Løs mysteriet om mine døde guppyer :(

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 782

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mariabp88 (Inaktiv) - 23/03-2020 21:18 23/03-2020 21:18
Indlægget er rettet 24/03-2020 12:18 24/03-2020 12:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej med jer! Jeg er ny i fiskeverden, og håber i kan hjælpe mig med at finde ud af hvad det er der gør at mine fisk dør på stribe.. :(

Jeg fik mit akvarie for 4 uger siden, og satte 4 guppyer (3 hunner og 1 han) og 2 sugemaller i for 3 uger siden. Der gik måske en lille uge hvor en af hun-guppyerne gemte sig meget oppe ved filteret og en morgen fandt jeg den død. En uge senere får en af de to resterende hunner klisterhale. Hende afliver jeg hurtigt. Efterfølgende virkede det til at gå okay, men så ud af det blå lægger jeg mærke til at min han-guppy har en flosset hale. Jeg skifter hurtigt 33% af vandet, men dagen efter finder jeg også ham død. Nu har jeg en enkelt hun-guppy tilbage, som jeg nu lige har fundet tegn på en begyndende flosset hale også. Hun fødte tre unger for 2 dage siden, men de er alle sammen væk nu. En enkelt fandt jeg død i filteret og de to andre gætter jeg på er blevet spist? Sugemallerne virker til at have det hammer godt.

Brugbar information:
- Akvariet er på 54 L.
- Temperaturen står lige nu på 23,5 grader.
- Har skiftet vand omkring 2 gange om ugen (nu gør jeg det hver anden dag pga. problemerne)
- Nogle af planterne er blevet lidt brune i toppen (kan det mon sige noget om vandkvaliteten?)
- Vandet bliver uden tvivl iltet, da jeg har placeret filteret ved vandoverfladen.

Jeg vil så gerne gøre akvariet til et godt sted at bo, men har lidt svært ved at sætte finger på hvad jeg skal gøre for at forbedre forholdene? Kan jeg også bare have været uheldig at have fået syge fisk fra plantorama? Tak på forhånd. :)

Opdatering:
Den sidste guppy er død, og nu er en af sugemallerne også død.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 23/03-2020 23:45 23/03-2020 23:45
Du kunne være startet mere forsigtigt med kun 2 sugemaller.
Efter 2 uger kunne du have sat 4 Guppy i akvariet.
Så havde filteret haft mere tid til at etablere de nyttige bakterier, der skal omdanne ammonium og nitrit.

Måske har du købt syge fisk. Man bør altid kigge grundigt på fiskene inden man køber.
Lad være med at købe hvis der er syge fisk i akvariet.

Det er godt med vandskift.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mariabp88 (Inaktiv) - 24/03-2020 12:17 24/03-2020 12:17
Så du siger, at det enten kan have noget at gøre med mængden af ammonium og nitrit, eller sygdom medbragt fra plantorama?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KevinR - 25/03-2020 13:42 25/03-2020 13:42
Indlægget er rettet 25/03-2020 13:46 25/03-2020 13:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er altså nok at du skifter ca 20-25 % om ugen.

Rens dit akvarie grundigt inc filter,Bundlag,dekoration,ruderne i akvariet, Der er utroligt mange dårlige fisk i handlen og det kan være svært for en begynder at vide hvad man skal kikke efter.

Lad dit akvarie køre 4-5 uger inden du kommer fisk i og køb dem privat istedet for af en erfaren akvarist der findes en del på div salgssider.

Når dit akvarium kun havde kørt i 3 uger skal du være meget opmærksom med fodringen,Altid for lidt foder end for meget dine fisk dør ikke af at få for lidt foder.

Ang. dine planter dem ude til højre må ikke plantes i bundlaget men fæstes på sten,rødder og lign. dine elodea dem til venstre kan blive brune i toppen men de ser ellers super friske ud, Dem kan du sagtens klippe af og plante det du har klippet af i bundlaget.

Ang. dit bundlag findes der typer af sort grus der indeholder en masse "skidt" der ikke er sundt i et akvarie, Ved dog ikke om det er tilfældet her

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger mariabp88 (Inaktiv) - 27/03-2020 14:54 27/03-2020 14:54
KevinR skrev :
Det er altså nok at du skifter ca 20-25 % om ugen.

Rens dit akvarie grundigt inc filter,Bundlag,dekoration,ruderne i akvariet, Der er utroligt mange dårlige fisk i handlen og det kan være svært for en begynder at vide hvad man skal kikke efter.

Lad dit akvarie køre 4-5 uger inden du kommer fisk i og køb dem privat istedet for af en erfaren akvarist der findes en del på div salgssider.

Når dit akvarium kun havde kørt i 3 uger skal du være meget opmærksom med fodringen,Altid for lidt foder end for meget dine fisk dør ikke af at få for lidt foder.

Ang. dine planter dem ude til højre må ikke plantes i bundlaget men fæstes på sten,rødder og lign. dine elodea dem til venstre kan blive brune i toppen men de ser ellers super friske ud, Dem kan du sagtens klippe af og plante det du har klippet af i bundlaget.

Ang. dit bundlag findes der typer af sort grus der indeholder en masse "skidt" der ikke er sundt i et akvarie, Ved dog ikke om det er tilfældet her

Tusind tak for svaret. Det har hjulpet rigtig meget. :)

Annoncører
Annoncører