose - 11/03-2020 13:59 11/03-2020 13:59
Kristian Paaske skrev :
Soil er et fuldt bundlag, som indeholder gødning, så der skal ikke sand eller grus oven på. Substrat er en gødning man lægger under sit bundlag. så om man er til det ene eller det andet er vel en smags sag.

Hej Kristian.
Så langt var jeg dog med, men tak alligevel :-)
Men rent virkningsmæssigt, er der så nogen forskel? Er det ene bedre end det andet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kristian Paaske - 11/03-2020 16:18 11/03-2020 16:18
Soil sænker pH og kh så om du vælger soil eller substrat afhænger af hvor du bor eller hvilken type vand du bruger i forhold til om dine fisk og planter skal have blødt og surt vand eller ej...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TheMoose - 11/03-2020 18:25 11/03-2020 18:25
Kristian Paaske skrev :
Soil sænker pH og kh så om du vælger soil eller substrat afhænger af hvor du bor eller hvilken type vand du bruger i forhold til om dine fisk og planter skal have blødt og surt vand eller ej...

Hm.. så hvis jeg siger, at jeg bor i København (mega hårdt vand) og gerne vil have apistogramma og rødnæser, så må jeg op med gedeskindet og købe soil...? *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 11/03-2020 19:10 11/03-2020 19:10
Da jeg boede i København opdrættede jeg trifasciata i postevand. Så afhængig af hvilken apisto du vælger er det ikke nødvendigt med blødt vand. Rødnæser kan fint holdes i københavnsk postevand, men til opdræt skal der blødt vand til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger TheMoose - 11/03-2020 19:22 11/03-2020 19:22
jacob skrev :
Da jeg boede i København opdrættede jeg trifasciata i postevand. Så afhængig af hvilken apisto du vælger er det ikke nødvendigt med blødt vand. Rødnæser kan fint holdes i københavnsk postevand, men til opdræt skal der blødt vand til.

Fiiint! (y)

Jeg tænkte også, at det her var ved at blive lidt mere teknisk end morsomt

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kristian Paaske - 11/03-2020 19:51 11/03-2020 19:51
Den samme logik kan bruges i forhold til planter. Der er masser af planter der ikke har brug for hverken soil eller substrat. Personligt vil jeg kun bruge soil hvis jeg skulle lave et planteakvarie hvor planterne er det centrale. Men så vil jeg også tilsætte CO2 og meget lys. Der er masser af planter der fint kan klare sig i et ganske almindeligt akvarie med grus som underlag og I hanevand.
Jeg bruger blødt og surt vand i mine akvarier men det er, udover at fiskene gerne vil have det, fordi jeg synes det er nemmere at styre algerne ved en pH unden 7. Ja og så fordi regnvand er meget billigt :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger TheMoose - 11/03-2020 20:46 11/03-2020 20:46
Kristian Paaske skrev :
Den samme logik kan bruges i forhold til planter. Der er masser af planter der ikke har brug for hverken soil eller substrat. Personligt vil jeg kun bruge soil hvis jeg skulle lave et planteakvarie hvor planterne er det centrale. Men så vil jeg også tilsætte CO2 og meget lys. Der er masser af planter der fint kan klare sig i et ganske almindeligt akvarie med grus som underlag og I hanevand.
Jeg bruger blødt og surt vand i mine akvarier men det er, udover at fiskene gerne vil have det, fordi jeg synes det er nemmere at styre algerne ved en pH unden 7. Ja og så fordi regnvand er meget billigt :D

Hvis jeg ikke boede på 2. Sal, så havde jeg også brugt regnvand, ingen tvivl om den sag :D

Mht soil og substrat, kan de så begge stå alene, uden Co2?
Min plan er, so far, at lægge mit 250l om, med substrat, flodsand (0,7-1,2mm), et par rødder, godt med planter, 1.2 apistogramma cacatuoides, en stime rødnæser (30 stykker, måske?) Og evt et par ancistrus.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Basviola - 12/03-2020 20:50 12/03-2020 20:50

Ja! men du vil kunne få flere forskellige planter til at trives med co2.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger TheMoose - 12/03-2020 20:59 12/03-2020 20:59
Basviola skrev :

Ja! men du vil kunne få flere forskellige planter til at trives med co2.

