Vedr. Ujævnhed i kommode under akvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 923

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger VLM (Inaktiv) - 18/04-2020 22:01 18/04-2020 22:01
Indlægget er rettet 18/04-2020 22:01 18/04-2020 22:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej!

Som overskriften hentyder til har jeg et spørgsmål vedr. en lille ujævnhed i mit akvariebord. Jeg må tilstå jeg her på femte time, og adskillige googlesøgninger, i forsøget på at rette op på det er blevet en smule desperat :D
Mit problem er at kommoden mit akvarie står på hælder ind mod midten. Vi snakker omkring 1mm hældning fra kanterne ind til midten. akvariet er på 96 l og kommoden virker stabil nok til at kunne holde vægten ellers.

Akvariet står på en plastikkant, men ved dog ikke så meget om det afhjælper problemet. Jeg vedhæfter lige et par billeder så i kan se situationen.

Skal jeg gøre noget ved det, eller er det okay? håber der er en der vil hjælpe :)

Mvh.
Victor

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KasperK/Lolland - 19/04-2020 00:22 19/04-2020 00:22
Jeg ville placere en 10-15 mm flamingoplade under akvariet, og så ellers lade det være dét.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger VLM (Inaktiv) - 19/04-2020 00:48 19/04-2020 00:48
Hej.
Tak for dit svar. Jeg har læst flere steder at Flamingo ikke skulle være en god ide, når akvariet står på en ramme. Dejligt du gad at svare. Jeg har lige forsøgt mig med at sætte en stortræplade over akvariet uden amatur,den vipper ikke, så jeg tænker ikke akvariet vrider heldigvis.

Mvh

Victor

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger sunzone - 23/04-2020 01:15 23/04-2020 01:15
Hej Victor :)

som jeg læser dit opslag, så buer din topplade ned på midten ? hvis dette er korrekt, så ville jeg forsøge med en 16-21 mm krydsfiner plade imellem kommoden og akvariet, da det sikkert kun er et spørgsmål før din kommode får dit akvarie til at revne :)

mvh
Kim

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 23/04-2020 20:49 23/04-2020 20:49
sunzone skrev :

som jeg læser dit opslag, så buer din topplade ned på midten ? hvis dette er korrekt, så ville jeg forsøge med en 16-21 mm krydsfiner plade imellem kommoden og akvariet, da det sikkert kun er et spørgsmål før din kommode får dit akvarie til at revne :)

mvh
Kim

Hvorfor skulle akvariet revne? Hvorfor revner et akvarie på et porsastel så ikke?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger sunzone - 23/04-2020 21:06 23/04-2020 21:06
KasperK/Lolland skrev :
sunzone skrev :

mvh
Kim

Hvorfor skulle akvariet revne? Hvorfor revner et akvarie på et porsastel så ikke?

kig på billede 3, der er det tydelig at akvariet hviler på enten siderne, eller i værste fald hjørnerne. Træ arbejder og vil højst sandsynligt bue mere og mere nedad grundet belastningen. Dette vil i sidste ende udsætte akvariet for spændinger som det ikke er designet til :)

hvornår har du nogensinde set et porsa stel der buer i profilerne i længderetningen ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger VLM (Inaktiv) - 24/04-2020 13:47 24/04-2020 13:47
Tak for hjælpen venner. Jeg kommer en krydsfinér plade under i weekenden, når jeg kan få hjælp til det. Så kan jeg sove roligt om natten :)

Mvh Victor

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KasperK/Lolland - 25/04-2020 09:35 25/04-2020 09:35
sunzone skrev :
KasperK/Lolland skrev :
sunzone skrev :

mvh
Kim

kig på billede 3, der er det tydelig at akvariet hviler på enten siderne, eller i værste fald hjørnerne. Træ arbejder og vil højst sandsynligt bue mere og mere nedad grundet belastningen. Dette vil i sidste ende udsætte akvariet for spændinger som det ikke er designet til :)

hvornår har du nogensinde set et porsa stel der buer i profilerne i længderetningen ?

