Gastropex. Hvor længe?

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 546

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KimJ - 19/04-2020 08:36 19/04-2020 08:36
Jeg har tabt tålmodigheden, og er gået i gang med den helt store kemiske krigsførelse mod sneglene i mine akvarier.

Jeg er startet i stueakvariet, som indeholder 840 liter vand. Alle fisk er fjernet, da jeg overskrider den anbefalede dosis med 2X, bundlaget er smidt ud, så det kun er planterne og trærødderne der er tilbage og filteret kører videre, uden andet end Bio-skum som materiale.

Såvidt jeg kan se, skulle alt være sat op til succes, men efter at der er hældt 3 hele flasker Gastropex i akvariet over 3 dage, er der stadig levende snegle (tårnsnegle) tilbage i akvariet!

Virker stadset overhovedet, eller skal det bare have mere tid, og i så fald hvor længe?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Axelrodi - 19/04-2020 10:58 19/04-2020 10:58

Jeg har brugt det flere gange mod Hydra, der er det ret effektivt. Synes ikke det er særligt effektivt mod snegle og det tager under ingen omstændigheder snegleæg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kilnakorr (Inaktiv) - 19/04-2020 11:09 19/04-2020 11:09
Folk har generelt blandede resultater med gastropex.
Den nemmere metode er AH snegle.
Du kan altid hive nogen AH snegle ud efterflg. hvis du synes der er for mange.
Når AH har taget sig af alle sneglende i tanken formerer de sig stort set ikke da der ikke meget mad er(med mindre du fodre med højt protein foder såsom oksehjerte osv.)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KimJ - 19/04-2020 11:46 19/04-2020 11:46
AH er måske en mulighed, nu hvor sneglebestanden er i bund, men problemet er netop at der fodres rigeligt, da der er discus i akvariet.

Er der noget andet som med sikkerhed kunne få skovlen under sneglene? Der er som sagt ingen fisk at tage højde for, og hvis planterne går til, er det et acceptabelt tab.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kilnakorr (Inaktiv) - 19/04-2020 11:56 19/04-2020 11:56
Indlægget er rettet 19/04-2020 12:01 19/04-2020 12:01 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg brugte AH i min eget discus balje. De tog alle de grimme snegle, men formerede sig også flittigt.
Jeg fik dem dog nemt holdt nede ved at tage alle de små der kravlede på glasset ved at suge dem ud ved vandskift, og tage alle det store jeg kunne se. Tog ikke lang tid før der kun var få tilbage og ingen babyer.

Fordelen er jo at du ikke behøver at gøre meget og undgår kemikalier i vandet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KasperK/Lolland - 19/04-2020 15:40 19/04-2020 15:40
En kobberbehandling af en art? Lånte engang for læææænge siden en omformer/trafo af en slags, hvor der skulle hænge en + og - leder i hver ende af akvariet og så skulle der, så vidt jeg husker, ledes 12 v gennem akvariet. Sneglene døde og hovedparten af planterne overlevede. Men det er altså 30-35 år siden, så detaljer kan være tabte.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger KimJ - 22/04-2020 07:31 22/04-2020 07:31
Nu er der så gået 3 dage mere, og jeg tror godt man kan sige at Gastropex er spild af tid og penge, når det gælder bekæmpelse af tårnsnegle *skeptisk*

Jeg prøver med en flok AH (fandt en god handel på DBA) og skifter bundlaget ud med noget der er så fint at jeg kan si det gennem et net, hvis der opstår yderligere problemer.

Annoncører
Annoncører