Mindre akvariebord - gør det selv

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 976

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger RuneHC (Inaktiv) - 01/04-2020 21:06 01/04-2020 21:06
Indlægget er rettet 01/04-2020 21:08 01/04-2020 21:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej. Overvejer at lave et akvariebord til knægtens balje. Det er 80*40 cm i bunden. Jeg har tænkt, at lave tre ben af Lecablokke (et i hver ende og et i midten). Mit spørgsmål er, jeg vil have tre "hylder" - en som bundplade, som det hele hviler på, en i midten og så en i toppen, som akvariet skal hvile på... Hvad for noget træ er egnet til dette - og samtidig ikke for dyrt. Ideen var egentlig at spare lidt i forhold til at skulle købe nyt bord...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Palle Hansen - 01/04-2020 22:18 01/04-2020 22:18
Mit bud vil være en kraftig MDF plade. Du må ikke bruge limtræ, det arbejder for meget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger RuneHC (Inaktiv) - 02/04-2020 14:35 02/04-2020 14:35
Takker...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KasperK/Lolland - 02/04-2020 19:44 02/04-2020 19:44
Der er såmænd ingen speciel grund til at have det tredie ben i midten. Lecablok i hver ende og en 14-16 mm spånplade til underlag og hylde, så spiller det til den billigste pris.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hank - 03/04-2020 11:49 03/04-2020 11:49
Spånplade og vand er en dårlig combo!
Jeg tænker så skal det lakeres.
Har også planer om at lave noget i min akva kælder.
Vil bruge de der plader som er i bunden af trailer.
De kan da tåle vand er min tanke..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KasperK/Lolland - 03/04-2020 20:04 03/04-2020 20:04
Hank skrev :

Hmm, hvad materiale er akvastabils akvarieskabe lavet af,,,,, *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KevinR - 04/04-2020 17:23 04/04-2020 17:23
Du kan sagtens bruge en spånplade, Du kan bare bruge en gammel voksdug eller noget laminat, Er enig med Kasper du behøver ikke have leca blok i midten

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Svend Erik - 04/04-2020 17:33 04/04-2020 17:33
KasperK/Lolland skrev :
Hank skrev :

De skal bare se vand så buler de ud

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger lars8000 - 04/04-2020 19:38 04/04-2020 19:38
@ 8

Svend Erik,

Helt enig,

Spånplader og akvarier er to ting der ikke passer sammen, det er faktisk almen viden, og helt utroligt at Akvastbil har været så dumme at lave deres underskabe i netop spånplade...jeg har set så mange af deres underskabe i spån der er fuldstændig ødelgte af vandskader....hvorfor er dette firma i det hele taget nr.1 i Danmark ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KevinR - 05/04-2020 09:14 05/04-2020 09:14
Det er ikke kun akvastabil der bruger spånplade men mange flere firmaer, Nu kommer det jo an på hvad de bruger til at forsegle spånpladen i, De bruger jo ikke en ren spånplade, Det hvor der kan opstå en defekt er når personen beskadiger skabet/bordet og der kan komme vand ind forbi beskyttelsen, Der bruges også spånplader i køkkener som køkkenborde osv

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KasperK/Lolland - 05/04-2020 12:00 05/04-2020 12:00
Svend Erik skrev :
KasperK/Lolland skrev :
Hank skrev :

Tørrer man da ikke spildt vand op? Jeg har benyttet spånplade on og off og uden uheld i lidt over 40 år. Pt er melamin-køkkenbordsplader det foretrukne materiale som akvariebord, men jeg vil bestemt ikke afvise, at der ryger en spånplade under et akvarie engang i fremtiden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Svend Erik - 05/04-2020 13:35 05/04-2020 13:35
KasperK/Lolland skrev :
Svend Erik skrev :
KasperK/Lolland skrev :
Hank skrev :

Tørrer man da ikke spildt vand op? Jeg har benyttet spånplade on og off og uden uheld i lidt over 40 år. Pt er melamin-køkkenbordsplader det foretrukne materiale som akvariebord, men jeg vil bestemt ikke afvise, at der ryger en spånplade under et akvarie engang i fremtiden.

Problemet er den dråbe man ikke ser, gælder også deres laminerede skabe. Lågen er et fint mål, og hvis man ikke lige ser dråben så har man buler der

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KasperK/Lolland - 05/04-2020 15:51 05/04-2020 15:51
Svend Erik skrev :
KasperK/Lolland skrev :
Svend Erik skrev :
KasperK/Lolland skrev :
Hank skrev :

Problemet er den dråbe man ikke ser, gælder også deres laminerede skabe. Lågen er et fint mål, og hvis man ikke lige ser dråben så har man buler der

Jeg kan blot gentage, at jeg endnu har til gode til at have problemer mht vand og spånplade.
Folk må gøre som de lyster,jeg fortsætter som jeg hidtil har gjort. ;)

Tak for snakken.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger lars8000 - 05/04-2020 19:15 05/04-2020 19:15
Indlægget er rettet 05/04-2020 19:22 05/04-2020 19:22 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

@13

Dejligt du har gode erfaringer med spånplader, det er jo også fint så længe vandet ikke bliver opsuget i materialet.

Jeg holder mig bare til aluminium, eller rustfrit stål, det er rimelig vand afvisende :)

Der skal være noget for enhver smag jo :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Principia - 08/04-2020 19:21 08/04-2020 19:21
De borde jeg har bygget, har været stål mdf, eller rent mdf, da det er lettere at forsegle i enderne. Har ikke rigtigt nogen gode erfaringer med spån.

Annoncører
Annoncører