Bunden har intet behov for understøtning. De lodrette flader er alligevel de stærkeste.
Og mht til dit spørgsmål om Porsa; ofte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger sunzone - 25/04-2020 23:44 25/04-2020 23:44
KasperK/Lolland skrev :
sunzone skrev :
KasperK/Lolland skrev :
sunzone skrev :

mvh
Kim

Bunden har intet behov for understøtning. De lodrette flader er alligevel de stærkeste.
Og mht til dit spørgsmål om Porsa; ofte.

jeg har aldrig skrevet bunden men hjørnerne ?

et akvarie skal være understøtte i hele ydreprofilen af bunden, og hvis du ikke mener dette, så prøve at sætte dit eget på 4 pæle (et i hvert hjørne), og se hvad der sker.

læs op på det før du giver råd

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger KasperK/Lolland - 26/04-2020 09:06 26/04-2020 09:06
Sunzone, hvad vil du mene, at et akvastabil akvarie, placeret på et porsa hviler på?
Jeg kan fortælle dig, at det er ikke bunden.
Understøtning i hvert hjørne?
Intet problem, akvariet kan sagtens holde til det.

Har før i udstillingsøjemed haft et 2-meter akvarie opstillet på 2 søjler á 30x30 cm. Altså 140 cm i midten uden understøtning.

Hvorfor skal jeg læse på det, når jeg har praktisk erfaring? Har bl.a tidligere været ansat på akvariefabrik. Jeg ved hvad jeg taler om. Gør du?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KimJ - 26/04-2020 20:10 26/04-2020 20:10
Efter billederne at dømme, behøver du ikke at gøre noget som helst. Hvis du alligevel gerne vil være HELT tryg, kan du roligt gøre som #2 foreslår. Der synes jeg så at et stykke liggeunderlag i samme tykkelse ser pænere ud, og ikke har samme tendens til at smuldre hvis man kommer til at røre for meget ved det. Effekten er selvfølgelig den samme.

Sunzone:
Dine eksempler er simpelthen fejltolkede. Et standard Porsabord støtter netop kun i hjørnerne. De langsgående profiler støtter overhovedet ikke, og er der kun til at holde de lodrette på plads. Prøv evt. næste gang du står med et tomt bord, at trykke midt på bordet hvor der ikke er et ben, og se hvor let det giver efter.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger sunzone - 27/04-2020 21:01 27/04-2020 21:01
Indlægget er rettet 27/04-2020 21:21 27/04-2020 21:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

@KasperK
at du har kunne have sætte et akvarie op midlertidligt, gør ikke er det er sikkert... hvorfor oplever folk at deres akvarie efter 1-2+ år ligepludselig revner ?

@kimJ
Jeg kan ikke give dig ret i noget af det du siger. jeg havde fat i Porsa for 6mdr siden da jeg havde købt et porsastel som var begyndt at deforme i profilerne. Her lagde de meget vægt på at stellet ikke måtte bevæge sig under belastning (heller ikke længdegående profiler), og de bad om at få en video hvor jeg manuelt udsatte forskellige dele af stellet for belastninger.

Sjovt nok nævner Akvastabil også selv at alle bundprofiler skal være understøttet :)

Eksternt link https://www.akvastabil.dk/da/information/downloads/effect-light-i...

Jeg har siddet med styrkeberegning til dagligt, og de længdegående profiler holder også vægt. Hvis de ikke gjorde, ville en logisk valg være at have placeret dem på midten og spare 2 profiler væk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KasperK/Lolland - 27/04-2020 22:25 27/04-2020 22:25
Sunzone, bundprofilerne på et akvastabil understøtter kun de lodrette flader. Bundglasset “hænger” frit.

Og nu gider jeg virkelig ikke mere.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger sunzone - 27/04-2020 22:43 27/04-2020 22:43
@kasperK

det kan jeg godt forstå, for det meste du siger er også vås :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Administrator scn - 28/04-2020 12:46 28/04-2020 12:46
sunzone skrev :
@KasperK
Jeg har siddet med styrkeberegning til dagligt, og de længdegående profiler holder også vægt. Hvis de ikke gjorde, ville en logisk valg være at have placeret dem på midten og spare 2 profiler væk.

