Planter og alger

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 391

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Felde - 26/04-2020 19:12 26/04-2020 19:12
Hej er der nogle der kan hjælpe
Jeg har fået brune alger og sådan nogle mørke grønne pletter alger på mine planter og mange af bladene er gået ud og selve planterne er blevet brune lige der hvor de kommer op af stenen
Jeg skifter min. 1/3 del af vandet hver uge og jeg til sætter alt hvad der skulle gør vandet godt og når jeg tester vandet er det helt perfekt jeg ved bare ikke hvad jeg kan gøre mere så vil gerne høre om forslag til hvad jeg kan gøre

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kilnakorr - 26/04-2020 20:09 26/04-2020 20:09
Hej Felde.
Hvad tilsætter du der gør vandet godt?
Vi har brug for mere info:
Akvarie størrelse.
Lys (hvilket lys hvor længe er det tændt)
Gødning (hvilken og hvor meget)
CO2?
Etc.

Gerne billeder af akvariet samt nærbilleder af problemerne.
Jo mere info du kan give jo mere kan vi hjælpe ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Felde - 27/04-2020 16:17 27/04-2020 16:17
Hej
Det er et 190l hjørne akvarium
Der er en luftpumpe der køre hele dagen
Vi putter i vandet
Aqua lift ved vand skift
Plant Care
Også har vi sat gødnings piller under planterne da vi satte dem
Lys er alm rør og det bliver tændt ved middags tid og slukket ved 21 tiden om aften

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Felde - 27/04-2020 16:20 27/04-2020 16:20

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger moggeb - 27/04-2020 16:41 27/04-2020 16:41
Hej felde

Dit akvarie ser relativt nystartet ud Max 6-8 uger.

Hvis det er korrekt er det meget normalt der opstår en opblomstring af brunalger.
Planterne kan også blive hæmmet af nye vandværdier. Prøv at måle pH. Er den over 7 har mange planter det svært.
Samtidig har alger det svært i lidt surt miljø.
Ofte bruges noget bundlag under sten til planteakvarier
Substrat, soil eller en blanding af rødler og spaghnum. Som gør vandet mere surt.

Endvidere kan du læse lidt omkring de 5 vigtigste parameter på usb-gødning

Dog skal du kunne også have planter uden disse produkter. Så er det bare vigtigt at vælge planter som trives under de forhold du nu har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger OneAndOni - 27/04-2020 18:47 27/04-2020 18:47
Har selv døjet med brunalger og lidt grønalger siden jeg startede mit 180 op i start februar. Vandskift hver 3 dag på 50%... Det hjalp heller ikke særlig meget med nedsat lys. Regner med at det er vandhanevand der er skyld i det og tænker jeg snart køber et Osmose anlæg. Har dog købt noget algemiddel på flaske jeg tilsætter ved hver vandskift som har hjulpet en del. Ellers har jeg planer om at købe en lille flok Otocinclus. Sød lille fisk der ikke bliver større end 5 cm og ikke gør det store væsen af sig. Prøv en af disse ting eller flere for at se om det ikke virker:
Øge vandskift
Bruge hurtig voksende planter
Mindske Lys
Mindske fodring
Check for Nitrat og Silikat i dit vand. For meget silikat = brunalger
Bruge Osmosevand
Køb nogle Oto'er :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Kilnakorr - 27/04-2020 18:50 27/04-2020 18:50
Som moggeb skriver er de brune alger meget almindelige i nyopstartet akvarie, og forsvinder normalt af sig selv efter noget tid.
Gamle blade på planter kan også smelte væk da de ofte er groet på sump, med bladene i luft og nu skal vende sig til at leve under vand.
Som jeg ser, og kender juwel, har du fint med bevægelse i overfladen, så med mindre du godt kan lide luftpumpen kan du godt slukke og fjerne den.

Dine planter er ikke særlig krævende, så fint valg.
Jeg kan ikke genkende de ting du nævner du kommer i vandet. Hvad indeholder de?
9 timers lys er nok i overkanten i starten. Prøv med 7 timer.
Ved vandskift, så fjern de døde blade.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Felde - 28/04-2020 08:32 28/04-2020 08:32
Tak for svaret det vil jeg kigge på om jeg kan få styr på så

Annoncører
Annoncører