Ja, det er jeg også helt sikker på! Men som det er lige nu, så stor-trives min pengepung uden (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kristian Paaske - 12/03-2020 21:18 12/03-2020 21:18
Hvorfor ikke bare selv lave et bundlag af ler, spagnum og rexolin, og så med grus eller sand oven på?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger TheMoose - 13/03-2020 07:02 13/03-2020 07:02
Kristian Paaske skrev :
Hvorfor ikke bare selv lave et bundlag af ler, spagnum og rexolin, og så med grus eller sand oven på?

Den vil jeg gerne have skåret ud i pap, tak....? *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator scn - 13/03-2020 09:09 13/03-2020 09:09

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kristian Paaske - 13/03-2020 09:55 13/03-2020 09:55
Men Overvej om du har planter, der har brug for andet end grus og om du har lys nok til at få rigtig glæde af et beriget bundlag.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger TheMoose - 13/03-2020 11:33 13/03-2020 11:33
Okay. Tak! Det bliver substrat for nu, og så kan jeg lege marinebiolog når børnene engang er flyttet hjemmefra :D

Lys har jeg masser af. Der er fuld smæk på frikadellen. Planterne kommer hovedsagelig til, at være fra Tropica's "Easy" afdeling, men kan det skade, at de får bedre vækstforhold end grus

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger rw - 13/03-2020 21:41 13/03-2020 21:41
Hey moose!!! :)

Jeg har ikke særlig meget forstand på de bundlag du spørger ind til, men jeg vil alligevel lige komme med et lille indspark.
Hvis du overvejer apistogrammaer, så vil jeg klart forslå at du ihvertfald har fint sand øverst. De finder en stor del af deres føde igennem sandet. Derudover så bruger de det også til at rense gællerne.
Og i forhold til din fiskesamsætning, så vil jeg forslå en lille flok otocinclus istedet for ancistrus. Apisto’erne og ancistrus mallerne vil formentlig komme til at kæmpe om de samme huller. Hvilket i sidste ende vil kunne give stresset fisk... -men det kan også være at det går, men jeg er selv blevet rådet førhen til det første.
Oto’erne flakker bare lidt mere rundt over det hele. -og de spiser ikke så mange unger/æg som ancistrus eller cory’er.

-dine indretnings ideer lyder fint. Jeg glæder mig til at se det.

-r

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger rw - 13/03-2020 21:46 13/03-2020 21:46
PS. Husk nogle flydeplanter af en eller anden art til at bryde lyset og skabe nogle skygge områder.
Dine fisk vil komme mere frem hvis de kan skjule sig under nogle planter. -man ved jo aldrig hvornår der kommer en hejre eller en anden fiskespiser.... eller...

-r

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger TheMoose - 13/03-2020 22:21 13/03-2020 22:21

Hey rw

Tak skal du have.
Mener du finere sand end flodsand? Så skal det jo nærmest være cichlidesand...

Det med oto'erne er noteret. Det med hulekampene havde jeg slet ikke tænkt over.
I min søns akvarie, er der 7-8 ancistrus og et kribensis par. De har selv fundet ud af, at dele akvariet op på midten, så de har hver deres ende :D

Og flydeplanter kommer der også. Junior har en masse limnobium (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger TheMoose - 13/03-2020 22:21 13/03-2020 22:21

Hey rw

Tak skal du have.
Mener du finere sand end flodsand? Så skal det jo nærmest være cichlidesand...

Det med oto'erne er noteret. Det med hulekampene havde jeg slet ikke tænkt over.
I min søns akvarie, er der 7-8 ancistrus og et kribensis par. De har selv fundet ud af, at dele akvariet op på midten, så de har hver deres ende :D

Og flydeplanter kommer der også. Junior har en masse limnobium (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger rw - 13/03-2020 23:27 13/03-2020 23:27
Cool cool..
Flodsand er fint... -eller det er det jeg selv bruger. Så jeg kan kun tale ud fra egen erfaring...

-r

Annoncører
Annoncører