Jeg håber ikke at jeg kommer til at anvende konstruktioner du har designet... Det er ikke alene styrke, men også stivhed og stabilitet der skal tænkes ind, og det gør du tydeligvis ikke. Jeg har en 250'er hvor der kun er vandret afstivning i top, og det er det værste brallerværk man kan forestille sig, det vælter rundt blot man renser ruder.

ps. jeg sidder med design af konstruktioner til daglig (MSc fra DTU)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger KimJ - 28/04-2020 15:45 28/04-2020 15:45
Jeg tror bare at jeg må konstatere at jeg har været beskyttet af højere magter i de snart 50 år jeg har haft og opsat akvarier :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger sunzone - 28/04-2020 17:30 28/04-2020 17:30
scn skrev :
sunzone skrev :
@KasperK

Jeg håber ikke at jeg kommer til at anvende konstruktioner du har designet... Det er ikke alene styrke, men også stivhed og stabilitet der skal tænkes ind, og det gør du tydeligvis ikke. Jeg har en 250'er hvor der kun er vandret afstivning i top, og det er det værste brallerværk man kan forestille sig, det vælter rundt blot man renser ruder.

ps. jeg sidder med design af konstruktioner til daglig (MSc fra DTU)

Nu bliver jeg sgu en smule harm, en ting er du er uenig i mine udtalelser, men direkte angribe mit arbejde uden at have set det, er sgu en smule lavt ?

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at det eneste der betyder noget er styrke, men et porsa stel kunne gøres markant stivere med det samme antal profiler, hvis der kun var krav til 4 punkt understøttelser af akvariet.

jeg forstår ikke hvorfor vi skal blive ved med at diskutere om et akvarie skal understøttes i hele bundprofilen, når selv akvastabil kræver det ?

Hvis du mener at KimJ's kommentar "De langsgående profiler støtter overhovedet ikke, og er der kun til at holde de lodrette på plads." er korrekt (sådan ser det ud fra mit perspektiv), hvorfor så ikke krydse profilerne, og få mere stabilitet ?

KimJ skrev :
Jeg tror bare at jeg må konstatere at jeg har været beskyttet af højere magter i de snart 50 år jeg har haft og opsat akvarier :D

siger ikke du har været heldig, kun at et porsa stel optager lange flere belastninger end hvad du mener :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Principia - 28/04-2020 19:24 28/04-2020 19:24
Jeg tænker ikke jeg skal blande mig for meget i hvem gør hvad og hvorfor. Men en tør konstatering, er at mit nuværende, samt de fleste andre akvarier jeg har haft, kun støtter på rammen. det vil sige bunden holder sig selv, da den er ca. 6mm over rammerne. Men det kan da være at det bliver et problem på sigt, akvariet er trods alt 25 år gammelt.

Nå men for at svare trådstarter, så vil jeg nok være mere bekymret for møblet end akvariet. men umiddelbart sker der ikke noget. Du kan holde øje med om møblet synker så meget at skuffer og låger skraber på. så kan det blive et irriterende problem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger sunzone - 28/04-2020 22:41 28/04-2020 22:41
Principia skrev :
Jeg tænker ikke jeg skal blande mig for meget i hvem gør hvad og hvorfor. Men en tør konstatering, er at mit nuværende, samt de fleste andre akvarier jeg har haft, kun støtter på rammen. det vil sige bunden holder sig selv, da den er ca. 6mm over rammerne. Men det kan da være at det bliver et problem på sigt, akvariet er trods alt 25 år gammelt.

Nå men for at svare trådstarter, så vil jeg nok være mere bekymret for møblet end akvariet. men umiddelbart sker der ikke noget. Du kan holde øje med om møblet synker så meget at skuffer og låger skraber på. så kan det blive et irriterende problem.

Det er også kun rammen jeg hentyder til når jeg skriver bundprofil :)

Annoncører
Annoncører